Hoppa till innehåll

Köpråd - Danielsson eller....


Stregnil

Recommended Posts

Har tagit upp flugfisket igen efter många års träda. Behöver en ny rulle och tänkt mig en Danielsson DryFly eller ännu hellre en F3W 47. 

Idag hittade jag dock en Greys GTS 900 för strax över 1000kr (sista exet utan box), tidigare pris ca 2400kr. Modellen har kanske nåt år på nacken, men just GTS 900 skulle vara deras flagskeppsrulle då. Snygg är den också ?

Ca 1000kr skillnad mot Danielsson. Är kvaliteten i Danielsson värt det extra, är jag dumsnål? Har ingen som helst erfarenhet av Greys, därav min fråga... 

Ps. fiskar mest regnbåge, öring och lite abborre i sötvatten 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Köper du inte en Danielsson nu så kommer du göra det senare när du blivit förtrollad av flugfiske igen, billiga är dom också jämfört med dom amerikanska rullarna trots att dom håller likvärdig kvalitet.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

För mig finns det överhuvudtaget inte något alternativ till Danielsson.Har bara 8 st och den servicen dom har finns ingen annan stans. Då menar jag inte att jag behöver serva rullarna utan om jag mot förmodan behöver någon del ex en skruv eller något som jag har slarvat bort. Så kommer detta nästan med vändande post. Helt suveränt.

  • Like 4
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Den där Greysrullen är säkert inget dåligt val, men om du tvekar så köp en Danielsson. Den kan du ha hela livet om du sköter den. Det är fantastiskt rolig att drilla med en obromsad Dryfly. Jag har flera Danielssonare både till det lätta enhandsfisket och till tvåhandsfiske efter lax och havsöring. Det är svårt att hitta bättre kvalitet för den pengen. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vet inte om detta kan hjälpa dig i ditt val?

Jag har hållt o känt på en Greys rulle...kommer tyvärr inte ihåg vilken modell men den låg i prisklassen du talar om.

Den rullen var hemsk, glapp och kändes mycket billig i handen.

Danielsson är värd de extta om du ska en bra rulle. 

Redigerad med Christian1971
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej,

Vid praktiskt fiske slits rullar, och jag tror det finns många rulltillverkare som håller samma kvalité som Danielsson.
Fördelen för mig är att jag vet att jag kan maila Danielsson om något händer och få service av rullarna vid behov.

Jag har två dryfly (en titan), en nymph w och en L5W 6-nine samt ett antal extraspolar.
Jag har fiskat med Danielsson i ca 10 år och endast haft problem en gång.
Då lossnade skruven som håller fast den "yttre triangeln".
Danielsson skickade en ny direkt med posten.

Mvh,
Daniel

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag sällar mig till hyllningskören. Min äldsta danielssontillverkade rulle är en Loop 2 från 1992 och den använder jag fortfarande. Jag tror inte att jag bytt några delar på den sedan dess, men jag har plockat bort och rengjort kullagren några gånger. Sedan dess har det blivit ett tjugotal rullar från Smedjebacken. Jag har testat andra märken och tillverkare, mest för att de varit snygga eller coola, men jag har sålt dem vidare efter några turer då ingen visat sig hålla samma kvalitet eller ha samma känsla som Danielssons rullar.

  • Like 2
  • Thanks 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Danielsson är grymma rullar och mest rulle för pengarna men personligen tycker jag dom är bland dom tråkigaste. Personligen har jag försökt tycka om Danielsson men slutat med att dom blivit sålda, för laxfiske skulle jag ha Danielsson men till annat fiske som inte kräver lika mycket av rullen. Loop clw/xact är billiga och ifall man behöver broms har den bra broms tappar man den studsar den tillbaka som ingeting hade hänt men tappar du en alurulle är det kört. Loop xact är inte heller så roliga men du kan köpa 3st för samma peng som en Danielsson. Tänk om Danielsson kunde ta fram lite olika färger eller bara ha extra spolar med andra färgalternativ då skulle jag nog också ansluta till Danielsson gänget. 
Huvudsaken är man trivs och har kul med prylarna. 

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

28 minutes ago, Staffan Dahlbom said:

Jag har en Danielsson DryFly med många år på nacken, den är repig och jag köpte den till förmån för Älvräddarna på en auktion för 1100 kr. Kanonfin obromsad rulle med fodral. Du kan få ärva den för 1100 ink frakt. 

 

/Staffan 

Verkligen bra andrahandsvärde på Danielsson ?

Nästan så man skulle kunna tro att de är gud som skapat dom... ?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...