-
Recently Browsing 0 members
- No registered users viewing this page.
-
För vad det är värd: Flyttade till Kiruna våren 1984. Västerut mot Narvik stora öppna vyer och fantastiska Torneträsk 7 x 2 mil eller något sådant. Vinter-temperatur oftast - 10 till - 15 grader ock klar himmel, oftast lite vind. Löven på björkarna kom kring den 15-6. Mitt fiske tog oftast slut i slutet av september, isen satte stopp. I början av oktober kom den snön som låg kvar till mitten av maj. Fisken, mest harr i Kiruna-området så det är lättast att mäta. Då på 1980talet var en harr på ett kilo en mycket stor fisk, troligtvis blev de inte mycket större innan de dog av ålder. Ok fick en och annan större, men få. Flyttade från Kiruna hösten 2010. De stora vyerna över myrarna västerut var nästan borta, på många ställen var Torneträsk nästan dold bakom träden. Givetvis fanns myrarna kvar men de små björkarna vid myrkanten hade kunnat växa sig större i det varmare klimatet. Vinter-temperaturen låg de senare åren ofta på -5-6 minus, det var mulet och det blåste ofta. Flugfisket de senaste åren, fram till 2010 kunde pågå långt in i oktober, något år fiskade jag i början av november. Harren blev större, en harr på ett kilo var om inte en vanlig fisk, i alla fall fisk av en storlek jag fick ganska ofta, en och annan harr på 1,1 till 1,2 kg. blev det också. Längre växtsäsong gynnar givetvis fisken. Var uppe i Kiruna och norrom en vecka här i maj 2023 (inget fiske). Kring den 24 maj hade björkarna små löv och vi hade + 20 gr. Ok tidig vår/sommar har jag också upplevt ett par gånger mellan 1984-2010 men det är tydligt att något mycket allvarligt har hänt med klimatet även om just flugfisket i norr har blivit gynnat. Tight lines ! // Steen
-
By PiteåDanne · Posted
Jag kom inte överens med S vevar så det har blivit en uppdatering! -
SBT wf5f har en i nyskick har bara varigt på spolat flugrullen och prov kastad med låda mm till mitt pris 750 kr plus frakt 100kr finns i Norge
-
Har en SAGE ZXL 590-4 med tub, strumpa USA köpte för 5 månader sedan fint spö men inte riktigt för mig så jag säljer detta spö mitt pris 3300 kr + Frakt 300 kr REK sista försök endast tullklarering, moms, jag betalade 1200 kr för att den är köpt från USA korkhandtaget är dock lite mörkt men går att tvätta av är i Etnedal , Norge
-
Önskar byta min Lamson ULA force 2X SL mot en Hardy Marquis LWT 5. Min rulle är i nyskick, inga repor (lånad bild). Skick gärna ett pm.
-
Greys GR70 i superfint skick. 1400kr. Oanvänd GL Favo 79. 1000kr GL Exp5 8,6 #4 nyskick. 800kr Patagonia vadarjacka L i OK skick. Lagat på ett ställe, 600kr Kom med bud om jag är för dyr.😊
-
-
Ämnen
-
Images
Recommended Posts