Jump to content

Recommended Posts

Posted

Studs å studs. Simms Alumibite Cleats är jag helt beroende av :) Det mjuka aluminiumet i dessa ger ett fantastiskt grepp. Studs i hårdare metall tycker jag riskerar att kana på släta klipphällar. 

Posted
34 minutes ago, M.Thors said:

Studs å studs. Simms Alumibite Cleats är jag helt beroende av :) Det mjuka aluminiumet i dessa ger ett fantastiskt grepp. Studs i hårdare metall tycker jag riskerar att kana på släta klipphällar. 

Men hur länge håller de i aluminium? Byter du ofta?

Posted

Håller med, Alumibite är riktigt bra, har kört med gummi och såna i snart tre säsonger nu och saknar inte filten alls. Nackdelen är att de är ganska dyra och slits. 

De slits absolut och hur ofta du behöver byta beror lite på vilka (Simms) sulor du har och hur hur mycket du vandrar/vadar på sten. Och hur känslig du är...personligen byter jag nog onödigt ofta. 

Jag har ett par Simms Headwaters pro med alumibite och där klarar jag mig skapligt länge på en uppsättning eftersom gummimönstret inte är så djupt (dvs puckarna är exponerade lite längre) och ett par Simms G3 guide (nya modellen/sulan). Skulle tro att puckarna håller iaf minst 15 fiskedagar om det inte är enbart långa vandringar och/eller sten. 

På G3 misstänker jag att jag kommer att få byta lite oftare eftersom de har tjockare gummimönster som omsluter puckarna mer, dvs svårare att slita djupare på puckarna. Har bara använt dem 6-7 fiskedagar än och det dubbla är nog inga problem. 

Posted

Som Sahlberg skriver, de slits relativt fort (pga sin mjukhet) jämfört med hårdare metaller. 

Själv har jag Vapor-skorna och klarar mig runt en säsong på en uppsättning. Skulle uppskatta det till 15-20 turer med vadarna. Heads-up för att de inte ger optimalt grepp den första turen utan behöver slitas lite först för att fungera optimalt. 

Men 300:- om året tycker jag att den ökade säkerheten är värd alla gånger. Dock så behåller du skons sulmönster avsevärt längre. Utan Cleats är väl mönstret blankslitet efter ett par/tre år och skorna förbrukade/eller i behov av en ny sula? 

Posted
1 minute ago, laxhenke said:

Kanske en konstig fråga, men hur byter man dessa bars? Ser inte att de går att skruva bort. Eller är det ett insexnyckel som passar i hålet? 

Insexnyckel, men det var ett helvete pga aluminiumet smetas över hålen en del

• Thanks 1
Posted
3 hours ago, laxhenke said:

Men hur är det med gummit och byta? Går det byta så många gånger innan gummit blir för slitet från skruven? 

Har ännu inte råkat ut för att hålen där man skruvar i Cleats blivit så trötta att det blir svårare att få nästa skruv att sitta. Har då gått igen 4 eller 5 uppsättningar Cleats om jag minns rätt. 

• Thanks 1
Posted

Jag har dragit i några skruvar för hårt vilket har gjort att "gängen"/gummit inte greppar så bra runt skruven. Efter det har jag fått kladda på typ Liquisole/Aquasure på skruven plus under pucken. Det har hållt skapligt. 

• Thanks 1
Posted (edited)

Förresten, vill du prova greppet med aluminium bars (Patagonias variant) med ”dra på” grejer sk crampons så har jag ett par till övers som du kan få för en femhundring. 

Edited by M.Thors
Posted
52 minutes ago, M.Thors said:

Förresten, vill du prova greppet med aluminium bars (Patagonias variant) med ”dra på” grejer sk crampons så har jag ett par till övers som du kan få för en femhundring. 

Tack, men tror nog att de där tractor verkar intressant. 

Posted
On 8/2/2020 at 9:16 AM, laxhenke said:

Det blev att prova Kold Kutter dubbar. 

De lär ju hålla ett bra tag! Vilken storlek köpte du?

Posted
11 hours ago, Redbeeerd said:

De lär ju hålla ett bra tag! Vilken storlek köpte du?

Köpte 3/8" och det är ca 9mm. Haft två pass med dem och fungerar bra, verkar stå emot slitage. Syns i princip inget på dem så det ska nog hålla ett tag. 

• 4 years later...
Posted

Tänkte testa experimentera med montera ihop lättvikts/mesh-dojjor och aluminiumbars (plus inläggssula). Är kanske kass på googla, men vet någon om nått aluminium-belägg som inte är specifikt för sulans märke?

Går väl iofs karva i sulan för att få det passa, men hittar bara Simms alumibite i Sverige.  Patagonias "Foot Tractor Aluminum Bar" hittar jag i UK, tror dessa är bättre lämpade än Simms för projektet.

On 7/27/2020 at 6:24 PM, M.Thors said:

Långskott då inlägget är 5 år gammalt, men du har inte dom kvar och vill sälja? 😁

• Like 1
Posted
17 minutes ago, StyvtSpö said:

Tänkte testa experimentera med montera ihop lättvikts/mesh-dojjor och aluminiumbars (plus inläggssula). Är kanske kass på googla, men vet någon om nått aluminium-belägg som inte är specifikt för sulans märke?

Går väl iofs karva i sulan för att få det passa, men hittar bara Simms alumibite i Sverige.  Patagonias "Foot Tractor Aluminum Bar" hittar jag i UK, tror dessa är bättre lämpade än Simms för projektet.

Långskott då inlägget är 5 år gammalt, men du har inte dom kvar och vill sälja? 😁

Tyvärr, de har vandrat vidare ;)

Posted

Jag använder plåtskruvar av aluminium i stället för hard bite dubbar.  Detta är helt vanliga plåtskruvar gjorda i flygplans aluminium som jag skruvar direkt inn i sulan.  Jag använder filtsular, men det går bra att skuva direkt inn i gummisular ochså.  Visst slits dom ner, men enkla att byta ut.  Jag hittade dessa på ebay.  För mig fungerar dessa bankers vid laxfiske i stenig älvbotten med det "gröna belägget"  Längden är ca 12-13mm + huved

plåtskruv.jpg

• Like 2
Posted
På 2020-07-26 at 22:15 laxhenke sa:

Vilka studs är bäst till vadarskor?

Vilka har ni använt?

Dom som inte!!! STUDSAR!! ..kan tänkas!!:rolleyes: