Hoppa till innehåll

Olika rekommendationer på spöns rekommenderade klumpvikter


Lippe

Recommended Posts

On 6/5/2020 at 12:06 PM, Ixoye said:

Guideline klass 7 är deras egen klassning, och Sierras 7'a är deras klassning baserat på dom linor dom utvecklat spöt för, så glöm det där med klasser, det existerar inte längre, det är rekommenderad klumpvikt du ska titta på och välja lina därefter, oavsett vilken klass det står på kartongen.

Precis men det är lite det jag är ute efter, att om man istället fokuserar bara på den rekommenderade klumpvikten istället för vad som står på spöt, bör man inte då kunna anta att ett guideline i #7 är ungefär som ett scierra i #8 då de har samma rekommenderade klumpvikt? 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

10 hours ago, Staffan Dahlbom said:

Det är egentligen inte krångligare än att massan på de första 9,14 metrarna avgör klassen på linan, och att siffran på spöt inte är en "spöklass". 

 

Om du kikar på korrekt klassade #5-linor som t.ex. SA MED, eller Loop Opti 210, eller Rio Gold Tournament eller Barrio GT125 eller Zimsen MXD LB22, så väger de alla runt 21-23 gram om du väger hela klumpen. De är alltså korrekt klassade 5 wt-linor och passar alla bra på spön som också passar utmärkt till en Loop Opti Stream i klass 5, trots att den klumpen väger ungefär hälften (12 gram).

Detta beror på att ju längre lina du arbetar med, desto svårare blir det att få kontakt med all massa. Du kan inte göra en lina med 21 m klump och låta den väga 12 gram. Då kommer precis alla att uppleva den som på tok för lätt.

 

Men eftersom de flesta nu för tiden verkar mena hela klumpens vikt på deras ”rekommenderade klumpvikt” på spöna så borde det väl vara lättare att bara räkna på hela klumpens vikt för att hitta rätt linor till sina spön?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

13 hours ago, Lippe said:

Men eftersom de flesta nu för tiden verkar mena hela klumpens vikt på deras ”rekommenderade klumpvikt” på spöna så borde det väl vara lättare att bara räkna på hela klumpens vikt för att hitta rätt linor till sina spön?

Om jag som tillverkare rekommenderar 12-14 gram i klumpvikt, skulle du då köpt någon av linorna ovan, alltså de som väger 21-23 gram? Jag tror inte det. 

Men om du känner till linklassen och vet att linan är korrekt klassad (som hos linorna ovan) borgar siffran för att det inte blir helt fel. Alla de där linorna funkar utmärkt med en vanlig "femma" som t.ex. Loop Cross SX (t.o.m. ett  soft spö som Cross S1-MF funkar) 

Det är ju framförallt två saker som gjort att linor blivit svårare att förstå för nybörjaren. 1. Linor har blivit längre, och 2. Tillverkare struntar i den standard som finns. I exemplen ovan följs AFFTA-standarden men bellyn hos linorna är inte 30', den är 75'.

Sedan är det också så att om du har en begränsad teknik så blir valmöjligheterna mellan vilka kombinationer (lina och spö) som funkar för just dig färre.

Jag har alltid förespråkat träning/kurs istf att handla massor med spön och linor till dess man hittar något som passar. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
On 6/7/2020 at 12:44 PM, Ixoye said:

Det bästa vore väl om tillverkarna kunde enas om en ny standard.

Eller iaf hålla sig till samma, antingen gamla AFFTA (AFTM?), eller bara köra på klumpens vikt. Vore nog mindre förvirrande för väldigt många iaf.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

On 6/18/2020 at 7:22 PM, Lippe said:

Eller iaf hålla sig till samma, antingen gamla AFFTA (AFTM?), eller bara köra på klumpens vikt. Vore nog mindre förvirrande för väldigt många iaf.

Problemet är - som jag visade med mitt exempel - att enbart klumpvikter har sina brister också. Att stirra sig blind å dessa kommer inte göra någon klokare vid längre klumpar. 

 

Enklare är att lära sig sig relationen mellan kastvikt och hur vikten är fördelad. Om man dessutom lär sig anpassa sin kastteknik till sin utrustning rent generellt så finns inga problem med lämnade standarder. Svårt blir det om man krampaktigt håller sig till ETT råd (t.ex. en rekommenderad klumpvikt), och tror att det gäller alla linor. 

 

Det enklaste systemet om man vill ha ett råd som gäller alla linor är nog fortfarande Affta. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

On 6/21/2020 at 12:44 AM, Staffan Dahlbom said:

Problemet är - som jag visade med mitt exempel - att enbart klumpvikter har sina brister också. Att stirra sig blind å dessa kommer inte göra någon klokare vid längre klumpar. 

