Jump to content
Sign in to follow this  
Springaren

Lina switch chucker eller liknande lina.

Recommended Posts

Tjena.

Jag är i planeringsfas på att köpa mig en lina för synt fiske efter lax. Har i dag VersiTip och är kanon nöjd men även den har sina nackdelar. När vattnet är lågt och man vill synta hem flugan eller när man kör lax på kort lina. Många skarvar som är irriterande. 

Någon som har en lina att rekommendera eller har synpunkter på Rio switch chucker. Jag skall bara använda lång nylon/flor tafs ca 12fot.

Spö 10fot switch klass 8 linvikt 21-22g

15 minutes ago, Springaren said:

Tjena.

Jag är i planeringsfas på att köpa mig en lina för synt fiske efter lax. Har i dag VersiTip och är kanon nöjd men även den har sina nackdelar. När vattnet är lågt och man vill synta hem flugan eller när man kör lax på kort lina. Många skarvar som är irriterande. 

Någon som har en lina att rekommendera eller har synpunkter på Rio switch chucker. Jag skall bara använda lång nylon/flor tafs ca 12fot.

Spö 10fot switch klass 8 linvikt 21-22g

Tjena!

Kolla in Royal Wulff Ambush, riktigt skön lina! Jag kör en klass 10 på ett Switchspö 11´ klass 7-8. 

Edited by Bergwook

Har använt båda lite längre klump på riolinan, så vill du synta in längre är ju ambush

att föredra. Gillar inte skjutlinedelen på någon av dom, blir ”skitig” fort o därmed sämre

glid.

• Like 1

1 hour ago, Bergwook said:

Tjena!

Kolla in Royal Wulff Ambush, riktigt skön lina! Jag kör en klass 10 på ett Switchspö 11´ klass 7-8. 

Gillar inte den linan, väldigt fet i bakänden. Men har hört att många gillar den.

266038D2-8D91-4B49-9BE4-2AD9E548631B.jpeg.674906584d0d803058347fa738df8bc0.jpegJag har provat rio chucker

tycker den var ”slängig”

har idag fått hem en lina som jag tror kan vara intressant: Airflo Rage, skall vara mellanting mellan scandi och Skagit.

tänkt att användas på island när det blåser 10 m/s

har provat Ambush, klart bättre än chucker enligt min mening.

• Like 1

En hybrid kanske?

Jag kör sån på mitt switch just för att det är hel lina, och till switch rekommenderas tipar på 5'.

Då kan du fiska in hyggligt nära utan skarvar.

2 hours ago, Henka said:

En hybrid kanske?

Jag kör sån på mitt switch just för att det är hel lina, och till switch rekommenderas tipar på 5'.

Då kan du fiska in hyggligt nära utan skarvar.

Byggde ett X 10fot Enhands i vinter till ett switch, se bild. Jag läste på lite om linan och det värkar som man behöver någon tipp för att linan skall kasta bra. Kör du poly 5fot?

D7327668-64CB-4000-AB61-985A23FD7234.jpeg

7 hours ago, Springaren said:

Byggde ett X 10fot Enhands i vinter till ett switch, se bild. Jag läste på lite om linan och det värkar som man behöver någon tipp för att linan skall kasta bra. Kör du poly 5fot?

D7327668-64CB-4000-AB61-985A23FD7234.jpeg

Ja, det är en klump med fast running, och så får man koppla på spetsar. Linan har ingen fronttapering utan spets, så det vill du ha ;)

5' rekommenderas till switch. På fishline kan du se vad spetsarna i olika längder väger (en viss längd har alltid samma vikt, oavsett densitet)

Det som är lite lurigt för den oinsatte är att du får ta klumpens vikt + spetsens vikt för att få fram din önskade totalvikt.

Jag har tex en 19 grams lina och 5 fts spetsar tom mitt switch. (Lite för tungt i min smak, men bra till uh).

Ps. Du måste inte ha hybrid-tippar. Du kan köra med vilken tip du vill. 

Hybrid är skamligt dyra :(

Edited by Henka

Tog ett tjuvkik och nya modellen switchtippar är tydligen 7,5 fot. 

Det tror jag inte är någon nackdel. 5' känns lite ryckig ibland, speciellt till ÖH-kast.

Jag får som vanligt rätt migsjälv när det gäller pryttlar. 😁🙄

Jag har visst 10' tippar 😵