Jump to content
Edgeforum

Recommended Posts

Hej,

Blivit sugen på att testa på att fiska med ett splitcane. Vill testa och se om det kan vara något för mig. Vill ha ett spö för att fiska torrflugor. 10-25m kast. Vill se om den långsammare känslan är något för mig. Om jag blir frälst 😂

har försökt läsa så mycket jag kan och landar i att jag skulle ha ett 7-7,5 fots klass 4. 

har endast fiskat med fluga i 3 säsonger. Började med supersnabba kolfiberapön och har aldrig fiskat med något annat. Kommer säkert bli en omställning spec som min kastteknik idag lämnar mycket att önska...

Var ska man börja? Hur hittar man något vettigt begagnat spö? Går det att få tag i bra spön för säg 5000? 

tänker jag rätt med 7-8 fot klass 4 som en litet precisionspö för torrisar?

alla råd mottages men främst kanske lite hjälp med var jag ska leta efter spö samt tips på lite vettiga köp. Har letat runt och har väldigt svårt att ens hitta spön till salu 

Du kan nog få ett hyfsat begagnat splitcane för 5000, men det är större utbud på begagnade i t.ex. USA,GB eller Tyskland.  Om du vill hålla dig inom EU kanske detta är ett alternativ: https://u-hildebrandt-tackle.de/

Annars finns det många fina moderna glasfiberspön som fyller syftet om du inte nödvändigtvis vill ha ett cane.

Jag har ett canespö jag inte använder. Det är dock 8' #5. Byggt av en svensk byggare jag inte kommer ihåg namnet på nu. Inte så supermjukt. Fixar bilder om det är intressant.

1 hour ago Isoperla sa:

Du kan nog få ett hyfsat begagnat splitcane för 5000, men det är större utbud på begagnade i t.ex. USA,GB eller Tyskland.  Om du vill hålla dig inom EU kanske detta är ett alternativ: https://u-hildebrandt-tackle.de/

Annars finns det många fina moderna glasfiberspön som fyller syftet om du inte nödvändigtvis vill ha ett cane.

Tack! Den där sidan var toppen. Om inte annat så verkar de säljas massa härliga vintagerullar mm

Ja glasfiber är ju enklare/billigare sätt att testa känslan på. Vore bara skoj att testa bambu.

1 hour ago Bigsalmon sa:

Jag har ett canespö jag inte använder. Det är dock 8' #5. Byggt av en svensk byggare jag inte kommer ihåg namnet på nu. Inte så supermjukt. Fixar bilder om det är intressant.

Tack för erbjudandet men letar efter ett litet spö att peta i små bäckar och åar med

4 hours ago, Skrölkungen said:

letar efter ett litet spö att peta i små bäckar och åar med

Då skulle jag satsa på ett 6'6'' - 7 fots spö i klass 3, tänk på att cane spön är tunga över 7 fot jämfört med lätta kolfiberspön, detsamma gäller för glasfiber.

5 hours ago Ixoye sa:

Då skulle jag satsa på ett 6'6'' - 7 fots spö i klass 3, tänk på att cane spön är tunga över 7 fot jämfört med lätta kolfiberspön, detsamma gäller för glasfiber.

Tack! Bra input. Ska leta efter kortare klass 3 som du skriver. 

50 minutes ago, L-G Dahlin said:

Hej 
Vadå tunga,  gamla spön var tyngre än kål,  ett nytt 7' 6''  3a´ ca 70 gr. 

Jag har aldrig hållit i ett cane eller glasfiberspö som inte känns betydligt tyngre i handen än motsvarande längd i kolfiber, alla bryr sig kanske inte om sådana trivialiteter, men för mig personligen är det väldigt viktigt att ett spö för finlir i mindre vatten känns lätt som en fjäder i handen med en låg sving-weight.

Edited by Ixoye
On 5/25/2020 at 10:34 PM, Skrölkungen said:

Hej,

Blivit sugen på att testa på att fiska med ett splitcane. Vill testa och se om det kan vara något för mig. Vill ha ett spö för att fiska torrflugor. 10-25m kast. Vill se om den långsammare känslan är något för mig. Om jag blir frälst 😂

har försökt läsa så mycket jag kan och landar i att jag skulle ha ett 7-7,5 fots klass 4. 

har endast fiskat med fluga i 3 säsonger. Började med supersnabba kolfiberapön och har aldrig fiskat med något annat. Kommer säkert bli en omställning spec som min kastteknik idag lämnar mycket att önska...

Var ska man börja? Hur hittar man något vettigt begagnat spö? Går det att få tag i bra spön för säg 5000? 

tänker jag rätt med 7-8 fot klass 4 som en litet precisionspö för torrisar?

alla råd mottages men främst kanske lite hjälp med var jag ska leta efter spö samt tips på lite vettiga köp. Har letat runt och har väldigt svårt att ens hitta spön till salu 

Hej
Då är mitt "corona snurre" något för dig 7' 6''  65 gr något  linor 3-7

letar efter ett litet spö att peta i små bäckar och åar med”

6’3” 4 Wt lina Paul Young tapering Midge fiskar jag med i bäckar och mindre åar... passar utmärkt tycker jag till det fisket... en fröjd att kasta med. 

