Jump to content
hector

Fly foam

Recommended Posts

Det är säkert någon som redan har kommit på det här, men jag fick en idé, testade den och blev så glad av att det lyckades så bra, så jag ville dela med mig. 

Jag är absolut ingen imitationsbindare, men ibland binder jag några streaking caddis och andra vanliga flugor för harr/öring/röding/regnbåge fiske som jag gör kanske 1 gång varannat år. 

Men så hade jag slut på fly rite i rätt färg, så kom jag att tänka på fly foamen jag brukar använda till musöron. Jag tog fram en 2mm skiva, klippte den till en nästan kvadratisk cylinder och tänkte att dels borde det ge bra flytförmåga, dels så borde kroppen bli segmenterad när man binder in den och det stämde! Jag testade cinnamon och brun som båda blev lite lite ljusare när man drog lite i den för att linda den på kroken, så det blev perfekt till streaking caddis kropp, det kan säkert funka med andra färger till andra flugor.

Återigen, det är säkert någon annan som kommit på detta långt före mig, men jag blev så glad över att det lyckades att jag ville dela med mig :)

Nackdelen att linda foam är att luften pressas ut och den flyter inte lika bra. Kan ju bero på vilken foam man använder kanske men det är min erfarenhet. Men håller med om att kropparna blir bra. 

Edited by _tobbe_

4 minutes ago, _tobbe_ said:

Nackdelen att linda foam är att luften pressas ut och den flyter inte lika bra. Kan ju bero på vilken foam man använder kanske men det är min erfarenhet. Men håller med om att kropparna blir bra. 

Jag tänker väl att man får balansera att linda hårt med att inte linda hårt så att det blir bra flytförmåga och snygga kroppar :) Lagom helt enkelt, alternativet är ju att klippa remsorna lite tunnare och linda mjuk :) Jag har bara gjort det på streaking caddis och dom brukar jag impregnera ändå för att slippa hålla på och lufttorka/kasta hela tiden. 

Ta lite superlim på kroken innan du lindar foamen, sitter bättre och det går att linda lösare.

• Thanks 1