Hoppa till innehåll

Vilka krokar föredrar du på kusten? (Havsöring)


hö&gös

Recommended Posts

Favoriten är Ahrex NS 110
https://fishline.se/p/flugbindning/flugbindningskrok-tuber/ahrex-ns110-streamer-krok-straight-eye-6.html

- Relativt tjockt gods (tålig)

- Krokar bra och upplever att jag behåller fisken på. 

- Ger snygga flugor i mina ögon. Kör oftast strl 6, något större i storleken. 

Kör även Partridge CS54 Saltwater Shrimp som är lite böjd och tunnare i godset. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tack för bra svar!

@ows Jag får testa dessa Knapek. Saltvattensbeständighet är också en bra grej förutom hullinglöst.

@M.Thors Jag har några Tiemco 8089 i posten på ingång så de får testas först. Men jag antar att du som vanligt har testat allt för räkor innan du kom fram till att Partridge-kroken är din favorit?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago, hö&gös said:

 

@M.Thors Jag har några Tiemco 8089 i posten på ingång så de får testas först. Men jag antar att du som vanligt har testat allt för räkor innan du kom fram till att Partridge-kroken är din favorit?

Nja, så vetenskapligt har jag inte gått tillväga med den faktiskt. :) Känns som att den var den första riktiga kustkroken i modern tid när jag började använda den och har sedan dess lyckats bärga hem en och annan öring utan några större missöden så den får fortsätta hänga med. 

En annan trevlig krok är Gamakatsu f314 men jag har ersatt den med nämnda Ahrex NS110 där jag tänker att det tjockare godset blir mindre känsligt och gör att fisken sitter lite bättre.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

8 hours ago, M.Thors said:

Nja, så vetenskapligt har jag inte gått tillväga med den faktiskt. :) Känns som att den var den första riktiga kustkroken i modern tid när jag började använda den och har sedan dess lyckats bärga hem en och annan öring utan några större missöden så den får fortsätta hänga med. 

En annan trevlig krok är Gamakatsu f314 men jag har ersatt den med nämnda Ahrex NS110 där jag tänker att det tjockare godset blir mindre känsligt och gör att fisken sitter lite bättre.

Härligt @M.Thors jag får ta tag i mig själv och unna mig lite Partridge-krokar. Tappade en hyfsad fisk härom natten på en räka bunden på en annan krok. Tur det inte var nära PB ?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Kamasan B170 för alla kustflugor  hos mig. Har använd den kroken en massa år (15+) här på kusten i Danmark.

Har i bland forsökt med andra kroker (t.ex. Ahrex). Rek-flugorna ser fina ut på dom, visst, men andelen fisk som blir hängande på dessa, när jag har provat dom, är aldeles för liten. För mig funkar Kamasan B170 i storlek 4-8 (mest str. 6) klockrent.

Krokar bra och bra motstånd mot saltvatten

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

12 minutes ago, Jesper DK said:

Kamasan B170 för alla kustflugor  hos mig. Har använd den kroken en massa år (15+) här på kusten i Danmark.

Har i bland forsökt med andra kroker (t.ex. Ahrex). Rek-flugorna ser fina ut på dom, visst, men andelen fisk som blir hängande på dessa, när jag har provat dom, är aldeles för liten. För mig funkar Kamasan B170 i storlek 4-8 (mest str. 6) klockrent.

Krokar bra och bra motstånd mot saltvatten

Den måste jag testa mer! Har bundit ”badekarsfluen” på den och vill minnas att jag upplevde många fiskar som krokades och få som tappades :) 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

35 minutes ago, Jesper DK said:

?det är som sagt min erfarenhet.

Är faktisk lite konfunderad över mina dårliga erfarenheter men krok av stinger/shrimp varianten. Dom är ju väldigt populära.

Jesper DK

 

Håller helt med! Kör själv ahrex ns110, rak ganska grov krok, då brukar de sitta.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
  • 4 months later...
On 9/2/2020 at 8:58 AM, Jesper DK said:

Kamasan B170 för alla kustflugor  hos mig. Har använd den kroken en massa år (15+) här på kusten i Danmark.

Har i bland forsökt med andra kroker (t.ex. Ahrex). Rek-flugorna ser fina ut på dom, visst, men andelen fisk som blir hängande på dessa, när jag har provat dom, är aldeles för liten. För mig funkar Kamasan B170 i storlek 4-8 (mest str. 6) klockrent.

Krokar bra och bra motstånd mot saltvatten

Min absoluta favorit innan jag gick över till hullinglöst. Fantastisk krok på alla tänkbara sätt.

Vill du ha extra styrka och vikt är B175 samma krokmodell, men i grövre gods.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...