 

Enklare är att lära sig sig relationen mellan kastvikt och hur vikten är fördelad. Om man dessutom lär sig anpassa sin kastteknik till sin utrustning rent generellt så finns inga problem med lämnade standarder. Svårt blir det om man krampaktigt håller sig till ETT råd (t.ex. en rekommenderad klumpvikt), och tror att det gäller alla linor. 

 

Det enklaste systemet om man vill ha ett råd som gäller alla linor är nog fortfarande Affta. 

Ok jag förstår, men om man tar ett exempel med enbart det som står på spöna: säg jag har ett guideline spö i klass 7 med rekommenderad klumpvikt 17-19g, borde inte då detta spö vara ungefär samma som ett scierra spö i klass 8 som också har 17-19 g i rekommenderad klumpvikt, eller kan man inte tolka det så? 
 

Utan att ha känt på scierra spöna då så tänker jag att om jag vill ha ett grövre spö än ett guideline #7, så kan jag inte ta ett scierra spö i #8 som har samma rekommenderade klumpvikt, utan bör då välja ett spö i #9 istället, som har samma rekommenderade klumpvikt som ett guideline spö i #8?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

18 minutes ago, Lippe said:

Ok jag förstår, men om man tar ett exempel med enbart det som står på spöna: säg jag har ett guideline spö i klass 7 med rekommenderad klumpvikt 17-19g, borde inte då detta spö vara ungefär samma som ett scierra spö i klass 8 som också har 17-19 g i rekommenderad klumpvikt, eller kan man inte tolka det så? 
 

Utan att ha känt på scierra spöna då så tänker jag att om jag vill ha ett grövre spö än ett guideline #7, så kan jag inte ta ett scierra spö i #8 som har samma rekommenderade klumpvikt, utan bör då välja ett spö i #9 istället, som har samma rekommenderade klumpvikt som ett guideline spö i #8?

Rent teoretiskt så ja. 
 

Dock är det oftast inte ”klumpvikten” som står på spöt, utan vad vikten skall vara för att spöt optimalt ska ladda.

Inte för att tjorva till det mer men en klump kan väga mer än det som står på spöt och ändå kännas lätt/tung beroende på längd och tapering.

Som sagt en djungelsoppa...
 

 

Redigerad med Ferex
  • Thanks 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
On 6/22/2020 at 8:02 PM, Lippe said:

Ok jag förstår, men om man tar ett exempel med enbart det som står på spöna: säg jag har ett guideline spö i klass 7 med rekommenderad klumpvikt 17-19g, borde inte då detta spö vara ungefär samma som ett scierra spö i klass 8 som också har 17-19 g i rekommenderad klumpvikt, eller kan man inte tolka det så? 
 

Utan att ha känt på scierra spöna då så tänker jag att om jag vill ha ett grövre spö än ett guideline #7, så kan jag inte ta ett scierra spö i #8 som har samma rekommenderade klumpvikt, utan bör då välja ett spö i #9 istället, som har samma rekommenderade klumpvikt som ett guideline spö i #8?

Nej, av den enkla anledningen att två olika fabrikat inte sitter inne med någon sanning, än mindre tänker lika när det gäller hur de vill att spöt ska uppfattas (snabbt, medium, långsamt etc.)

 

Det finns hundratals spön som enligt dig funkar bäst med 17-19 gram, och enligt mig funkar bäst med 12-15 gram, om du förstår vad jag menar? Allt bygger på personliga preferenser, väldigt många/ de flesta söker den där känslan när det "laddar". Problemet är att den känslan inträffar vid olika massor för olika personer. Begreppet "ladda" är dessutom inte definierat. 

 

 

My two cents

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag minns på 90 talet när alla skulle lansera "kastkanoner" som var underklassade för att bli styvare och hantera mer lina. Sen började väl lintillverkarna att göra linorna tyngre för att det skulle bli lättare att kasta med de nya snabbare spöna osv osv osv osv. Och idag har vi inget standardsystem. 

Däremot tycker jag att dagens system med linvikter snarare än klassnummer funkar rätt bra. Jag har tolkat det som att tillverkaren ofta tycker att de övre viktgränserna funkar bra till underhands/spey medans i mitten och lägre funkar mer till överhands. Men det är min personliga tolkning. 

Redigerad med hector
  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

On 6/30/2020 at 9:00 PM, Staffan Dahlbom said:

Nej, av den enkla anledningen att två olika fabrikat inte sitter inne med någon sanning, än mindre tänker lika när det gäller hur de vill att spöt ska uppfattas (snabbt, medium, långsamt etc.)

 

Det finns hundratals spön som enligt dig funkar bäst med 17-19 gram, och enligt mig funkar bäst med 12-15 gram, om du förstår vad jag menar? Allt bygger på personliga preferenser, väldigt många/ de flesta söker den där känslan när det "laddar". Problemet är att den känslan inträffar vid olika massor för olika personer. Begreppet "ladda" är dessutom inte definierat. 

 

 

My two cents

Jag förstår, finns inget rätt eller fel helt enkelt 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
On 7/3/2020 at 1:58 AM, Staffan Dahlbom said:

Det enda rätta är ju att en lina som väger  ca 9,5 gram på 30 fot är en lina i klass 5.

 

Mer intressant är ju att det aldrig kan vara fel om det känns rätt för dig, oavsett hur dåligt siffran på linan matchar siffran (linrekommendationen) på spöt.

 

Ja precis, jag förstod inte det så bra innan jag började prova olika linklasser till olika spön, då märkte jag att det ofta funkar jättebra att både gå ner och upp i klumpvikt minst en klass iaf, och vissa gillar tyngre linor och andra lättare, oavsett vad det står för rekommenderad klumpvikt på spöt.

  • Thanks 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















  • Inlägg

    • Bra men billig cava. Jag gillar nuförtiden nästan mera billga cavor än proseccor.
    • Lustigt. Jag kör något snarlikt sedan några år då jag har gått väldigt mycket i barfotaskor de senaste 5 åren och inte fixar något annat än helt platta/horisontella sulor - varvid de flesta vadarskor går fetbort (de är dessutom imho som regel alldeles för trånga i tåboxen) då de 'slopar' framåt som nästan alla skor. Jag löste det dock på ett annat sätt - bär ett par gamla Imago midjevadare som är kraftiga, och samtidigt väldigt sköba och har en väldigt välbyggd socka, men dessvärre numer läcker ganska betänkligt. Under dessa bär jag ett par tunna billiga Vision-vadare (jag köpte två par och har för mig att jag betalade 1500:-/par för tre år sedan). Två lager neopren om foten. Sen bär jag en Simms neoprensocka innerst om det är kallt på riktigt. Skulle jag mot förmodan behöva en hårdare sula drar jag helt sonika över ett par reef walkers från Vans (alltså ett par vanliga skate-vans fast helt i gummi gjorda för surfare). Jag använder numer alltså inte vadarskor alls när när jag fiskar mitt hemmarev - och satan vilken skillnad det gör hur mycket man kan känna botten med fötterna (en klar uppsida om man fiskar i mörker...). Lite oortodoxt kan tyckas men efter 12 år med stenhård yoga blir kroppen och balanssinnet lite lustigt - och jag har dessutom ullallergi så jag kan inte bära något annat än bomull innerst, så såväl ullsockor som ylleunderställ. Så - det blir barfota i vadarna (eller då en neoprensocka). Så, jag tror ni är något på spåren. Ett annat ställe att leta efter intressanta neoprenskor är såklart surfbutiker - Ett par 5 eller 7 mm booties från O'Neill borde funka ypperligt om man vill ha en mjuk sula. Vill minnas att jag använde 5mm när jag fortfarande surfade i Sverige. -- Hade dock inte valt detta sätt att handskas med vadare om jag fiskade uppe i Hårkan...
    • Juuu, det skall bli en tung försäsong. Vattenmängder är av helvete. Bäst att forspaddla tills juli. Men, om man vill få tunga öringar, så måste man använda tunga uv-limlarvor. 3,5-4-mm kula och bly på skaften. 
    • Söker en rulle för laxfisket, ska passa till 15-16 fotare. Helst danielsson.
    • Jag kan bara hålla med. Jag skaffade ett par neopren skor för flytringsfisket med stora dykar fenor (vadarskorna passar inte) och köpte ett par från Ursuit för många år sedan, de fungerar kanon! Även i kallt vatten precis efter islossningen så håller jag fötterna varma och fryser inte.  De är så pass sköna att jag valt att gå x antal kilometer i dessa till fjälls till nästa vatten. Visst, de är inte lika stabila som snörade vadarskor med stabilt skaft men riktigt behagliga på! Absolut inget att vandra i men någon km mellan sträckorna går fint. Jag har alltid med vadarskorna men senaste säsongerna har dom faktiskt blivit oanvända.  Sen är dom mycket smidig av och på, vilket är skönt för en annan med diverse ryggproblem.  Dessa har jag köpt. 
    • Har alltid gillat SA, men aldrig fiskat deras linor på kusten. Där har jag fiskat, GL, Loop samt Vision Kust. Fiskade SA volantis igår, så nu måste jag tydligen byta ut resterande kust-linor. Vilken lina, spikrak, sån otroligt fin coating.  
    • Köpes i bra skick. Inga fantasipriser tack.
    • Har normalt storlek 46 på skor/kängor… köpte storlek 47 och det passar utmärkt med tjocka strumpor och neopren sockan på vadarna. Breda i storlek så det är inget som klämmer etc som jag tidigare upplevt och störts av med mina vanliga vadarskor. 
  • Ämnen

  • Bilder

×
×
  • Skapa ny...