Hoppa till innehåll

Teknik för gös (och abborre)


Recommended Posts

Det här är fel area, men då det inte finns nån för gös tar jag mig friheten.

Är det någon som testat att ta gös på fluga? Jag har haft riktigt bra gösfiske på jigg i år och är nu sugen på att ta dem på fluga. Jag ska binda de första flugorna i kväll och kanske hinner jag ut en sväng.

Jag tänker mig en boobievariant, då alla gösar, utan undantag, tagit när jiggen sjunker i ett vevstopp. Med en flytande fluga blir effekten visserligen tvärtom, men jag tror att den stigande rörelsen kan reta gösen. Eller också hugger den när jag börjar ta in linan efter ett vevstopp, när flugan dyker ner mot bottnen igen.

Vad har ni för erfarenhet och teorier?

 

zander_001329.jpg

  • Like 4
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har inte hunnit än! Men snart ska vi testa. Jag har bara erfarenheter från göstrolling, har inte testat jiggfiske eller pelagiskt vertikalfiske el annan metod. Men vid trolling tycker jag man ser samma sak på lodet varje gång; så länge det är ljust står ofta gösen på 8 meter i min hemmasjö och när solen sjunker bakom trädtopparna stiger gösen i vattnet. När det har blivit mörkt står de så ytligt att de inte syns på lodet längre.

Då tänker jag så här; vi har två alternativ antingen sjunklina på djupet när det är ljust och "ta dem" på 8 meters djup. Sjunklina är jättretråkigt för mig så det går bort.

Då återstår ytligt fiske i mörker med flyt eller intermediate-lina. Det är också planen.

Jag tycker också det brukar bli en jäkla röra med fiskedjupet under skymningstimmen, fisken stiger i vattnet och håller vi inte i hatten fiskar vi på fel djup med våra wobblers.

Många göstrollare menar att man behöver fiska på det djup gösen befinner sig eftersom den inte är benägen att röra sig mycket i vertikalled efter ett byte. Mina erfarenheter ligger i linje med detta. Om detta är tillämpligt på flugfiske vet jag inte men det är det jag utgår ifrån, men då tänker jag att kör man ytligt tex ner till tre meter så har man iaf ett hyfsat smalt djupintervall där fisken går.

När det gäller flugval har jag inte hunnit fundera så mycket mer än att jag självklart kommer att svänga ihop något i chartreuese för det lirar fint i min sjö. Dessutom något stort svart som kan likna en igel. Lurar också på att köpa på mig ett gäng magic heads för imitationer av löja. Jag fantiserar om att dessa kan vara en game changer. Vi får se! Kanske blir det bara bompass, men spännande är det! Borde vi inte ha en gös-area här? :) Skitfiske Johan!

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tjusigt! ? Eftersom gösen vid trolling envisas med att hugga på bakersta kroken på wobblern är både jag och min fisketokiga kompis @AHammar inne på en krok i bakändan av ekipaget. Bifogar hans alster som vi tror på. Passar också på att taga @Henka och @SBG för dessa herrar är också gösentusiaster. ? 

C09CA441-6AC3-4F82-9CB1-437775D81845.jpeg

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

5 minutes ago, hö&gös said:

Tjusigt! ? Eftersom gösen vid trolling envisas med att hugga på bakersta kroken på wobblern är både jag och min fisketokiga kompis @AHammar inne på en krok i bakändan av ekipaget. Bifogar hans alster som vi tror på. Passar också på att taga @Henka och @SBG för dessa herrar är också gösentusiaster. ? 

C09CA441-6AC3-4F82-9CB1-437775D81845.jpeg

Snyggt! Jag var också inne på det, men börjar med lite mindre flugor som jag hoppas gösen ska sluka.

Beställde idag chartreusa dragon-tails som jag ska använda till lite större flugor och då blir det stingerkrok a la Bauer.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago, hö&gös said:

Tjusigt! ? Eftersom gösen vid trolling envisas med att hugga på bakersta kroken på wobblern är både jag och min fisketokiga kompis @AHammar inne på en krok i bakändan av ekipaget. Bifogar hans alster som vi tror på. Passar också på att taga @Henka och @SBG för dessa herrar är också gösentusiaster. ? 

