Hoppa till innehåll

Thermacell


Morgan

Recommended Posts

30 minutes ago, Morgan said:

Jag sneglar på en såndäringa Thermacell med hölster. Funkar dom? 

Funkar helt okej, blir betydligt mycket bättre med en än utan ?? Men förvänta dig inte att myggen slutar existera ? 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Lätt att kolla på nätet. 

Ett refillpack för 48h med 4 gaspatroner och 12 plattor med myggmedel kostar strax under 300 kr. Det räcker i 48h (en gaspatron räcker i 12h, en platta i 4h) så om man bortser från enhetens kostnad kostar det 300/48=6,25 sek/h.

Köper man istället ett refillpack för 120h för 650kr blir det istället 5,42 sek/h. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tycker den fungerar alldeles utmärkt!
Vindstilla är väl egentligen ett krav förstås.

Jag har en gasoldriven campinglampa som jag använder ganska mycket. Brukar lägga de uttjänta plattorna på den varma lampan så man krämar ur det sista liksom :)
Funkar att göra så även om man inte har med sig själva apparaten.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ett tips för att komma undan billigare är att fylla på patronerna själv med tändargas
och att använda tabletter som du normalt använder i eldrivna myggjagare typ "Mr Mosquito.

Man får modifiera patronerna något, det finns gott om instruktioner på Youtube som beskriver hur man gör.
T.ex. den här 

 

  • Thanks 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Även vi har provat Thermacell på våran norrlandstour. Kan inte annat än imponeras av funktionen, hade varit olidligt vissa kvällar efter regn utan dessa mackapärer. Har vi suttit ute så har båda två fått vara på o då har det varit helt okej o sitta ute även om enstaka mygg trotsar..

Men det är som tidigare nämnts i tråden alldeles för dyrt o driva dom, blir nog till o prova ladda om patronerna själv o mattor ska tydligen gå beställa från Asien för en bråkdel av Thermacells egna.

59598683-9329-4844-A340-855CB8E4794E.jpeg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Köp ett gravljus. Lägg en blå tablett utanpå... eller annat märke. ex stermino. Är man i en stuga, ett tält, sitter ute osv är det en väldigt kostnadseffektiv och bra lösning som rensar snabbt. Jag brukar alltid tända en tablett i bara tio minuter typ innan jag lägger mig i stugan eller i tält. finns inte en levande mygga efter det om utrymmet är slutet.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

25 minutes ago kent.flyfish sa:

”Rensar snabbt”!!

Menar du lungorna då? :P

 

? Nej, men det tar ungefär 5-10 minuter sen regnar alla myggorna ner döda. då kan man blåsa ut och sova ostört resten av natten :) 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tja... har kört den här metoden i över 20 år nu, dvs långt innan thermscell hitta på sin portabla grej. Känns rätt ok än så länge i alla fall??

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

17 hours ago, puoltsa19 said:

Gör ett hål i en ölburk, in med ett värmeljus och lägg på en sterminio och myggen dör på störten.

Körde den varianten i 25 år innan jag fick el i stugan, funkar klockrent?

Precis så har jag också gjort. Ett elände att bli av med ölen först men i övrigt fungerar det bra. Det finns säkert andra förklaringar till att hjärnan nu inte är vad den en gång varit. Ölen kanske?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

21 hours ago, hö&gös said:

Det där såg besvärande ut. Tur att jag använder Spira-tabletter. I Tyskland skrev de att dessa innehåller 'kokos-öl'. Därför är en ölburk väldigt passande.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

49 minutes ago, xps said:

Precis så har jag också gjort. Ett elände att bli av med ölen först men i övrigt fungerar det bra. Det finns säkert andra förklaringar till att hjärnan nu inte är vad den en gång varit. Ölen kanske?

Är man ute några dagar och fiskar har man ju alltid några reservburkar att tillgå?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...