Jump to content

Recommended Posts

Jag knöt ihop den här imitationen. Den flyter helt perfekt och öringarna tycker extremt mycket om den. 

MEN

Jag har aldrig missat eller tappat så mycket fisk.

Kroken är en klinkhammar krok. 

En kväll missade jag 8 fiskar innan jag bytte till en annan fluga och tog tre på tre försök. 

Teorier?

100476565_707546200048503_1158320222663344128_n (2).jpg

En medioker krok, har samma problem med den (klinkhamer xtreme tror jag den heter?) 

• Like 1

För litet krok-gap och spetsen liksom följer den krökta ryggen på kroken.

Om godset på kroken är bra så går det böja ut spetsen lite försiktigt.

Gillar inte dessa typer av krok.

• Like 1

Jag skulle tro att den förlängda bakkroppen kanske ställer till det lite för dig också. Jag tycker att de där krokarna krokar rätt ok ändå. 

• Like 1

Jag brukar binda mina Klinkhamers och liknande på Daiichi 1167 och tycker inte att jag har samma problem där. Dessutom har de bättre/tjockare gods, framförallt i de mindre storlekarna jämfört med Partridges Klinkhamer/Klinkhamer extreme så de går att "öppna" lite om man vill (plus att de inte böjer sig när man drillar). 

• Like 1

Jag tror att det helt enkelt är fel användning av kroken. På en klinkhammer (som den är avsedd för) är ju kroppen bunden på själva kroken. Nu har du ju väldigt mycket oanvänd krok under själva imitationen. Fisken lär ju satsa på att äta själva imitationen och då tror jag att kroken i det här fallet ställer till det genom att inte "vara ett med kroppen" tillräckligt bra. 

• Like 3

Mm bra analys @Legobiten det gäller att ha rätt krok till rätt fluga. Minns exempelvis en royal coachman med spröt som var helt hopplös på att missa fisk. Fast den gången landa jag i att det var sprötens fel. Fast med en lämpligare krok hade den säkert fungerat bättre?

• Like 2

16 hours ago, Sahlberg said:

Jag brukar binda mina Klinkhamers och liknande på Daiichi 1167 och tycker inte att jag har samma problem där. Dessutom har de bättre/tjockare gods, framförallt i de mindre storlekarna jämfört med Partridges Klinkhamer/Klinkhamer extreme så de går att "öppna" lite om man vill (plus att de inte böjer sig när man drillar). 

Ska testa "din" krok!

14 hours ago, Legobiten said:

Jag tror att det helt enkelt är fel användning av kroken. På en klinkhammer (som den är avsedd för) är ju kroppen bunden på själva kroken. Nu har du ju väldigt mycket oanvänd krok under själva imitationen. Fisken lär ju satsa på att äta själva imitationen och då tror jag att kroken i det här fallet ställer till det genom att inte "vara ett med kroppen" tillräckligt bra. 

Ja, min fundering med. Ska binda ner chenillen på kroken och se om det gör skillnad. 

Just now tomgustavsen sa:

Ja, min fundering med. Ska binda ner chenillen på kroken och se om det gör skillnad. 

Du får gärna göra en bindbeskrivning på flugan också 😜

Hls Magnus

• Like 1

On 5/26/2020 at 9:59 PM, tomgustavsen said:

Jag knöt ihop den här imitationen. Den flyter helt perfekt och öringarna tycker extremt mycket om den. 

MEN

Jag har aldrig missat eller tappat så mycket fisk.

Kroken är en klinkhammar krok. 

En kväll missade jag 8 fiskar innan jag bytte till en annan fluga och tog tre på tre försök. 

Teorier?

100476565_707546200048503_1158320222663344128_n (2).jpg

Det var ju ett perfekt krokval. Nu fick du glädjen av att locka åtta fiskar till hugg men slapp att sätta tillbaka dem. Du behövde inte oroa dig för att du hade tröttat ut dem för mycket heller. Det får mig att tänka på TAG-kroken som John Betts fick Partridge att tillverka; Touch-And-Go. Den hade en ögla i varje ände. Betts ville bara lura fisken att ta, sen var han nöjd. Du har höjt ditt ädelfiske till en ännu ädlare nivå. Jag är lite avundsjuk men får finna mig i att jag är en lite sämre människa än du 🙄.

• Haha 1

On 5/29/2020 at 12:07 AM, xps said:

Det var ju ett perfekt krokval. Nu fick du glädjen av att locka åtta fiskar till hugg men slapp att sätta tillbaka dem. Du behövde inte oroa dig för att du hade tröttat ut dem för mycket heller. Det får mig att tänka på TAG-kroken som John Betts fick Partridge att tillverka; Touch-And-Go. Den hade en ögla i varje ände. Betts ville bara lura fisken att ta, sen var han nöjd. Du har höjt ditt ädelfiske till en ännu ädlare nivå. Jag är lite avundsjuk men får finna mig i att jag är en lite sämre människa än du 🙄.

😂 kändes inte så nobelt där o då. 

9 hours ago, tomgustavsen said:

😂 kändes inte så nobelt där o då. 

Nej, det kan jag förstå, men nu har du fått distans till det hela och kan reparera din självbild. Jag vill bara ge dig ett handtag i den processen...

• Haha 1