Hoppa till innehåll

Guideline Evelution går sönder?


Åkerlund

Recommended Posts

Hej!

 

Har en fråga.

Hur många är det som fiskar med Guideline Evelution-spön? (i detta fall 9 fot klass 5)

Jag köpte ett nytt förra veckan, gick ut och provkastade med det på gräsmattan. Andra eller tredje kastet hör jag en litet knäck och spötoppen gick av ca 5 cm nedanför topp-ringen.Jag kontaktade leverantören och det var inga problem. Guideline skickade en ny topp till mig inom några dagar, jag var jättetacksam. Igår var jag ute och fiskade för första gången med spöt, kändes helt fantastiskt, otroligt skönt spö. Efter ca 1 timmes fiske får jag på en regnbåge (jag bedömer den till ca 1,5 kg´s klassen). Jag gör ett mothugg och 2 sekunder senare hoppar fisken, då rycker jag till i spöt för att få sträckt lina (hulliglös krok). Pang säger det och topp-delen går av.... Denna gång längre ner (ca 5-6 cm ovanför holken). 

Andra toppen inom en vecka... Ja vad ska man säga? Min fråga till er är om det är fler som råkat ut för detta med just Evelution-spöna? Är dom extremt känsliga?

Tidigare har jag alltid använd Loop i ca 10-12 år och aldrig varit med om ett spö-brott på detta sättet. Har både Cross S1 och äldre Multi i olika klasser, har även ett Vision Extrem Plus. fiskade även under en period med ett splitcane-spö. 

Tacksam för svar...

 

Redigerad med Åkerlund
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

 Låter intressant de där...    Kastar du ungefär på samma sätt o mothugg som med 8fot ambassadeur/pikespön me 400g i kastvikt så kan de mkt väl bli så.. 

 

Jag har nog inte kastat av ett spö senaste 15åren iaf..  Olyckan har väl vart framme på andra sätt men att spöt pajjar av vanligt kastade ?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

18 minutes ago, Line-speed said:

 Låter intressant de där...    Kastar du ungefär på samma sätt o mothugg som med 8fot ambassadeur/pikespön me 400g i kastvikt så kan de mkt väl bli så.. 

 

Jag har nog inte kastat av ett spö senaste 15åren iaf..  Olyckan har väl vart framme på andra sätt men att spöt pajjar av vanligt kastade ?

Nä, då ska det gärna ha en skada innan. De spön jag haft av har varit mitt eget fel. Vid ett tillfälle hade spöt fått en liten skada som till slut gjorde att det gick av. En kompis har dock lyckats kasta av en dubbelhandare på 14 fot genom att sätta på en alldeles för tung klump och dessutom låta runninglinen gå en bit utanför toppöglan när han kastade. Men det räknas ju naturligtvis också till egengjorda skador. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago Line-speed sa:

 Låter intressant de där...    Kastar du ungefär på samma sätt o mothugg som med 8fot ambassadeur/pikespön me 400g i kastvikt så kan de mkt väl bli så.. 

 

Jag har nog inte kastat av ett spö senaste 15åren iaf..  Olyckan har väl vart framme på andra sätt men att spöt pajjar av vanligt kastade ?

Hahaha ja om du anser att en nattsläda i stl 16 och taft på 0,14 är för kraftig vikt så beror det nog på det :)

PS: Samma här, har flugfiskat i ca 15 år och aldrig tidigare "kastat av ett spö". Därav jag ställer frågan här i forumet....

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 hours ago subbuteo sa:

Det lutar åt att även den reservdel du fick var skadad. Jag har svårt att tro att hela serien lider av materialfel även om det inte är uteslutet. Hör av dig till Guideline igen.

Japp, pratat med dom idag igen. Dom ska skicka igen en ny topp. Inga problem

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago, Åkerlund said:

Hahaha ja om du anser att en nattsläda i stl 16 och taft på 0,14 är för kraftig vikt så beror det nog på det :)

PS: Samma här, har flugfiskat i ca 15 år och aldrig tidigare "kastat av ett spö". Därav jag ställer frågan här i forumet....

Oki... Vad som gått fel vet jag inte..   Upplever fenomenet eventuellt fanns för 15-20år sedan o knappt då heller.. 

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag hade liknande problem med två spön av en annan tillverkare. Det första small av strax ovanför handtaget, rakt av. Jag upplevde att klingan kändes spröd, nästan lite som äggskal. Fick ett nytt spö och jag förstod direkt att även detta skulle gå av då det kändes lika märkligt som det första. Mycket riktigt small det också av, en decimeter högre upp den gången. Det visade sig att det hade varit problem med bindmedelsprocessen vilket medfört att de inte blivit följsamma utan gick av i parti och minut och det gällde en hel batch. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 8 months later...

Har ett nytt Fario NT8 klass 5 ca 2mån gammalt som gick av vid nedersta ringen på toppspöt....Det var fjärde gången jag fiskade med detta spö å då bara small det....kan ju varit fel ifrån början som med allt annat som kan gå sönder men det känns lite surt. Guidline fixar ju detta så vi får se hur det går framöver? Det var första spöt som gick av för mig så Loop, Rackelhane, Samo Guide å samo Opal har alla hållt.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har varit med om att fiskespön går av i toppen.

Det har alltid gått av vid första fisketuren, några gånger på dom första kasten. Det är något fel vid tillverkningen eller så har den skadats.

Det är spön för drag jag pratar om nu, ditt flugspö kanske höll längre eftersom att det belastas så lite i jämförelse.

