Hoppa till innehåll

Hur fånga storöringar vid kraftverkströmmar?


Troutdreamer

Recommended Posts

Jag var idag med om det sjukaste jag sett i min fiskekarriär hittills. Var vid kraftverksvatten tidigare idag och slängde ut en förtyngd muddler minnow med sjunktafs. Där var lugnt vatten som en liten vik in. Stod vid kanten på en liten stenhylla kanske halvmetern ovanför vattnet. När jag drog in flugan på första eller andra kastet så ser jag en gigantisk öring följa efter flugan när jag vevade in. Drog spöt i sidled sista biten framför mig, den gled efter och inspekterade men tog inte. Kastade försiktigt ut en till gång och samma sak, den följde flugan precis framför mig. Tog inte och sen försvann den. Glömmer aldrig den bilden, uppskattar den till säkert 70-80cm.

 

Nu blev jag helt hooked och undrar hur fasiken man ska fånga dem :D Känns som det genomskådade flugan jag hade och undrar om jag drog in den på fel sätt när den inte tog? Vad  har ni för tips att fånga dessa storöringar, flugor eller tekniker som kan vara bra att använda?? 

Redigerad med Troutdreamer
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

12 hours ago M.Thors sa:

Testa någon annan tid på dygnet skulle jag säga först. Se annars om du kan tajma nån stor kläckning (om den nu inte helt gått över på fiskdiet). Finns ju även många fina ledade streamers som rör sig fint och borde kunna lura den att ta. Skitfiske! 

Tack för tipsen ? Har du någon rekommendation på ledade streamers (modell, färg) som kan funka bra?

 

7 hours ago Line-speed sa:

Tänk på att kolla upp...vid kraftverk e de ofta fiskeförbud en bit nedströms o uppströms 

Ok det har jag inte tänkt på men ska kolla upp det! 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

14 hours ago, Troutdreamer said:

Jag var idag med om det sjukaste jag sett i min fiskekarriär hittills. Var vid kraftverksvatten tidigare idag och slängde ut en förtyngd muddler minnow med sjunktafs. Där var lugnt vatten som en liten vik in. Stod vid kanten på en liten stenhylla kanske halvmetern ovanför vattnet. När jag drog in flugan på första eller andra kastet så ser jag en gigantisk öring följa efter flugan när jag vevade in. Drog spöt i sidled sista biten framför mig, den gled efter och inspekterade men tog inte. Kastade försiktigt ut en till gång och samma sak, den följde flugan precis framför mig. Tog inte och sen försvann den. Glömmer aldrig den bilden, uppskattar den till säkert 70-80cm.

 

Nu blev jag helt hooked och undrar hur fasiken man ska fånga dem :D Känns som det genomskådade flugan jag hade och undrar om jag drog in den på fel sätt när den inte tog? Vad  har ni för tips att fånga dessa storöringar, flugor eller tekniker som kan vara bra att använda?? 

När du vevade in? Där jag kör käkar de siklöja i ytan. Imitation precis under ytan. Låt den gärna sväva fritt ibland under driften.

 

Redigerad med Tallbom
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

8 hours ago, Tallbom said:

När du vevade in? Där jag kör käkar de siklöja i ytan. Imitation precis under ytan. Låt den gärna sväva fritt ibland under driften.

 

Exakt. Av vad jag hört (har aldrig praktiserat fisket själv) från bl.a. Sölvbacka så är det många gånger rätt ”groggy” eller rentav död betesfisk som öringen äter. Så lite större imitationer av betesfisk som fiskas hem oregelbundet varvat med fridrift. Större tuber eller ledade streamers borde vara melodin. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På 2020-06-29 at 13:32 Tallbom sa:

När du vevade in? Där jag kör käkar de siklöja i ytan. Imitation precis under ytan. Låt den gärna sväva fritt ibland under driften.

 

Ok du menar i turbinströmmarna? Där jag fiskade senaste så var jag vid en vik in och vattnet stod helt stilla. Undrar om jag drog in muddler ”fel” när den följde efter men inte tog?

19 hours ago Jonas_P sa:

Exakt. Av vad jag hört (har aldrig praktiserat fisket själv) från bl.a. Sölvbacka så är det många gånger rätt ”groggy” eller rentav död betesfisk som öringen äter. Så lite större imitationer av betesfisk som fiskas hem oregelbundet varvat med fridrift. Större tuber eller ledade streamers borde vara melodin. 

Ok ?? Tack för tipsen, ska köpa några ledade flugor, har du tips på mönster som kan funka bra?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

4 hours ago, Troutdreamer said:Ok ?? Tack för tipsen, ska köpa några ledade flugor, har du tips på mönster som kan funka bra?

Nja, jag är väl eg. inte så bevandrad att jag borde uttala mig. De mönster jag fiskat mest med är Mini Viking Midge och Sex Dungeon och de fiskar bra. 
 

@Sahlberg har bättre mönsterkoll än jag. Han är min kran :) 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På 2020-06-30 at 17:52 Frank sa:

Prova varianten att kasta uppströms och låt flugan sjunka mot botten. Bara strama upp linan sen så flugan dras i en båge upp mot ytan.

Det ska jag testa! ??

På 2020-06-30 at 22:06 Jonas_P sa:

Nja, jag är väl eg. inte så bevandrad att jag borde uttala mig. De mönster jag fiskat mest med är Mini Viking Midge och Sex Dungeon och de fiskar bra. 
 

@Sahlberg har bättre mönsterkoll än jag. Han är min kran :) 

Tack för tipsen! ??

På 2020-06-30 at 23:03 Sahlberg sa:

Flatliner borde vara ett klockrent mönster för ändamålet, dvs imitera en halvdöd bytesfisk som rör sig irrationellt. 

Drunk & Disorderly eller Sid fiskas/kan fiskas som groggy bytesfisk 

Kanon tack, låter perfekt för ändamålet! ? ?? Men vart kan man beställa dem ifrån?

Redigerad med Troutdreamer
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På 2020-06-28 at 23:14 Troutdreamer sa:

Jag var idag med om det sjukaste jag sett i min fiskekarriär hittills. Var vid kraftverksvatten tidigare idag och slängde ut en förtyngd muddler minnow med sjunktafs. Där var lugnt vatten som en liten vik in. Stod vid kanten på en liten stenhylla kanske halvmetern ovanför vattnet. När jag drog in flugan på första eller andra kastet så ser jag en gigantisk öring följa efter flugan när jag vevade in. Drog spöt i sidled sista biten framför mig, den gled efter och inspekterade men tog inte. Kastade försiktigt ut en till gång och samma sak, den följde flugan precis framför mig. Tog inte och sen försvann den. Glömmer aldrig den bilden, uppskattar den till säkert 70-80cm.

 

Nu blev jag helt hooked och undrar hur fasiken man ska fånga dem :D Känns som det genomskådade flugan jag hade och undrar om jag drog in den på fel sätt när den inte tog? Vad  har ni för tips att fånga dessa storöringar, flugor eller tekniker som kan vara bra att använda?? 

Är du i umeälven vet jag vilket kraftverk du pratar om:P

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...