Hoppa till innehåll

Fluglinor 2a sortering


normende

Recommended Posts

Hej

Jag gjorde som säkert många andra gör ibland,spontanköper trots att man redan har tillräckligt med prylar.

Nu var det så att jag kunde inte motstå att köpa på mig 2st fluglinor av typen  2a sortering.
Valet föll på  2st flytlinor WF #4. En var lysande gul och den andra mintgrön.

Jag började med att testa den gula.
Spöet som jag använde för testet var ett MSX Emarald #4. Ett mjukt mediumsnabbt spö som nog får anses vara rätt klassad.
 

Den gula linan var mjuk och följsam och gled ganska lätt genom spöringarna. Lungna rörelser var melodin. Linan är en longbelly typ. Påminner väldigt mycket om en Worcestershire från shakespeare.  Jag har haft en sådan sedan tidigare men då i #6. Längd på linan 25-27m

Kast upp till 20-22 gick bra. Men min teknik eller linan begränsade mig för att komma mycket längre.
En helt ok lina får jag säga. Linminne finns det.

Lina nr 2

Färg mintgrön. Samma färg som SA aircel.
coatingen på linan var skön. Följsam men inte för mjuk och riktigt bra glid. Linan är av typen kortklump. Känslan på coatingen är SA aircel eller kanske snäppet bättre. Klumpen är rätt tjock.
Jag har hittat en bula på klumpen , men inget som stör vid kastning i alla fall.
Linan påminner om tex Loop optistream eller SA Aircel short. Skjutlinan är tjockare än på optistream så där är den mer lik Arcel short. Längre baktapering än Optistream. Linan skjuter på riktigt bra. Längd på linan 25- 27m. Jag kunde nästan kasta ut hela linan. Lågt linminne.

Det ska tilläggas att jag bara har provkastat på gräs än så länge. Måste säga att det var riktigt kul att prova på de här linorna. Jag hade liksom ingen som helst förväntningar på någon av dom. 
Men som tidigare har sagts om 2a sorterings linor är ju att du inte vet vad du får, men spännande.
Mvh

Lars
 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Uppdatering.

Den gula linan har nu fått ett varmbad,sträckning och smörjning. Den fick sen ligga en stund. Linminnet finns fortfarande kvar. Den är åtminstone rak nu i alla fall.   
Linan väger 7.7g på 9.14m vilket skulle betyda att den följer gammal standard. Så jag hade kanske fel här angående klumplängd.
Men det känns ändå som om linan har något längre klump än en standard wf i alla fall.
Provade linan på en riktigt mjukt spö idag vilket inte var någon direkt höjdare. Det skall väl tilläggas att detta spö är en 4-5.
Så linan kändes lättare på detta spö. Kanske rent av för lätt.

Men linan duger i alla fall till träning på gräsmattan. 
60kr får den väl vara värd.. 

 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ny uppdatering

Då har jag försökt mig på att väga den mintgröna linan.
Den väger in på ca 10.27g på 9.14m.
Total längd på linan 27m

Jag uppskattar klumplängden till ca 8m+.
Igår var jag ute och provfiskade med. Kändes bra... Kanske en liten aning tung till mitt Orvis Recon #4.
Och nu när jag har vägt linan så kan det faktiskt stämma.

Fick tag på 2st linor till. Så är någon intresserad så skulle jag kunna avvara 1st i alla fall. 

Redigerad med normende
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...