Hoppa till innehåll

Tuber - tubo cone


laxhenke

Recommended Posts

Det finns olika coneheads som discar eller som Mikael Frödin kallar sin typ turbo cone.

Gör det någon skillnad med dessa, simmar flugan bättre?

Är det bättre i lugnare vatten eller hård ström? 

Har ni fått mer fisk med dem? 

Köpte dessa huvuden men det har inte blivit av än att jag bundit några tuber med dessa ännu. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

8 hours ago, laxhenke said:

He, he, Jo Det kan nog vara så. Strömmen brukar göra vad den vill med flugan. Sedan en disk verkar göra det svårare att få ned flugan. 

Sätt på en av de större kinahattarna och försök sen få UPP flugan så ska du få se...

  • Haha 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Poängen är att man kan binda med mjukare (och mer lättkastat) material utan att flugan bara ligger som ett streck i vattnet. Detta sker genom att konen skapar en lågtrycksficka med turbulent ström bakom sig, precis som luftfickan bakom en lastbil på motorvägen. Det är inte ens påhittat av försäljarna, så är det faktiskt. ? Binder man så slarvigt som jag gör så kan man ju dessutom dölja sin fula skallar. 

 

 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago, SBG said:

Poängen är att man kan binda med mjukare (och mer lättkastat) material 

Kan du förklara den teorin närmare? ?

 

1 hour ago, SBG said:

Binder man så slarvigt som jag gör så kan man ju dessutom dölja sin fula skallar. 

 

 

Ja, det är nog det närmaste nytta man kan komma med alla dessa dumskallar/koner/discar som folk så glatt köper :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

5 hours ago, Henka said:

Kan du förklara den teorin närmare? ?

 

 

Ja, teorin, eller modellen är ju enkel och stämmer rent principiellt. Om vi tycker att en kon är ungefär en boll (en konkav kon skapar en större "wake") så får vi turbulent ström bakom. I andra bilden i del 3. så ser man även hur det ser ut när det flödet börjar oscillera, vilket bör ge ännu mer rörelse. Om vi då slänger in ett mjukt och ett styvt material så kommer det mjuka materialet att röra sig mer än det styva, eftersom att det mjuka kommer att bete sig mer som en masslös partikel (eller någon form av teoretiskt masslöst streck..) som interagerar mer med flödet. Det mjuka materialet kommer då att vilja lägga sig i gränsen till den här "fickan", som i bild 2 del 3. Det bör vara så att så länge vår kon inte är för stor och flugmaterialet befinner sig i en för stor "död" ficka bakom konen, så ska en kon alltid ge ett mer oregelbundet flöde bakom sig, förutsatt att vi inte har flöden som inte är möjliga i en älv.

Det här vet du nog, men såhär kan man uttrycka sig lite mer krångligt. ?

 

Sen vad man ska jämföra det med är frågan. En älv är ju knappast "ideal" i sitt flöde. "Räcker" turbulensen i älven till för att skapa likvärdig turbulens med lika mjukt material? Vet laxen vad "low pressure, turbulent wake" är? Är det bra om flugan flaxar så mycket som möjligt? Hur mycket turbulens skapar en "vanlig" fluga? En vanlig tub skapar ju en del turbulens bara den. Och om mjukare material är mer lättkastat, det var ju egentligen en osanning. Så är det ju bara ibland, och konen gör ju flugan mer svårkastad i sig. 

 

Pressure_drag_large.jpg.2457be349f52b6cb159089e7d2525b24.jpg

The-two-dimensional-flow-past-a-cylinder-Case-1-shows-very-slow-flow-in-which-we-have.png.65f3bd33f0066521259a18be0937e6f0.png

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

12 minutes ago, SBG said:

 

Ja, teorin, eller modellen är ju enkel och stämmer rent principiellt. Om vi tycker att en kon är ungefär en boll (en konkav kon skapar en större "wake") så får vi turbulent ström bakom. I andra bilden i del 3. så ser man även hur det ser ut när det flödet börjar oscillera, vilket bör ge ännu mer rörelse. Om vi då slänger in ett mjukt och ett styvt material så kommer det mjuka materialet att röra sig mer än det styva, eftersom att det mjuka kommer att bete sig mer som en masslös partikel (eller någon form av teoretiskt masslöst streck..) som interagerar mer med flödet. Det mjuka materialet kommer då att vilja lägga sig i gränsen till den här "fickan", som i bild 2 del 3. Det bör vara så att så länge vår kon inte är för stor och flugmaterialet befinner sig i en för stor "död" ficka bakom konen, så ska en kon alltid ge ett mer oregelbundet flöde bakom sig, förutsatt att vi inte har flöden som inte är möjliga i en älv.