• Like 1
2 hours ago, L-G Dahlin said:

Hej
Då är mitt "corona snurre" något för dig 7' 6''  65 gr något  linor 3-7

L-G:s vridna quad taper "Snurre" kan jag varmt rekommendera. Tekniken att vrida den fyrkantiga klingan styvar upp spöet och gör att klingan kan göras mycket tunnare och därmed lättare. Ett #5-spö väger som ett normalt #3.

Och så är det coolt med fyrkantigt! :)

Låter 

1 hour ago Bigsalmon sa:

L-G:s vridna quad taper "Snurre" kan jag varmt rekommendera. Tekniken att vrida den fyrkantiga klingan styvar upp spöet och gör att klingan kan göras mycket tunnare och därmed lättare. Ett #5-spö väger som ett normalt #3.

Och så är det coolt med fyrkantigt! :)

Coolt!

1 hour ago pavloshundar sa:

letar efter ett litet spö att peta i små bäckar och åar med”

6’3” 4 Wt lina Paul Young tapering Midge fiskar jag med i bäckar och mindre åar... passar utmärkt tycker jag till det fisket... en fröjd att kasta med. 

Tack! Uppskattar alla tips :)

Paul young Midge 6,3 # 3 Jag använder en wf 4....ett underbart spö för små vatten...jag använder det vid större vatten också...jag har tagit mycket stor öring med detta spö....inga problem att ta fisken hårt....det är också mitt favoritspö vid fiske i fjällen.

• Thanks 1

Hej,

Tack för all hjälp och fina tips. Mycket uppskattat. Väldigt härligt forum det här och kul att ni är så glada i att hjälpa en novis. 

Har läst på och försökt göra så mycket hemläxa och tror att jag kommit så långt man kan göra utan att faktiskt fiska med grejerna :)

- Paul Young Midge 6,3 låter precis som spöt jag letar efter. Har läst diverse åsikter om det på olika forum och även hittat lite artiklar om Paul Young mm. Det verkar dock vara en väldigt svårt spö att få tag på samt väldigt dyrt när om man mot förmodan hittar det. 

Har pratat lite med Ulf Löfdal som jag har läst mycket gott om och han bygger spön efter önskemål. Vad tror ni om att be honom bygga ett Paul Young Midge?

Har även pratat med Anderberg som har ett 7 ft parabolic extreme. Läst mycket gott om honom och tänker att detta spö också kan vara ett alternativ. 

Det vore roligt att stödja svenska hantverkare när jag väl gör slag i sak. 

L-G Dahlin, ditt spö var superhäftigt och det hoppas jag också kunna provkasta någon gång i framtiden.

Nu är det dock så att jag åker iväg på en liten resa relativt snart så kommer inte hinna få i ordning ett splitcane tills dess. Som någon tipsade om kan glasfiber vara ett smidigare alternativ om man vill prova känslan.

Funderar då på att snabbt riva med mig ett av följande 3 spön:

1. Hardy sirrus glass 7ft klass 3

2. Orvis Superfine glass klass 3

3. Scott f 6,6 fot klass 3

Tror ni dessa kan vara inkörsporten till splitcane?

Återigen tack för alla tips och råd.

Mvh

På 2020-05-27 at 18:13 L-G Dahlin sa:

Hej En bild på spöna.20200329_130116.thumb.jpg.65711b4c869223a1089cdc5d96559972.jpg

Häftiga. Är det en egen idé att snurra/tvinna spöt sådär? Jag har aldrig sett något liknande tidigare (men då är jag inte den mest välbevandrade inom spöbygge heller). 

Hej Är min idè  att tvina dom sådär och får dom kvar , har tydligen provats för många år sedan gick tillbaka till ursprung, det är på quad som det fungerar med kraften, hex fungerar mycket sämre.

Hej
Fick en tanke när jag läste om Porshes bakaxel som var en vriden quadstång kalldragen,  då for F---n i mig ut o provade med en varmluftpistol skillnaden blev enorm, då var det 90 grader nu är 180 graders vridning än större skillnad.

Spölängd och tapering är så utpräglade preferensfrågor, jag skulle råda dig att provfiska spön i den längd du tänkt dig och i sådana vatten som du tänkt fiska spöt innan du lägger en beställning hos en byggare.

När du hittat favoritlängden till ditt fiske försök få till att provkasta bambuspön i den längden i olika taperingar och utföranden.

Om man inte har fiskat ett spö under 7 fot tidigare kan det t.ex. bli en frustrerade upplevelse när man villl menda lina som man brukar. Är man van att kunna lägga bakkastet under överhäng kan en långsammare tapering med en öppnare linbåge också bli en aha-upplevelse.  

Skillnad i egenskaper mellan olika taperingar kan vara milsvid och det kan skilja ganska mycket mellan olika byggares tolkningar av samma tapering.

Vad gäller material och tempo så kan man inte bygga lika snabba och lätta spön i bambu som man nu kan i grafit, men nånstans där slutar självklarheterna. Några av mina favoritspön i kolfiber och bambu känns väldigt likartade att fiska med, vilket inte är en slump. 

De glasfiberspön du nämner behöver inte vara en säker inkörsport till bambu (mer troligt till glasfiber) men de är perfekta för att prova ut vilka egenskaper du vill (eller inte) ha i bäckfisket och det går garanterat att hitta bambuspön med liknande egenskaper och känsla.

(Men man kan också kära ner sig i bilder på vackra spön med lockande namn och impulsköpa dessa tills man hittar rätt. Det är en beprövad metod.)