Jump to content
Sign in to follow this  
Wickhams fancy

Saker vi hittat längs älven...

Recommended Posts

Hallooo,

Håller på att packa inför årets fjällresa och rotar runt i alla mina "bra-att-ha-lådor". Då hittar jag en massa saker som jag bara slängt ner i nedersta lådan. Det är saker som jag hittat när jag vadat runt i olika vattendrag. Jag kan inte låta bli att plocka upp flöten, sänken, div. drag, linor och annat som man snubblar på när man vadar omkring. Väl hemma så åker väl upphittade drag in i någon draglåda, ihoprullade linrester går i papperskorgen och diverse flytetyg slänger jag i nedersta byrålådan. Jag antar att detta bara är en liten del av allt jag hittat genom åren, men kul ändå.

Brukar ni spara saker ni hittar efter älven, och vad gör ni med det? Lägg gärna upp lite bilder på ert "hittegods".

20200630_081344[1].jpg

• Like 1

Skräp - helt enkelt - är vad vi oftast hittar på våra fjällresor. Det är ganska många gångar vi har haft extra skräp med ut/hem i helikoptern. Plast och förpackningar - tyvärr.

Vi är inte svenska och är därför väldigt uppmärksamma på att inte lämna kvar något och har man den inställningen, så ser man snabbt skit/Skräp som ligger här och där.

Det är inte alla som njuter fjällvärlden, som också tänker sig för, men har också träffat många som tar med sig hem det extra som dom springer på 👍

Detta var på -80 talet..det var försommar..gick längs med en stig vid Kalixälven.

Hade väl gått ca:1km uppströms parkeringen..när jag såg en svart sopsäck..som låg vid sidan av stigen till höger om mig.

Dent var ett inlindat knyte..med eltejp.

Det året hade jag läst i Aftonbladet om ett upphittat dött spädbarn..just inlindat i en svart sopsäck.

Tittade på knytet som var strax över 50cm långt. Tog fram kniven ..böjde mig ner..körde in kniven..sprättade upp den.

Det var bajs i den!!..nån jävla stugägare..hade tömt sitt ute dass tydligen.

Den kniven använde jag ej mera.

• Haha 8

14 minutes ago, Ismo said:

Detta var på -80 talet..det var försommar..gick längs med en stig vid Kalixälven.

Hade väl gått ca:1km uppströms parkeringen..när jag såg en svart sopsäck..som låg vid sidan av stigen till höger om mig.

Det året hade jag läst i Aftonbladet om ett upphittat dött spädbarn..just inlindat i en svart sopsäck.

Tittade på knytet som var strax över 50cm långt. Tog fram kniven ..böjde mig ner..körde in kniven..sprättade upp den.

Så du tog inte hem den och la den i nedersta byrålådan? ;)

• Haha 2

Har en kniv med ett handtag gjort av en rådjursfot som jag hittade i vattnet när jag vadade längst med kanten på Trysilälven i Norge.

Det var mitt i natten så man såg inget i vattnet. Jag stötte emot något med foten nere bland stenarna som inte kändes naturligt, det kändes att det var något metalliskt. Jag blev nyfiken och när jag kavlade upp ärmen och sträckte mig ner i vattnet för att känna var det var, så möttes jag av något hårigt...
Ryckte upp armen illa kvickt ihop med någon väl vald svordom. Men blev ännu mer nyfiken så jag gjorde ett försök igen och tog tag i var det nu var (förväntade mig vid detta laget ett kadaver) för att se vad det kan tänkas vara.
Lossnade direkt och vägde knappt något. Förväntade mig nu bara ett ben av ett djur. Och visst hade jag rätt. Dock blev jag mycket förvånad när jag såg att det satt ett läderfodral på slutet.
Kniven är ganska stor, lite glappig och smått rostig och fodralet var ganska utslitet så jag tror att den hade suttit fastkilad mellan stenarna där i minst ett år.
Jag pratade med några lokala människor, bland annat gubben som sålde fiskekort, men ingen visste vems det var. Lämnade mitt telefon nummer ifall någon skulle ringa, men det var runt 10 år sedan nu.

