Hoppa till innehåll

Switchdjungeln


E12

Recommended Posts

13 hours ago, Line-speed said:

Asså hur många kör enhands me switch...

Jag ser switchutrustning till 99% som tvåhands... Jag gör knappt ens överhandskast.. 

När jag fiskar enhands så har jag gått även där till endast skagitlinor oavsett om de är sjö eller strömmande fiske o gör till 90% underhandskast o helst utan dubbeldrag då jag anpassat vikten på klumparna till de.. 

Tycker de är ett smidigare o lättare sätt att fiska än att stå o vifta luftkast el rycka dubbeldrag hela tiden 

Alla tycker olika men de är min åsikt...nu är de säkert många som blir otroligt kränkta o trampad på tåna..  ??

Blir vare sig kränkt eller tåtrampad men till skygg HÖ i klara norska älvar vill jag helst inte plaska runt med några vattenbaserade kast om det kan undvikas, vare sig på torrfluga dagtid eller våtfluga nattetid.

Alltså överhandskastar jag i Norge. Här hemma blir det nog uteslutande speykast eller andra varianter på samma tema.

( Bör kanske för klarhetens skull nämna att jag inte kör exakt samma spön till Norge o Sverige. Mina "norgespön" är långa enhands med typ 7 cm förlängningsbutt, vilket väl är nätt å jämnt för att kallas "switch", medan "sverigespöna" har längre bakhandtag för enklare tvåhandsgrepp även om längden är densamma, runt 11 fot ) 

Redigerad med Sunray
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 hours ago, Sunray said:

Blir vare sig kränkt eller tåtrampad men till skygg HÖ i klara norska älvar vill jag helst inte plaska runt med några vattenbaserade kast om det kan undvikas, vare sig på torrfluga dagtid eller våtfluga nattetid.

Alltså överhandskastar jag i Norge. Här hemma blir det nog uteslutande speykast eller andra varianter på samma tema.

( Bör kanske för klarhetens skull nämna att jag inte kör exakt samma spön till Norge o Sverige. Mina "norgespön" är långa enhands med typ 7 cm förlängningsbutt, vilket väl är nätt å jämnt för att kallas "switch", medan "sverigespöna" har längre bakhandtag för enklare tvåhandsgrepp även om längden är densamma, runt 11 fot ) 

De funkar nog helt utmärkt att plaska  me linan runt här i norge"bor uppe i finnmark"...fiskar flera ggr i veckan i smålaxälvarna här o får fisk nästa varje pass o fiskar nästan endast underhandskast,har nästan aldrig vadare på mig,undviker traska ner i vattnet o speciellt om de är låg älv... 

 

Ett större problem är alla turister som packas o trängs i polerna..när en går så står de 3-4 till på kö..

Hoppas på mindre folk sista veckorna.. ✌️

IMG_20200726_145017.jpg

IMG_20200726_143112.jpg

Redigerad med Line-speed
  • Haha 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

10 hours ago, NinjaTobbe said:

Jag tycker precis som dig fast tvärtom. ? Jag älskar mitt ULS Hybrid men tycker att linan #7/8 bara lämpar sig för underhandskast. Vill ha en betydligt lättare lina för överhandskast.

Kompisen som köpte lika spö samtidigt är helt inne på din linje.

Väldigt personligt vilken linvikt som funkar till vilket spö.

Jag är riktigt sugen på att köpa en 5a eller en 6a ULS hybrid tills nästa års fiske. 

Har en ULS hybrid #5 till salu här på Edge säljes. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

On 8/7/2020 at 8:24 PM, johan.s said:

Köpte samma ULS-kombo nyligt (men med 6/7-klumpen som väger 16 gr inkl. spets) och insåg exakt samma sak - inget för underhandskast/speykast. Jag behöll bellyn men använder istället mina 15 fots 4D-spetsar. Blev helt okej att underhandskasta med trots den stora skillnaden mot rekommenderad linvikt. Vikten inkl. spets hamnar nu på 21-23 gram.

Vid överhandskast belastar hela linvikten klingan. Vid underhandskast belastar endast övre benet i D-loopen klingan. Du använder alltså en mindre del av linans massan vid ett vattenbaserat kast. Det är dessutom så att ju längre in i kastet du kommer, desto mer lina kommer att befinna sig i övre benet i D-loopen. Massan som laddar spöt tilltar fram till stoppet och leveransen. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Stort tack till alla som hjälpt till och kommit med tips. Jag löste det som så, jag tog en gammal Bullet nymph ##9 och den visade sig funka ypperligt. Var själv inne på att köra vanliga klumpar, antingen  i SH eller nerklippt DH, man ska inte göra det för komplicerat , och dessa speciallinor som säljs för tusenlappar går bort direkt. Vi kör the old school:) 

Tack igen.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...