Limför flugbindning
-
Recently Browsing 0 members
- No registered users viewing this page.
-
Jag påstår/-d att just 'strömming' är en ovanlig föda såväl i Kattegatt (och övriga Västerhavet/Atlanten) som i södra Östersjön. Jag har dock inte sagt/skrivit ett pip om 'sill' och 'skarpsill'... Och det här visar ju möjligen vikten av att vara en smula språkligt/vetenskapligt precis. För jag utgår från att du vet vad skillnaden är mellan 'sill', 'strömming' och 'skarpsill'?
-
Ok.. Men vad tror du att laxen äter ute till havs då? Om den nu av någon nyupptäckt konstig anledning inte äter Clupea Harengus och skarpsill? 🤔
-
På frågan om precisionen kring AI och atlantlax: Jag frågade helt sonika vad Atlantlax (alltså inte Östersjölax) har för huvudsaklig föda i havet... 'Atlantlax lever på småfisk och stimfiskar som strömming och skarpsill i havet, särskilt i områden som Östersjön och vid Västkusten. De jagar ofta långt från stränderna innan de återvänder till sina födelseälvar för att leka. Föda: I havsmiljön lever atlantlaxen främst på stimfiskar som strömming och skarpsill.' Jag är rätt säker på att strömming inte är särskilt dominant föda för atlantlax - vare sig i Ö-sjön eller Kattegatt... -- Ökad predationen på atlantlax beror enligt sagda AI primärt på klimatförändringar. Det märks främst pga ökad sälpopulation och skarvpopulation runt å- och älvmynningar... -- Samma AI menar att klimatförändringar är en starkt bidragande orsak till att laxlus och gyro ökar bland vildlax... -- Det leder mig till att tro att sagda AI är inlärd att vikta 'klimatförändringar' högre än det borde - vilket ju är bekymret med LLM-er (utöver att de hallucinerar) - de blir upplärda på ett dataset, och allt som kommer ur LLM-en färgas av denna inlärning... Men jag kan inte sånt här med data och ai och grejer... jag är bara en dum redneck...
-
By Danneluleå · Posted
Fint skick! Fimns några små ytliga märken(se bilder)..men inte mycket..Inkl. Backing och neoprenfodral. 1600:- -
Hej på er! Sonen som snart fyller 11 har på senare år blivit otroligt fiskeintresserad och har fått upp ögonen för flugfiske till pappas stora glädje! Söker därför ett lite billigare första set till honom. Klass 4 till 5 och omkring 9 fot. Förlåtande aktion för en ung nybörjare. Prisklass omkring 1500kr +- beroende på vad det är och vad som följer med 🙂 MVH Daniel
-
Det var inte helt enkelt att dra en gädda idag. De var helt ointresserade. Däremot fick Didrik ett par fina gösar på jigg. Jag kämpa på med fluga men mina fiskar ville inte. Vi kör varannan fisk när vi fiskar på det här sättet och idag drog jag nitlotten. Ska däremot sätta mig vid bindstädet imorgon. Behöver en orange fluga som jag ska sätta en röd XL wiggeltail på och förtynga lite lätt. Vill ha en lätt svävande gång och en längd runt 12-15 centimeter tänker jag. Sjukt kul fiske annars och blev ett par fina fiskar. Den minsta på 2,7kg 67centimeter fick följa med hem och blir farsdagsmiddag imorgon👌 Gösfilé med pressad potatis och sandefjordsås står på menyn🤤 IMG_0145.mov
-
Ämnen
-
Images

Recommended Posts