Jump to content
Ramostato

Stor skillnad på Klass 4&5?

Recommended Posts

Hej, jag har själv aldrig provar klass4 utan bara fiskat 5 och 6, även 7 faktiskt. 
Tappade intresset och sålde bort alla spön och rullar.. Gav bort mitt favorit, sage bås klass 6 spö till min son när han fyllde år. Så här står jag utan spö haha..

Men.. intresset är tillbaka, min son som dragit med mig.. stod och kastade det tag och - sjukt vad man laddar sina batterier..

Magsiskt!! Men till frågan, funkar ett klass 4 som ”allroundspö”. Känt på affären och dagsens spö verkar ha grym rygg asså..

Orvis Recon klass 4?

jag kommer så klart att köpa fler spön, men ekonomi säger ett spö i år.. Jag kikar på bättre spön begagnade, sett flera st nu i Klass fyra.(sage pulse nu på block bla) Men kastar man lika långt i en sjö? 
Kändligt för blåst? Vi ska till nån sjö i fjällandskap i sommar... 

//Robert 

Edited by Ramostato

Hej Robert,

i fjällen med en fyra? Inget jag direkt rekommenderar. Sanningen är att det blir svårt att kasta om det blåser kraftigt. (Internet är ju till viss del "dårarnas paradis" så du kan få ett svar att någon kan kasta bra med ett klass två-spö då det blåser orkan, men det är ju löjligt).

Annars skriver George Anderson rätt vettigt om klass fyra och fem spön och vad de kan användas till. 

https://www.yellowstoneangler.com/gear-review/2019-4-weight-shootout/

https://www.yellowstoneangler.com/gear-review/2020-five-weight-shootout/

Ett sätt är ju att hoppa över varannan klass; som exempel köra med en fyra och en sexa. 

• Like 1

21 minutes ago, Ramostato said:

Hej, jag har själv aldrig provar klass4 utan bara fiskat 5 och 6, även 7 faktiskt. 
Tappade intresset och sålde bort alla spön och rullar.. Gav bort mitt favorit, sage bås klass 6 spö till min son när han fyllde år. Så här står jag utan spö haha..

Men.. intresset är tillbaka, min son som dragit med mig.. stod och kastade det tag och - sjukt vad man laddar sina batterier..

Magsiskt!! Men till frågan, funkar ett klass 4 som ”allroundspö”. Känt på affären och dagsens spö verkar ha grym rygg asså..

https://www.blocket.se/vi/91252321.htmjag kommer så klart att köpa fler spön, men ekonomi säger ett spö i år.. Jag kikar på bättre spön begagnade, sett flera st nu i Klass fyra.(sage pulse nu på block bla) Men kastar man lika långt i en sjö? 
Kändligt för blåst? Vi ska till nån sjö i fjällandskap i sommar... 

//Robert 

Klass 4 är enligt  min mening inte allround, #5 kan man beteckna som allround eller #6.  Det är ju skillnad på spön i samma klass också. Spöt du länkade till är ju en #3.

Jo, jag såg det haha, blev fel. länkade fel, sorry,,  Förstår att 4 inte är allround. Menar ifall jag ha det hjälpligt som allround denna sässe.

Ett Orvis Recon klass 4? 
Finns på blocket, står klass 5 och jag skulle köpa det, men han har skrivit fel.

22 minutes ago magnolia sa:

Hej Robert,

i fjällen med en fyra? Inget jag direkt rekommenderar. Sanningen är att det blir svårt att kasta om det blåser kraftigt. (Internet är ju till viss del "dårarnas paradis" så du kan få ett svar att någon kan kasta bra med ett klass två-spö då det blåser orkan, men det är ju löjligt).

Annars skriver George Anderson rätt vettigt om klass fyra och fem spön och vad de kan användas till. 

https://www.yellowstoneangler.com/gear-review/2019-4-weight-shootout/

https://www.yellowstoneangler.com/gear-review/2020-five-weight-shootout/

Ett sätt är ju att hoppa över varannan klass; som exempel köra med en fyra och en sexa. 

Ja, lite det jag tänkte, isf klara mig med 4:an i år.. köper 6 nästa år.. Bara för att få fler alternativ och inte bara 6.. 

