Jump to content

Dyraste linorna - värt det?

Recommended Posts

Nybörjare inom flugfiske som hajat till på priserna på div linor. Är det verkligen sån skillnad på de allra dyraste eller är det som annat att man köper, dvs betalar för märket mer än själva varan? 

Skulle vara uppskattat att få lite input från några mer erfarna. Jag själv har en Orvis clearwater wf 6 som jag antar jag är nöjd med? Har inget att jämföra med så vet inte... :- ) Den glider iallafall rätt bra.

Nej det är ingen större skillnad, i alla fall inte för en nybörjare, dom dyrare linorna har oftast bättre coating och skjuter lite bättre, sen ska dom väl ha längre livslängd, men det är inget jag märkt, själv är jag mest intresserad av taperingen på linan, vad den kostar är inte min första prioritet, det finns både billiga och dyra linor som jag gillar.

Edited by Ixoye
  • Like 2

Nope, priset behöver inte säga något om kvaliteten på linan. Finns mycket bra för under femhundringen (SA Air Cel, Cortland 444 och Snowbee XS för att nämna några). 

Det gäller främst att hitta en lina som passar dig, ditt fiske och ditt spö. Kan rekommendera dig att köpa och sälja linor hör på forumet så kan du prova lite olika utan att betala en förmögenhet 

• Like 1

Kan nog ärligt säga att många linor blir torra och gör motstånd i ringarna.

Tycker SA över lag håller bra klass med sin AST eller AST plus som utsöndrar smörjmedel allt eftersom linan slits nder hela dess livslängd.

Cortlands HTX verkar också bra likaså Airflo som är gjorda av poluretan men kanske inte har några wow taperingar.