Hoppa till innehåll

Ämån - Orsa


swebih

Recommended Posts

Hej!

Planerar en 5 dagars tur ca v27.
Tanken är att sova i tält och vi har inga problem att vandra en bit om det krävs. 

Fått tips om Ämån och att den kan hålla lite större öring och det är främst därför intresset ökade. 
Bildmässigt ser det lovande ut med vildmark runtomkring och en fin å. 

Dock finns det inte mycket info om fisket i ån ute på nätet. 
Någon som sitter på info? Hur är fisket? Platser att tipsa längs ån var man även kan tälta? 
Läst att det är rätt djupa raviner på vissa håll. 

All information uppskattas. Även om ni vet någon annan å i närheten var man kan fiska efter lite större fisk. 

Allt gott!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Eller Oreälven?

Hej. Eftersom du inte fått svar är det väl bara att gratulera! Okänt bland flugfiskare! Hade tänkt ställa en liknande fråga om Oreälven, fast främst norr om Furudal och hakar därför på i stället för att öppna en ny tråd. Enligt informationen på Orsa fvo hemsida ska det dock även vara bra harrfiske även i den delen av Oreälven där Ämån rinner ut, trots påverkan från vattenkraften och även en del öring. Frågan har varit uppe tidigare i Edgeflyfishing, men aldrig besvarats. Jag i likhet med de flesta flugfiskare från Stockholmstrakten tar normalt bilen rakt norrut men jag har ibland funderat på hur det är att fiska i nordväst, i norra Dalarna. Väldigt svårt att hitta information om Oreälven och dess biflöden. Älven ser hyfsat stor ut. Vilka sträckor ska man prioritera? Är det värt att ge sig dit? Områdena verkar mindre exploaterade än Hälsingland som det finns mycket fiskeinformation om, men där fisket är sisådär.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

14 minutes ago, Jumping Jack Flash said:

Eller Oreälven?

Hej. Eftersom du inte fått svar är det väl bara att gratulera! Okänt bland flugfiskare! Hade tänkt ställa en liknande fråga om Oreälven, fast främst norr om Furudal och hakar därför på i stället för att öppna en ny tråd. Enligt informationen på Orsa fvo hemsida ska det dock även vara bra harrfiske även i den delen av Oreälven där Ämån rinner ut, trots påverkan från vattenkraften och även en del öring. Frågan har varit uppe tidigare i Edgeflyfishing, men aldrig besvarats. Jag i likhet med de flesta flugfiskare från Stockholmstrakten tar normalt bilen rakt norrut men jag har ibland funderat på hur det är att fiska i nordväst, i norra Dalarna. Väldigt svårt att hitta information om Oreälven och dess biflöden. Älven ser hyfsat stor ut. Vilka sträckor ska man prioritera? Är det värt att ge sig dit? Områdena verkar mindre exploaterade än Hälsingland som det finns mycket fiskeinformation om, men där fisket är sisådär.

Kan bara hålla med, verkar vara helt öde med information om Orsa. 
Antingen är det ett flugfiskemekka som ännu inte upptäckts fullt ut eller så har det fallerat totalt med fisket och därför ingen åker dit :D

 

Min planerade resa närmar sig och jag vet ännu inte hur jag ska göra pga bristfällig info. 
I värsta fall får man testa Orsa (Ämån, Oreälven) och skiter det sig får man röra sig vidare.. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Orsa fvo har faktiskt en del info på sin hemsida. Det står ganska lite om Ämån, de lyfter snarare Unnån. Hissnande natur i Ämån, men är det en bra miljö för fisken?? Ring och prata med någon av de ansvariga för fvo, det brukar jag alltid göra om jag inte känner till vattnen. Har så gott som alltid fått värdefull info den vägen. Det tar ett tag att lära sig nya vatten, men det är fan så roligt. Jag tycker du inte ska tveka, vädret kommer att vara bra nästa vecka medan det förmodligen kommer att vara fortsatt höga vattennivåer om man åker längre upp i Norrland. Så ser vi fram emot en reseskildring här på Edgeflyfishing vad det lider.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

23 hours ago, Jumping Jack Flash said:

Eller Oreälven?

Hej. Eftersom du inte fått svar är det väl bara att gratulera! Okänt bland flugfiskare! Hade tänkt ställa en liknande fråga om Oreälven, fast främst norr om Furudal och hakar därför på i stället för att öppna en ny tråd. Enligt informationen på Orsa fvo hemsida ska det dock även vara bra harrfiske även i den delen av Oreälven där Ämån rinner ut, trots påverkan från vattenkraften och även en del öring. Frågan har varit uppe tidigare i Edgeflyfishing, men aldrig besvarats. Jag i likhet med de flesta flugfiskare från Stockholmstrakten tar normalt bilen rakt norrut men jag har ibland funderat på hur det är att fiska i nordväst, i norra Dalarna. Väldigt svårt att hitta information om Oreälven och dess biflöden. Älven ser hyfsat stor ut. Vilka sträckor ska man prioritera? Är det värt att ge sig dit? Områdena verkar mindre exploaterade än Hälsingland som det finns mycket fiskeinformation om, men där fisket är sisådär.

Grabben var på hockeycamp i Furudal förra veckan. Passade på att fiska 3 dagar i Oreälven. Fiskade ca 6-7 km upp från Furudals Bruk. Fick en del mindre harr, 20-30 cm. Ganska fin älv bitvis, men tror ej den håller någon större fisk. Nu har man i alla fall testat. Möjligtvis är älven bättre nån mil uppströms...

Skulle nog satsa på ett annat vatten.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej Hi-Lo

Tack för tipset! Finns det harr på 20-30 cm finns det säkert en del större, början av fiskesäsongen är ju den knepigaste. Frågan är om hur födotillgången är, det är en älv påverkad av flottning och vattenkraft och det är det som avgör om ett vatten producerar hyfsade fiskar. Jag blev intresserad av Oreälven när jag läste en gammal fiskeberättelse från 1864 omtryckt i Setterns fiskeårsbok för några år sedan. Se där var en älv jag aldrig hört talas om, och jag är ganska bra på svensk geografi. Sedan när jag gjorde lite

research hittade jag den här spinnfiskarens fångst av en stor öring någonstans i älven på Youtube och då blir man så klart intresserad.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det kan nog stämma det du säger Jumping! 
Ja, såg oxå den filmen innan jag åkte upp. Denna fick mig att spendera tid i älven istället för att åka 1-2 timmar norrut.
Tyckte det var ganska sparsamt med kläckningar när jag var upp. 

Rapportera gärna hur erat fiske i Oreälven var ifall ni testar.?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...