Tack för svar!

32 minutes ago Isoperla sa:

Klass 4 är enligt  min mening inte allround, #5 kan man beteckna som allround eller #6.  Det är ju skillnad på spön i samma klass också. Spöt du länkade till är ju en #3.

Har du tips på spö i klass fyra som ligger nära 5:an och därför orkar bära en klass 5 Lina..

18 minutes ago, Ramostato said:

Har du tips på spö i klass fyra som ligger nära 5:an och därför orkar bära en klass 5 Lina..

Det finns ju en del snabbare 4:or som egentligen är 5:or, men i så fall är det ju inte mycket mening med att ha en 4:a och en 6:a som du vill ha. Har tyvärr inte så bra koll på de senaste 4:orna som finns på marknaden nu, mina är gamla och jag har inte provkastat några andra på länge. Du bör  ju även fundera över, vilken längd du vill ha på spöt. Men läs testerna som Magnolia skickade länkar till.

Finns ju ibland s.k. common cent mätningar på spön. Metoden beskrivs bl.a. här
http://www.trout-and-co.com/article/gear/mouche/fly-rod-review-protocol

och här 

Metoden  är förstås inte invändningsfri, men ett mått kallas ERN  tror det betyder Effective rod number. Om ett klass fyra spö har ett ERN-värde på 4,1 så är det mer ett klass fyra spö än ett som har ett ERN-värde på 4,9. 

Är du ute efter ett allroundspö är det en femma du ska köpa. En fyra är enligt mig ett vackertväderspö för torrfluga och mindre nymfer. 4:an är känslig för vind och ha det som enda spö i fjällen, där det ofta blåser är ingen höjdare. Ska du köra catch and release och siktar på fiskar mellan 1-2 kg är det schysstare mot fisken att köra en femma som du kan drilla tuffare/fortare med.

Jag har både en fyra, en femma och en sexa och det är ganska stora steg emellan, särskilt mellan fyran och femman. Nu beror det ju naturligtvis på vilken fyra man väljer. Det finns ju fyror som är nära femmor. Men varför köpa  en sån? Då kan man ju lika gärna köpa en femma.

Vill du ha en fyra så köp en sån, men inse dess fördelar och begränsningar. Fyran är ett fantastiskt roligt spö, men allround är den inte.

• Like 1

Mycket teori först i mitt inlägg men bara så du förstår vad det handlar om :) 

Enligt AFTM är diffen på 9,15 m linvikt 1,4 gram mellan klasserna. LGivetvis kan det bli mer om vi mäter långa klumpar eller hela vikten på dubbeltaperade linor. 

Skillnaden i linvikt på 9,15 m kan tyckas liten men den där lilla extra vikten gör att femmans lina vänder över lite större/tyngre flugor lättare och att fyran landar lite försiktigare. 

Ett spö som är uppmärkt med #4 eller #5 kan kännas hursomhelst. Det handlar om att tillverkaren ska tycka att det här spöt kastar optimalt med en fyrans lina- då skriver de #4 på det. Ibland är det ännu knixigare och de baserar klassningen på en lina som är tyngre än sin specificerade klass (det är vanligare än motsatsen idag). 

Med det sagt, om vi utgår från ett slags ”snitt” över utrustningar i #4 resp #5 och ditt tänkta område ”eventuellt blåsig fjällsjö” tycker jag det mesta talar för att du letar bland #5. Du kommer sannolikt kunna kasta lite längre och hantera något större/tyngre flugor bättre. Blir det finväder och små flugor kan du alltid justera tafsen (förlänga) för att få ännu finare presentationer. :) 

• Like 1

Min syn på det hela.

Ett klass 4a spö är till för för fiske när vädret är på din sida, vindstilla eller nästan vindstilla.

Ett klass 5 spö med t.ex. en Royal Wulff TT lina funkar lika bra som en 4a att göra fina presentationer med.

Byter du linan på 5an till en lite mer brutal lina funkar den ganska bra när det blåser lite lagomt mycke.

Slutsats, om valet står mellan en 4a och en 5a, köp en 5a.