Dom nya topparna jag fått till samma spö har efteråt inte gått sönder så förhoppningsvis håller ditt i framtiden! :)

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

On 3/26/2021 at 3:22 PM, Benno said:

Har ett nytt Fario NT8 klass 5 ca 2mån gammalt som gick av vid nedersta ringen på toppspöt....Det var fjärde gången jag fiskade med detta spö å då bara small det....kan ju varit fel ifrån början som med allt annat som kan gå sönder men det känns lite surt. Guidline fixar ju detta så vi får se hur det går framöver? Det var första spöt som gick av för mig så Loop, Rackelhane, Samo Guide å samo Opal har alla hållt.

Säkert otur , förhoppningsvis

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

23 hours ago, Ulf W said:

Guideline har tidigare varit kännt för att göra spön som small av för ingenting, LeCie, Reaction, Lpxe.

Har själv kastat av både ett Reaction 13,7 #8 och ett Lpxe 13 #8.

 

Om vi ska vara ärliga har väl guideline varit kända för att göra bra grejor till bra priser.

Ska inte bara smutskasta .

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

21 minutes ago, Ola Mörrum said:

Om vi ska vara ärliga har väl guideline varit kända för att göra bra grejor till bra priser.

Ska inte bara smutskasta .

Kallar du det att smutskasta?

Har inte sagt att guideline gör dåliga grejer men just spöna jag nämnde gick av förvånansvärt ofta.

 

Tur att vi inte pratar vadare, rullar från guideline?

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Mycket av vad Guideline prånglar ut på marknaden verkar som vi konsumenter skall vara med och testa. Känner flera fiskevänner som fått reklamera både rullar/spön och NYA vadare som läcker. Själv äger jag bara ett Guideline spö. Naturligtvis ett som inte finns i deras sortiment längre. Enn 11 fots Kispiox ett spö som jag köpte begagnat. Enlig alla spötillverkare är det fabrikationsfel när spöna går av vid första användningen.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

12 hours ago, Ulf W said:

Kallar du det att smutskasta?

Har inte sagt att guideline gör dåliga grejer men just spöna jag nämnde gick av förvånansvärt ofta.

 

Tur att vi inte pratar vadare, rullar från guideline?

Var inget illa menat. 

Ja, förstår att det är tråkigt när prylar går sönder så. Jag har en del guideline spö och rullar men dom funkar fint och jag fiskar mycket. 

Intressant du nämner vadare. Misstänker att du inte har höga tankar om dom. Behöver nya och vete sjutton vad jag ska köpa??

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

De är ju märkligt att spön o vadare havererar på löpande band o för andra verkar de hålla.. 

Samma diskussion brukar de va om skor o byxor...  Folk sliter ut o ödelägger fritidsbyxor på ett par veckor..  För står ju om dem kryper runt i grävlingryt att de slit.. 

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

15 minutes ago, Line-speed said:

De är ju märkligt att spön o vadare havererar på löpande band o för andra verkar de hålla.. 

Samma diskussion brukar de va om skor o byxor...  Folk sliter ut o ödelägger fritidsbyxor på ett par veckor..  För står ju om dem kryper runt i grävlingryt att de slit.. 

 

Mmm håller med dig. Menar inte att slå mig själv för bröstet som någon duktighetsminister men jag kan notera att en del behandlar sina prylar illa. En del är slarviga och glömska och lite lata-lägga rullen på taket och köra är en klassiker. Har en kompis som hittade ett hål i sin fina dyra amerikanska håv och förundrades hur det hade gått till. Vi kunde snabbt konstatera att det nog hängde ihop med kniven han hade hivat in i bakluckan med slidan vid sidan om. Andra är bara röriga-lägger spöt på marken medan de byter fluga och vips står de på spöt utan att själv märka det. Tro fan det går av. En episod var när en kille fick megatrassel på tafsen, får han ofta för övrigt, och började reda upp det och vid nåt tillfälle tog han av toppen och la nånstans. Toppen hittade han aldrig men till historian hör att han satt på en sten en bit ut i ån... Ja ni fattar han la toppen i vattnet och släppte... Finns hur många exempel som helst :) Själv har jag fiskat och flugfiskat i mååååånga år och har väl ett 20-25-tal flugspön i arsenalen men inget av dem har gått av... Nu smäller de väl av i parti och minut efter detta lite styv i korken inlägget haha ?

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

14 hours ago, Ola Mörrum said:

Var inget illa menat. 

Ja, förstår att det är tråkigt när prylar går sönder så. Jag har en del guideline spö och rullar men dom funkar fint och jag fiskar mycket. 

Intressant du nämner vadare. Misstänker att du inte har höga tankar om dom. Behöver nya och vete sjutton vad jag ska köpa??

Första vadarna va faktiskt ett billigt sett från guideline för många år sedan och dom höll, bytte sedan till en bättre modell och dom höll inte om man säger så.

Tog ett par månader att få dom utbytta på garanti, därefter blir det alldrig vadare från guideline.

Kört simms g4 pro i 8 år men dom krympte på slutet?

 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago, Line-speed said:

De är ju märkligt att spön o vadare havererar på löpande band o för andra verkar de hålla.. 

Samma diskussion brukar de va om skor o byxor...  Folk sliter ut o ödelägger fritidsbyxor på ett par veckor..  För står ju om dem kryper runt i grävlingryt att de slit.. 

 

Ser mig själv som mycket rädd om mina prylar ändå har det blivit ett par spöbrott.

Reaction small på första turen så inget snack om att det va fabrikationsfel, hände ett par av dom som fiskade samma modell.

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
  • 1 month later...
On 4/9/2021 at 1:50 PM, Benno said:

Fick ju ny topp och har varit ute 2 ggr.. en landad regnbåge på kilot.

Djävla fin känsla i spöt så vi får se hur det går framöver.....

Hur har spöt hållt nu då? Tittar lite på denna serie och hoppas inte detta är ett vanligt problem. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...