Jump to content
Sign in to follow this  
djkj

Vada med flytväst?

Recommended Posts

Tänkte höra lite hur många av er som använder flytväst av nått slag när ni vadar.

Ska på fjällfiske i sommar och några i sällskapet ska fiska med flytväst, vilket jag aldrig gjort annat i från båt.

Så nu funderar jag på att skaffa en. Visst blir det ju en försämrad rörlighet med det blir ju även en ökad trygghet med.

Jag funderar på nåt sådan här: https://fishline.se/p/flugfiske/tillbehor/flytvastar-303/baltic-outdoor-gron-flytvast.html

funkar ju om inte annat som prima kudde i tältet.

Dom andra kör med självuppblåsande med kolsyrepatroner, förmodligen smidigare men med risk då att man skjuter några paroner

om man råkar trampa lite djupt.

Vad har ni för erfarenheter i ämnet?

Jag har en Baltic flyfisher 150 med kolsyrepatron. Den löser inte ut vid vattenkontakt utan man måste dra i snöret för att få den att lösa ut. Jag har använt den vid vadning i kalla, höga och strida älvar och när jag fiskat ensam på kusten och vadat. Den väst du länkar till ser mer ut som en "båtflytväst". Den verkar väldigt osmidig vid annat fiske. Vid fjällfiske på sommaren har jag inte använt flytväst när jag vadar. 

Edited by subbuteo

Har en baltic flyfisher jag med. Använder den alltid i flytringen, sommar som vinter och alltid vid ensamfiske. Tycker inte ens att jag märker att den sitter där. Har den utan kolsyrepatron. 

https://floatunderwear.se/  Har haft västen vid vinterfiske på kusten den här säsongen.  Hjälper ju inte om man  slår i skallen, men den är smidig o ligger framför allt inte kvar i garaget. Har inte provbadat..ännu.!

har på senare år börjat varva mellan sådan uppblåsbar med kolsyrepatron och sådan float underwear väst. Detta främst vid nattfiske/ensamfiske i större strömvatten där brutalare vadning krävs. Så som jag fiskar badar man ibland, det är oundvikligt och ibland badar jag på platser det inte känns skitbra att bada.