• Like 1

En normalklassad 4 är ett torrflugespö enligt min mening, mindre nymfer funkar också, men det är inget man dänger streamers med, söker man ett allround spö som skall klara det mesta så är #5 att föredra, men flugfisket blir roligare med ett #4 och ett #6.

• Like 1

Jag tycker också att man kan hoppa över vissa klasser.

Jag hade innan ett #3,#4,#5.
3an var 8.2 fot långt och medelsnabbt
4an var 9fot långt och lite rappare i aktionen
5an var 9fot långt med ganska snabb aktion

3an var gött till mindre fisk och när det var vindstilla. Små nymfer och torrfluga

4an tålde lite mer vind och lite större flugor.
Men jag tyckte man kände sig begränsad.

5an kunde man ha till streamer och lite större förtyngda flugor. Men jag tyckte än att något saknades. Svårt med större streamers i kombination med blåsiga dagar.

Jag gjorde mig av med alla spöna och köpte på mig en #4 8.6 fot långt och en #6 9 fot.
Jag köpte samma märke och modell på det båda spöna.

Mellan #4 och #6 är det stor skillnad. I och med att jag köpte ett kortare spö i klass #4 så kändes det nästan ingen skillnad mot mitt gamla klass #3. Skillnaden var inte jättestor i alla fall. 

Så nu har jag #4an till nymfer och torrflugor med flytlina. Jag köpte 2st linor till spöet.
En allround lina #4 och en kortklump #4

Till #6an köpte jag också 2st linor.
En sjunklina #6 med flytande runningline och flytlina allround #6. Med sjuklinan kör jag streamers,boobie och andra förtyngda flugor.
För blåsiga dagar samt större fiskar använder jag detta spö med flytlina istället för min #4.

Oj det blev vist lite lång text.

Jag fiskar mest efter regngbåge i put and take vatten ,men ibland fiskar jag även öring.

Edited by normende
  • Like 2

6 minutes ago, normende said:

Jag tycker också att man kan hoppa över vissa klasser.

Jag hade innan ett #3,#4,#5.
3an var 8.2 fot långt och medelsnabbt
4an var 9fot långt och lite rappare i aktionen
5an var 9fot långt med ganska snabb aktion

3an var gött till mindre fisk och när det var vindstilla. Små nymfer och torrfluga

4an tålde lite mer vind och lite större flugor.
Men jag tyckte man kände sig begränsad.

5an kunde man ha till streamer och lite större förtyngda flugor. Men jag tyckte än att något saknades. Svårt med större streamers i kombination med blåsiga dagar.

Jag gjorde mig av med alla spöna och köpte på mig en #4 8.6 fot långt och en #6 9 fot.
Jag köpte samma märke och modell på det båda spöna.

Mellan #4 och #6 är det stor skillnad. I och med att jag köpte ett kortare spö i klass #4 så kändes det nästan ingen skillnad mot mitt gamla klass #3. Skillnaden var inte jättestor i alla fall. 

Så nu har jag #4an till nymfer och torrflugor med flytlina. Jag köpte 2st linor till spöet.
En allround lina #4 och en kortklump #4

Till #6an köpte jag också 2st linor.
En sjunklina #6 med flytande runningline och flytlina allround #6. Med sjuklinan kör jag streamers,boobie och andra förtyngda flugor.
För blåsiga dagar samt större fiskar använder jag detta spö med flytlina istället för min #4.

Oj det blev vist lite lång text.

Jag fiskar mest efter regngbåge i put and take vatten ,men ibland fiskar jag även öring.

Låter som ett bra upplägg

15 minutes ago, Ixoye said:

En normalklassad 4 är ett torrflugespö enligt min mening, mindre nymfer funkar också, men det är inget man dänger streamers med, söker man ett allround spö som skall klara det mesta så är #5 att föredra, men flugfisket blir roligare med ett #4 och ett #6.

När vi har dom där fina kvällarna vindstilla, molnigt, 15 grader och stor Harren vakar då är det klass 4a som gäller.

Samma väder men lite kallare, lite mörkare och ett par veckor senare och öring är målet, då är det 6an som gäller.

Allt annat fiske där emellan bortsett från om det är för blåsigt, använder jag 5an.