Jump to content

Recommended Posts

Posted

När jag kastar tvåhandsteknik från min fel sida får jag inget riktigt rakt utlägg på linan. Blir typ som båge från mig och uppströms. Vad fasiken gör jag för fel?? Händer ej med kast från min högersida. Hjälp!

Posted
On 6/25/2020 at 10:57 AM, jojo said:

När jag kastar tvåhandsteknik från min fel sida får jag inget riktigt rakt utlägg på linan. Blir typ som båge från mig och uppströms. Vad fasiken gör jag för fel?? Händer ej med kast från min högersida. Hjälp!

Tänk på din hållning, rak i ryggen ståtlig som en fura. Börja alltid med fötterna mot målet vrid överkroppen mot utfiskat läge, påbörja ditt kast säkerställ att ankaret landar i rätt position (framför och vid sidan av dig) och från din nyckelposition i bakkastet gör du en rak rörelse med kropp och armar i framkastet med ett tydligt stop. Ofta är det rullande axlar som gör att du får en slajs istället för ett rakt kast. Vissa böjer fram ryggen i framkastet och får på det viset en rörelse som inte är rak. Du kan även vara rädd för att träffas av flugan i framkastet så du viker undan av den anledningen.

Skicka gärna en video så är det lättare för oss att hjälpa till. ;)

• Thanks 1
Posted

Från en nybörjare till en annan (har ett 50-tal pass i ryggsäcken, men tänker fortsätta dra  rookiekortet ett tag till ?), så gissar jag att det är det tydliga stoppet som nämnts ovan som spökar. Jag brukar försöka komma ihåg att titta upp på spötoppen precis i kastögonblicket och tänka att jag ska kunna se stoppet och inte behöva följa toppen med blicken innan linan rullar ut. Funkar för mig för det mesta. Notera att detta är ett tips från en inte-ens-nästan-expert ?

Mvh Daniel 

Posted

Tror nog boven är att jag inte står med kroppen i samma riktning  mot där flugan är tänkt att landa.

Har ju hållt på med tvåhands i 15år. Borde ju även få till det på felsläng. Dubbelt spey funkar ju också.

Posted

Jag är högerhänt och har jättesvårt för "felsläng", kör mest dubbelspey (vid "river left to right") men har senaste två åren testat snakeroll/spiralspey som jag gillar starkt, finns massor av instruktioner på nätet, två som funkat bra för mig är;

Jon Hazlett 

och Andrew Moy 

• Thanks 1
Posted

Ska man lära sig felsida så kan det hända att klumpvikt och längt inte är det samma som på rättsida. Så bra är att prova annan lina också. Sen ska man lära såg så måsta man börja kasta korta kast. 

• Haha 1