Har tänkte lämna in den på restaurering någon gång, slipa den och fixa glappet & den lilla rosten... kan återkomma med bild när jag kommit hem :P

Edited by Lodjur

Gick och fiskade i en skogssjö i roslagen för många år sedan. Plötsligt ser jag någonting som ser ut som en mumie av svarta sopsäckar och silvertejp ligga och guppa i vassen. Jag fick panik och rusade till bilen och åkte hem. Jag har tänkt flera gånger att jag borde ha ringt polisen och tipsat, men jag har har aldrig kommit mig för... Den tog jag inte heller med hem till byrålådan... 

34 minutes ago Bigsalmon sa:

Så du tog inte hem den och la den i nedersta byrålådan? ;)

Absolut!..tänkte lotta ut den i nån framtida tävling..men måste användas endast vid matlagning.:rolleyes:

10 minutes ago Lodjur sa:

Har en kniv med ett handtag gjort av en rådjursfot som jag hittade i vattnet när jag vadade längst med kanten på Trysilälven i Norge.

Det var mitt i natten så man såg inget i vattnet. Jag stötte emot något med foten nere bland stenarna som inte kändes naturligt, det kändes att det var något metalliskt. Jag blev nyfiken och när jag kavlade upp ärmen och sträckte mig ner i vattnet för att känna var det var, så möttes jag av något hårigt...
Ryckte upp armen illa kvickt ihop med någon väl vald svordom. Men blev ännu mer nyfiken så jag gjorde ett försök igen och tog tag i var det nu var (förväntade mig vid detta laget ett kadaver) för att se vad det kan tänkas vara.
Lossnade direkt och vägde knappt något. Förväntade mig nu bara ett ben av ett djur. Och visst hade jag rätt. Dock blev jag mycket förvånad när jag såg att det satt ett läderfodral på slutet.
Kniven är ganska stor, lite glappig och smått rostig och fodralet var ganska utslitet så jag tror att den hade suttit fastkilad mellan stenarna där i minst ett år.
Jag pratade med några lokala människor, bland annat gubben som sålde fiskekort, men ingen visste vems det var. Lämnade mitt telefon nummer ifall någon skulle ringa, men det var runt 10 år sedan nu.

Har tänkte lämna in den på restaurering någon gång, slipa den och fixa glappet & den lilla rosten... kan återkomma med bild när jag kommit hem :P

Personen väntar nog på att du skall restaurera den först! ( DEN ÄR MIN!!).

• Haha 1

För 30 år sedan var jag och en fiskekompis inne i Norrlands skogar och vandrade utmed en å som min morfar hade tipsat om för länge sedan.

Längre in i skogen såg jag en gammal timmerstuga som hade rasat ihop fullständigt, och jag gick dit av ren nyfikenhet.

På en av stockarna "hittade" jag ett ovanligt namn inristat med ett gammalt årtal (kommer inte ihåg namnet..och år 1800-nånting).

När jag kom hem till Skaraborg igen, så berättade jag till min mamma (som är född i Norrland) om detta på något sätt...och personen som hade ristat in sitt namn visade sig vara en avlägsen släkting till oss..:D

• Like 1
  • Haha 1

4 hours ago, Ismo said:

Jo, men ändå hemskt många snäpp bättre än att hitta ett barn ... 

Här kommer en bild på kniven.
Tyvärr får jag lov att meddela att det inte kommer på tal om någon restaurering då den legat i ett skåp de senaste åren och någon äcklig skalbagge hade hittat den. Baksidan av foten saknar nu helt päls på sina ställen och det krälade små larver på den 🤢
Tog en bild från den mer representativa sidan, tyvärr får den hamna i skrotbingen nu...

106421574_294963925055149_7106642815533494830_n.jpg

Edited by Lodjur

5 hours ago, Lodjur said:

Här kommer en bild på kniven.
Tyvärr får jag lov att meddela att det inte kommer på tal om någon restaurering då den legat i ett skåp de senaste åren och någon äcklig skalbagge hade hittat den. Baksidan av foten saknar nu helt päls på sina ställen och det krälade små larver på den 🤢
Tog en bild från den mer representativa sidan, tyvärr får den hamna i skrotbingen nu...

106421574_294963925055149_7106642815533494830_n.jpg

Jag tror bestämt du haft besök av pälsängern. Ett fruktat litet odjur vars larver gärna äter päls, ull och fjädrar.

