Hoppa till innehåll

Vilket fluglina lax fiske


Mark

Recommended Posts

Utan att ha fiskat i  Lagan skulle jag välja en lina med utbytbar tip exmpelvis Hardy Scandi Rocket eller Rio Versitip.
Då får du möjlighet att variera ditt fikse med endast en body. Förmodligen klarar du dig med en flytande body om du fiskar på sommarvatten.
Svårt att hjälpa dig med linvikten utan att veta vilket spö det är. Vanligtvis brukar linvikten stå angiven på spöet. Annars har Rio ett online-verktyg för det som kan ge dig något att gå på http://www.rioproducts.com/lean/line-selector 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Rio Scandi Versitip är bra. Då får du med fyra olika spetsar (flyt, intermediate, sjunk 3 och sjunk 6) som täcker in det mesta man behöva. Den är också lättkastad. Se bara till att du får rätt vikt på klumpen så att den passar spöt. Kolla på spöt vilken vikt du bör ha på klumpen och så köper du en klump med en vikt som ligger i spöts övre viktintervall. Det är lättare att kasta en tyngre klump än en lättare. Särskilt om man inte är så van.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

On 6/10/2020 at 9:02 PM, Mark said:

Jag vill köpa något billigt.  Jag ska fiskar första gången med en tvåhandig spö.Om det inte passar mig,jag vill inte investera för mycket pengar.

Vad tycker ni om den fluglina:

Guideline Power Taper DH 9/10 

 

Köp beganad lina då får du mycket för pengarna. 

Ska du köpa nytt så så slår jag ett slag för Rio Game changer som är en grym lina. Men ganska dyr och du behöver även köpa tippar.

Versitip linor är fina linor det med. En billig variant som du kan finna är Guideline DDC connect.

Jag kan inte Lagan men gissar att du kanske behöver en intermediet eller en flyt sjunk 1 -2?

Försök hamna på 10-11 meter. 

Jag kan kika vad jag har i lådorna. 

Redigerad med Christian1971
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

5 hours ago, JSC said:

Christian har du testat deras linor? 

Ja deras vanliga klump  I/s3 men ej deras multitip, har däremot en äldre laxfiskarkollega som var mycket nöjd med multitipen.

Den vanliga klumpen blev "klibbig" så den kan inte jag rekomendera, men det kan varit något fel på min för jag har hört gott om den från andra.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...
On 6/13/2020 at 9:54 AM, JSC said:

Christian har du testat deras linor? 

Jag vet att jag inte heter Christian, men jag tar mig friheten att svara ändå. (De som känner mig vet att jag har svårt att vara tyst ?)

Frugan har en sån där och jag har tjuvprovat den några gånger. Tycker att det är en riktigt trevlig lina, även om den inte sticker ut åt något håll. Det är väldigt mycket "bang for the buck" måste jag säga. Typ halva priset jämfört med liknande modeller.

Det jag saknar är en flytande spets, det tycker jag att de borde komplettera med. (Detta är förvisso lätt att lösa genom att helt enkelt köpa en)
Sen tycker jag väl att det känns lite sunkigt att det sitter (satt?) en flätögla bak på intermediatespetsen.
Vi har inte märkt av det funktionsmässigt, så det är bara en känsla.

Så för att summera - helt ok grejer till riktigt bra pris.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...