C09CA441-6AC3-4F82-9CB1-437775D81845.jpeg

Vilka droger tar du egentligen?

Jag vill nämligen prova dem, de verkar bra ?

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vackert! Jag provade att binda några chartreusa skapelser med hantelögon i våras, men det ser ut som att din vän får tag i bättre droger än vad jag får. ?

I övrigt har det bara blivit en kort trollingtur efter gös i år, utan något i frysen. Skulle ha haft kvar båten på mina gamla jaktmarker. 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Gösen går in på det grunda till hösten så fram till dess tror jag det kan bli svårare men vi ska prova. @SBG om du har vägarna förbi Tylösand är du välkommen att ta en Islay med mig. Bäst hade väl varit om vi tömde skåpet innan @Henka hinner hit? ?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 minute ago, hö&gös said:

Gösen går in på det grunda till hösten så fram till dess tror jag det kan bli svårare men vi ska prova. @SBG om du har vägarna förbi Tylösand är du välkommen att ta en Islay med mig. Bäst hade väl varit om vi tömde skåpet innan @Henka hinner hit? ?

Ska du ha drickhjälp av den där så lär du få räkna med att få jobba på egen hand.
Han tar sig inte ens en pilsner efter ett litet fiskepass ?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

3 minutes ago, AHammar said:

Här är några till av dom flugorna som @hö&gös laddade upp ? efter ha läst här i tråden så ska ja nog försöka få ihop några "boobie" flugor med i samma storlek som dessa ca 10cm långa ?

 

De ser väldigt fina ut. Vad har du använt för material?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

7 hours ago, hö&gös said:

Gösen går in på det grunda till hösten så fram till dess tror jag det kan bli svårare men vi ska prova. @SBG om du har vägarna förbi Tylösand är du välkommen att ta en Islay med mig. Bäst hade väl varit om vi tömde skåpet innan @Henka hinner hit? ?

 

Får kanske ge mig ut på Alstergrundet här ute på Vänern, men en proper gössjö hade ju varit att föredra. Henka, han dricker ju knappt! ??

7 hours ago, Henka said:

Ska du ha drickhjälp av den där så lär du få räkna med att få jobba på egen hand.
Han tar sig inte ens en pilsner efter ett litet fiskepass ?

 

Inget annat än lögner och smutskastning! 

I förrgår blev det till och med sprit efter storlaxen (18 Glenlivet), och nu tog jag en pilsner både innan och efter fisket. ?

(Som ni hör så lär jag mig allt om fiske av Henka, det innefattar mest sånt här.)

3 hours ago, AHammar said:

Här är några till av dom flugorna som @hö&gös laddade upp ? efter ha läst här i tråden så ska ja nog försöka få ihop några "boobie" flugor med i samma storlek som dessa ca 10cm långa ?

 

Vackert, posta gärna bindbeskrivning på boobiesarna om du får till det! 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

13 hours ago, SBG said:

 

I förrgår blev det till och med sprit efter storlaxen (18 Glenlivet), och nu tog jag en pilsner både innan och efter fisket. ?

(Som ni hör så lär jag mig allt om fiske av Henka, det innefattar mest sånt här.)

18 år ja. Inte 18 cl per glas.
I vissa aspekter är du en djup besvikelse som adept.

Du hinner ju för fan få tandborsten i truten innan du fått av dig vadarna efter bara nån timmes petfiske ?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

16 hours ago SBG sa:

 

Får kanske ge mig ut på Alstergrundet här ute på Vänern, men en proper gössjö hade ju varit att föredra. Henka, han dricker ju knappt! ??

 

Inget annat än lögner och smutskastning! 

I förrgår blev det till och med sprit efter storlaxen (18 Glenlivet), och nu tog jag en pilsner både innan och efter fisket. ?

(Som ni hör så lär jag mig allt om fiske av Henka, det innefattar mest sånt här.)

Vackert, posta gärna bindbeskrivning på boobiesarna om du får till det! 

En näve riktigt simpla "boobie" flugor jobbar på en annan modell men va lite bökigare än jag tänkt så återkommer med bind beskrivning om jag lyckas! 

 

IMG_20200708_120320.jpg

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...
  • 10 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...