7 hours ago, subbuteo said:

Jag tror bestämt du haft besök av pälsängern. Ett fruktat litet odjur vars larver gärna äter päls, ull och fjädrar.

Gjorde en Googling och jo visst, det stämde bra.
Undrar verkligen hur den kan ha hittat till det enda pälsföremålet vi hade, i en stängd garderobslåda, på 3e våningen :o

Måste ta en kik på bindmaterialet :ph34r:

Edited by Lodjur

Detta var i o för sig inte längs en älv utan på den stora vågbrytaren bakom biltema i Halmstad för ganska många år sedan.

Kommer hoppandes över dom stora stenblocken med spöt i näven och i en stor glipa mellan två block ser jag något jag tycker ser ut som ett ben som sticker upp..... trodde det var en skyltdocka eller dylikt så jag tog en större sten o släppte ner i hopp om att jag skulle höra ett plastigt ljud när stenen träffade, tyvärr blev det som vågor längs låret när stenen rullade ner och jag insåg ganska fort efter att ha pratat med en annan fiskare lite längre bort att jag bör nog ringa polisen.

Jo det var ett lik och tydligen utan något huvud 😱 är väldigt glad än idag att inte jag hoppade ner bakom stenblocken och tittade upp mot liket så som polisen gjorde och som konstatera att huvudet inte var på rätt plats.....

Den kvällen fick jag spendera i en polisbil med mängder av frågor. Fick mig en väldans utskällning för stenen jag tagit i och kastat ner.....

Ja va ju bara en turist som var nere för lite jobb och hade aldrig varit där förut!!

• Sad 1

25 minutes ago Redtag88 sa:

Detta var i o för sig inte längs en älv utan på den stora vågbrytaren bakom biltema i Halmstad för ganska många år sedan.

Kommer hoppandes över dom stora stenblocken med spöt i näven och i en stor glipa mellan två block ser jag något jag tycker ser ut som ett ben som sticker upp..... trodde det var en skyltdocka eller dylikt så jag tog en större sten o släppte ner i hopp om att jag skulle höra ett plastigt ljud när stenen träffade, tyvärr blev det som vågor längs låret när stenen rullade ner och jag insåg ganska fort efter att ha pratat med en annan fiskare lite längre bort att jag bör nog ringa polisen.

Jo det var ett lik och tydligen utan något huvud 😱 är väldigt glad än idag att inte jag hoppade ner bakom stenblocken och tittade upp mot liket så som polisen gjorde och som konstatera att huvudet inte var på rätt plats.....

Den kvällen fick jag spendera i en polisbil med mängder av frågor. Fick mig en väldans utskällning för stenen jag tagit i och kastat ner.....

Ja va ju bara en turist som var nere för lite jobb och hade aldrig varit där förut!!

Nu låter Ismos bajspåse inte så vidrigt längre...:blink:

6 minutes ago, Helios said:

Nu låter Ismos bajspåse inte så vidrigt längre...:blink:

Nej hemskt att en människa som troligtvis blivit påkörd av en båt enligt polisen och hamnat där jag hitta henne.

Men som tur var så såg jag bara benet som stack upp så inga hemska bilder i huvudet för min del.

5 hours ago, Lodjur said:

Gjorde en Googling och jo visst, det stämde bra.
Undrar verkligen hur den kan ha hittat till det enda pälsföremålet vi hade, i en stängd garderobslåda, på 3e våningen :o

Måste ta en kik på bindmaterialet :ph34r:

Pälsängern är en liten skalbagge som kan flyga in genom öppna fönster på vår och försommaren. Det är dess larver som äter päls, fjädrar och ull och andra naturmaterial. Blir de många kan de till och med ge sig på bomull. Larverna är som magneter till organiskt material. Det enda som gäller är städa, städa och städa. Släng dammsugarpåsen efter användning. Allt känsligt som ullkläder och flugbindningsmaterial måste plastas in. Rödcederträ kan hjälpa till viss del, men inte fullt ut.

• Like 1

Nät vobblers ölburkar mm. En Ramlösa burk vid Lainio älv sandåslandet, vem ihelvete tar med sig vatten hit?! Och lämnar burken!
Det finns bra korkade människor. Tyvärr! En klassiker är med förpackningen av nyinköpta draget lämnat vid strandkanten.