Jump to content
Edgeforum

Guideline Evelution går sönder?

Recommended Posts

Hej!

Har en fråga.

Hur många är det som fiskar med Guideline Evelution-spön? (i detta fall 9 fot klass 5)

Jag köpte ett nytt förra veckan, gick ut och provkastade med det på gräsmattan. Andra eller tredje kastet hör jag en litet knäck och spötoppen gick av ca 5 cm nedanför topp-ringen.Jag kontaktade leverantören och det var inga problem. Guideline skickade en ny topp till mig inom några dagar, jag var jättetacksam. Igår var jag ute och fiskade för första gången med spöt, kändes helt fantastiskt, otroligt skönt spö. Efter ca 1 timmes fiske får jag på en regnbåge (jag bedömer den till ca 1,5 kg´s klassen). Jag gör ett mothugg och 2 sekunder senare hoppar fisken, då rycker jag till i spöt för att få sträckt lina (hulliglös krok). Pang säger det och topp-delen går av.... Denna gång längre ner (ca 5-6 cm ovanför holken). 

Andra toppen inom en vecka... Ja vad ska man säga? Min fråga till er är om det är fler som råkat ut för detta med just Evelution-spöna? Är dom extremt känsliga?

Tidigare har jag alltid använd Loop i ca 10-12 år och aldrig varit med om ett spö-brott på detta sättet. Har både Cross S1 och äldre Multi i olika klasser, har även ett Vision Extrem Plus. fiskade även under en period med ett splitcane-spö. 

Tacksam för svar...

Edited by Åkerlund

Guideline har värdelösa spön!   Bra kastmässigt...men passformen är som "kyss mig i ars" dära av går dom av."

Låter intressant de där...    Kastar du ungefär på samma sätt o mothugg som med 8fot ambassadeur/pikespön me 400g i kastvikt så kan de mkt väl bli så.. 

Jag har nog inte kastat av ett spö senaste 15åren iaf..  Olyckan har väl vart framme på andra sätt men att spöt pajjar av vanligt kastade 🤔

18 minutes ago, Line-speed said:

Låter intressant de där...    Kastar du ungefär på samma sätt o mothugg som med 8fot ambassadeur/pikespön me 400g i kastvikt så kan de mkt väl bli så.. 

Jag har nog inte kastat av ett spö senaste 15åren iaf..  Olyckan har väl vart framme på andra sätt men att spöt pajjar av vanligt kastade 🤔

Nä, då ska det gärna ha en skada innan. De spön jag haft av har varit mitt eget fel. Vid ett tillfälle hade spöt fått en liten skada som till slut gjorde att det gick av. En kompis har dock lyckats kasta av en dubbelhandare på 14 fot genom att sätta på en alldeles för tung klump och dessutom låta runninglinen gå en bit utanför toppöglan när han kastade. Men det räknas ju naturligtvis också till egengjorda skador. 

1 hour ago Line-speed sa:

Hahaha ja om du anser att en nattsläda i stl 16 och taft på 0,14 är för kraftig vikt så beror det nog på det :)

PS: Samma här, har flugfiskat i ca 15 år och aldrig tidigare "kastat av ett spö". Därav jag ställer frågan här i forumet....

2 hours ago subbuteo sa:

Det lutar åt att även den reservdel du fick var skadad. Jag har svårt att tro att hela serien lider av materialfel även om det inte är uteslutet. Hör av dig till Guideline igen.

Japp, pratat med dom idag igen. Dom ska skicka igen en ny topp. Inga problem

1 hour ago, Åkerlund said:

Hahaha ja om du anser att en nattsläda i stl 16 och taft på 0,14 är för kraftig vikt så beror det nog på det :)

PS: Samma här, har flugfiskat i ca 15 år och aldrig tidigare "kastat av ett spö". Därav jag ställer frågan här i forumet....

Oki... Vad som gått fel vet jag inte..   Upplever fenomenet eventuellt fanns för 15-20år sedan o knappt då heller.. 

Jag hade liknande problem med två spön av en annan tillverkare. Det första small av strax ovanför handtaget, rakt av. Jag upplevde att klingan kändes spröd, nästan lite som äggskal. Fick ett nytt spö och jag förstod direkt att även detta skulle gå av då det kändes lika märkligt som det första. Mycket riktigt small det också av, en decimeter högre upp den gången. Det visade sig att det hade varit problem med bindmedelsprocessen vilket medfört att de inte blivit följsamma utan gick av i parti och minut och det gällde en hel batch.