Hoppa till innehåll

Fjällsjöfiske i dåligt väder


Lodjur

Recommended Posts

Åhoj!

Ska åka upp till Hemavan och flyga ut med helikopter under v.28 (3/7 - runt 12/7) och vädret ser ut att bli ganska deprimerande. Runt 10 grader och molnigt med en del regn och stundvis starka vindar.
Har haft lyxen att aldrig åka på riktigt fulväder på tidigare fjällsturer, snarare ofta att det varit för varmt.
Men att avboka är inget alternativ, det är enda veckan som passar denna sommar.
Behöver därför rikligt med tips på vad man kan behöva ha för att lyckas med fisket när den troligtvis inte kommer vara speciellt sugen på att vaka!
För övrigt ett öring/röding vatten. Harr finns ej.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ett tips är att, hur mycket det än blåser, är att prova fiska efter stranden där vinden ligger på. Där samlas ju insekterna. Går det att vada ut en bit, så behövs ofta inte mer än 10 meters kast för att nå fisken. Jag har t.o.m. fått fisk bakom mig, mellan mig och stranden.

Jag har sett fisk cruisa längs med stranden, på ett par decimeters djup, där det är riktigt grumligt.

Häll utkik efter insekter som sitter i strandkanten efter kläckning,...som ofta spolas ut i vattnet när vågorna slår in.

Det mesta funkar,...nymf, torrt, streamer, då fisken kan vara mycket aktiv när det blåser.

Jag hatar blåst, men det är bara att gilla läget.?

/M.

Redigerad med osdmike
  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

12 minutes ago, Jonas said:

Jag skrev en grej om just det i våras. Du kanske hittar något tips i den artikeln?


https://issuu.com/edgeflyfishing.com/docs/sportfiskemassan2020/8

Att det blir havsöringsstuk på fisket har man ju fått klart för sig... inte alls vad man vill ha men vad ska man göra.
Har du några tips på streamers för rödingen?

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På 2020-06-28 at 16:29 Lodjur sa:

Att det blir havsöringsstuk på fisket har man ju fått klart för sig... inte alls vad man vill ha men vad ska man göra.
Har du några tips på streamers för rödingen?

Det mesta funkar faktiskt har jag märkt. Bland favoriterna kan nämnas propellerzonkers med guldhuvud runt stl 6. Det har faktiskt visat sig att precis vilken färg som helst har levererat med den typ av fluga. Jag har fått bra på vit, röd, orange, grön, brun, grå.... 

Jag fiskar enbart med flytlina (fusk med sjunktafs/sjunklina ?) och brukar köra med fluorcarbontafs på 0,23-26mm i spetsen. Använder helst ett snabbt spö i 9' #5 vid fiske efter röding. Vattnet är ju så klart i fjällsjöarna att är de på tag så stiger dom direkt. Jag kan tänka mig att jag fiskar i spannet 0,5-2m djup ungefär? Ofta ser man ju fisken och sen är det bara att kasta ut och låta flugan sjunka ner framför fisken. eller så kommer de efter som efterföljare och så tar de efter ett stopp och en liten jiggning... det finns ju alla varianter på hugg och som vanligt är det viktigaste att man hittar platserna där fisken är. Förr eller senare hugger de alltid, oavsett väder. Just det här faktumet är ett väldigt bra argument för att återkomma till samt fiskeplats och verkligen lära sig var fisken är och när. Blir det dåligt väder har man extremt mycket större chans att leverera om man kan platsen.

E-12 med guldskalle är också en bra fluga om man kör under ytan.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tänkte själv åka upp till Vuoggatjålme nu men som vädret ser ut så skjuter vi på det några dagar.
Isen har knappast gått helt på högt belägna sjöar! Högsommarn kom av sig! Tvärt emot förra året som det verkar!

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Det här borde väl räcka för att beskriva min Lapplandsresa i år ?
Minusgrader flertalet nätter, stormvindar även om nätterna. Nej du, det blev inte många fiskar. Men 5st runt och över kilot på 3 man fördelat på 7 dagar, det mesta på streamer. Det blev ju dock inte så många timmar fiskande jämfört med en mer normal resa.

 image.png.90e1e902cc4c76a7c91020c74aa9788e.png

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...