Hoppa till innehåll

Limför flugbindning


laxhenke

Recommended Posts

6 hours ago, laxhenke said:

Med mer än 35 år som flugbindare och där jag alltid använt lack till huvudet för avslut så funderar jag på att börja använda lim som så många gör, men vilket lim rekommenderar ni? Aldrig försent att ändra sig. 

Är lim så mycket bättre än lack? 

Har väl sitt berättigande, men känns för mig som lite "Quick & Dirty*. T.e.x. om man är proffs med massa beställningar, eller bäng binder inför morgondagens fiske.

Har aldrig funderat på sort. Tar det snabblim som jag har hemma. ?

  • Thanks 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

8 hours ago, laxhenke said:

Med mer än 35 år som flugbindare och där jag alltid använt lack till huvudet för avslut så funderar jag på att börja använda lim som så många gör, men vilket lim rekommenderar ni? Aldrig försent att ändra sig. 

Är lim så mycket bättre än lack? 

Jag kör vanligt tunt snabblim. Köper det jag hittar när jag behöver. Viktigt att det är tunt så det tränger in ordentligt.

Tyvärr är nästan alla flaskor helt värdelösa och limmet torkar i pipen innan flaskan är tom. Bäst är de med lite större öppning och en liten pensel som sitter fast i korken. OKQ8 har en bra och billig variant.

  • Thanks 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

On 7/21/2020 at 12:32 AM, laxhenke said:

Med mer än 35 år som flugbindare och där jag alltid använt lack till huvudet för avslut så funderar jag på att börja använda lim som så många gör, men vilket lim rekommenderar ni? Aldrig försent att ändra sig. 

Är lim så mycket bättre än lack? 

Lim är ju snabbare men du får inte någon vidare finish. På flugor där detta är viktigt brukar jag limma först och lacka sedan (laxflugor). 
 

Biltemas superlim funkar toppen. Små tuber som man hinner använda innan de torkar ihop. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 minutes ago, Ismo said:

En skall inte limma via pipen!...en öppnar den STORA korken...sen doppar en  dubbingnål lr nått...så är det inga problem...håller rätt länge.

Ja, det är smart, men många flaskor är i ett stycke och det går inte att skruva av pipen. Alla Loctite är väl så?

Därför mitt tips om OKQ8:s lim. Det är en bra flaska!

superlim[1].jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...