Jump to content
Edgeforum

Bra tippetmaterial price / performance

Recommended Posts

Hej vad använder ni för tippetmaterial som ni är nöjda med och varför är det bra?

jag har använt Rio och Stroft GTM funderar på att köra Stroft vidare men det kanske finns annat bättre?

Jag har använt Stroft men gått över till Sameo,  jag tycker Sameo är mjukare och finare samt att det håller angiven grovlek, Stroft är grövre än vad som anges.

• Like 1
Posted (edited)
2 hours ago, Ixoye said:

Jag har använt Stroft men gått över till Sameo,  jag tycker Sameo är mjukare och finare samt att det håller angiven grovlek, Stroft är grövre än vad som anges.

Är mjukare bättre för dig vid torrflugefiske anser du? Finare som i tunnare eller som i mer exklusiv kvalitet?

Edited by bratteus
5 minutes ago, bratteus said:

Är mjukare bättre för dig vid torrflugefiske anser du?

Ja, jag tycker att jag kan gå upp i grovlek utan att flugan påverkas lika mycket.

Körde Rio för länge sen, men tröttnade på att det inte gick att skarva med annat material. Bytte till Stroft och har kört med det sedan dess, i 0,10 till 0,35. Starkt, hållbart, billigt. Köper man 100-metersspolarna är det nästan gratis. För att inte tala om 250-metersspolarna!

• Like 2
2 hours ago, Bigsalmon said:

Körde Rio för länge sen, men tröttnade på att det inte gick att skarva med annat material. Bytte till Stroft och har kört med det sedan dess, i 0,10 till 0,35. Starkt, hållbart, billigt. Köper man 100-metersspolarna är det nästan gratis. För att inte tala om 250-metersspolarna!

Hej kör du GTM ?

Jag kör flera olika, Stroft GTM (bra men grövre än angivet och lite stelt), "vanliga" Rio Powerflex (bra allround) och Rio Powerflex plus. Den sistnämnda har jag inte fiskat jättemycket med ännu men den känns som ett bra mittenalternativ. Ganska dyrt dock. 

• Like 1
15 hours ago, bratteus said:

Hej vad använder ni för tippetmaterial som ni är nöjda med och varför är det bra?

jag har använt Rio och Stroft GTM funderar på att köra Stroft vidare men det kanske finns annat bättre?

Stroft rätt igenom.

• Like 1

Ett tips är dessa mini silveringar som man knyter i änden på en taperad tafs, exempelvis en standard 9ft 0,20mm till vanligt Harr/Öring fiske. Sen förlänger man med valfritt material 0,15-0,18mm upp till en meter.
Kanske inte alltid helt optimalt men väldigt ekonomiskt!
Och vem ids eller har nerver att byta till den rätta tafsen alltid när det verkligen gäller, den store vakar! Och kanske bara för en kort stund!

Annars inne på samma linje med stroft GTM.

• Like 1