Det här vet du nog, men såhär kan man uttrycka sig lite mer krångligt. ?

 

Sen vad man ska jämföra det med är frågan. En älv är ju knappast "ideal" i sitt flöde. "Räcker" turbulensen i älven till för att skapa likvärdig turbulens med lika mjukt material? Vet laxen vad "low pressure, turbulent wake" är? Är det bra om flugan flaxar så mycket som möjligt? Hur mycket turbulens skapar en "vanlig" fluga? En vanlig tub skapar ju en del turbulens bara den. Och om mjukare material är mer lättkastat, det var ju egentligen en osanning. Så är det ju bara ibland, och konen gör ju flugan mer svårkastad i sig. 

 

Pressure_drag_large.jpg.2457be349f52b6cb159089e7d2525b24.jpg

The-two-dimensional-flow-past-a-cylinder-Case-1-shows-very-slow-flow-in-which-we-have.png.65f3bd33f0066521259a18be0937e6f0.png

Säkert ett bra svar, men på fel fråga ?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago, laxhenke said:

Men är det någon som erfarenhet om man får mer fisk med dessa? 

Behöver verkligen flugan "simma" bra för att ta fisk?

Francis simmar något bättre än en pinne som exempel och den tycker många är bra och många fiskar den som vanligt svepande över strömmen. 

Det är en jävla massa mytbildning runt det där med magiska flugmönster och material, och såna där dumskallar och grejer som ska fungera förlösande.

Själv så tror jag att de är av extremt liten betydelse. Att herrar Micke får en jävla massa fisk beror inte på att de har en varsin banan och en TTT eller oxtopazzy eller vafan årets smäck heter. Det beror på att de är duktiga fiskare, som dessutom fiskar på bra ställen.

Rent krasst är det dessutom helt omöjligt att "mäta" om ett flugmönster är bra eller inte, det är ju sällan så att laxfisket ger tillräckligt många hugg för att göra nån slags vettig studie på vad som är bra... Mitt råd är att fiska mycket, och att genom åren bygga upp en känsla för vad som känns rätt för stunden - det är betydligt bättre än att köpa årets material och satsa på att binda/köpa "årets" grej.

Sen ska man inte underskatta flugbindning som en hobby i hobbyn.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

9 minutes ago, Ismo said:

Gör en en fluga.& verkligen TROR!! ..på den, så kommer en lyckas..Det sköna med flugbindning är att en alltid vid städet hoppas att " Nu jävlars"

Jo, men det är ju det som är svårt för de som inte har så mycket erfarenhet - vad ska de tro på? ?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago, laxhenke said:

Men om man tänker en 7-12cm sunrayshadow på plasttub och hur bra den fiskat i alla år så kan det nog inte vara så noga med discar etc. 

...men om den hade haft nån turbohatt kanske den fiskat ÄNNU bättre ?

f.ö. tycker jag nog flugor med styva material är mer lättkastade och ger mig mer fisk. Tro som sagt...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

6 minutes ago, Anders H said:

...men om den hade haft nån turbohatt kanske den fiskat ÄNNU bättre ?

f.ö. tycker jag nog flugor med styva material är mer lättkastade och ger mig mer fisk. Tro som sagt...

Intressant det där, för det går ju att ställa saken på sin spets.

Jag har en rätt klar bild av hur jag vill att mina flugor ska vara...

 

Är det då tack vare - eller trots - dessa flugor som jag får fisk?
Det ena alternativet ger att jag har så bra flugor att jag får fisk trots att jag är usel.
Det andra alternativet ger att jag är så bra att jag får fisk trots mina jävla flugor ?

  • Like 1
  • Haha 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 11 months later...
On 6/15/2020 at 2:24 AM, Sunray said:

Sätt på en av de större kinahattarna och försök sen få UPP flugan så ska du få se...

Håller med, jag upplever flugor med kinahattar som svåra att kasta. De klibbar liksom fast i vattnet. Håller ni med eller gör jag något fel när jag kastar?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 minutes ago, Jerka said:

Håller med, jag upplever flugor med kinahattar som svåra att kasta. De klibbar liksom fast i vattnet. Håller ni med eller gör jag något fel när jag kastar?

Klart att dom klibbar fast i vattnet, du får ju ett avsevärt mycket större frontalarea och därav brutalt mycket mer motstånd. :) En mer rundad kon har betydligt mycket mindre motstånd än en kinahatt, även om bägge har samma diameter. Däremot så blir det mer turbulens med en kinahatt.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...