Jump to content

Recommended Posts

Är helt grön på detta med Switch, min son har köpt ett 11 fot #7 spö, med avtagbart Switchhandtag. Har själv bara fiskat ren tvåhands med klumpar, måste man köra med sådant som heter switch, ser att de säljer kit för flera tusen, helt galet och tillkommer tippar för 3-400kr. Funkar det inte att bara slänga på en tvåhandsklump på 19-20gr, eller ev enhandsklump? 
Han kommer beställa allt som heter switch innan han har hittat rätt i djungeln , så jag tar tacksamt emot hjälp och tips🙏
Mvh/KeDa

Switch är bara ett sätt att få sälja mer prylar. Du kan använda vilket spö/lina som helst. Jag kastar alltid Switch med mina spö oavsett om jag fiskar med dom lättaste spöna 2-3. eller jag fiskar lax med 11fotarn. Ordet Switch betyder ju bara att du kan kasta med en eller två händer.

Ja det är väl så jag känner också, lite sjukt hur de försöker få yngre och nya fiskare att köpa på sig grejer. Har försökt få tag i den äldre SA klumpen i flyt/sj3, har för mig den var orange med svart/grön sjunkdel. En av de skönaste och lättkastade klumpar jag haft, skulle haft tag i ngr liknande till honom. Har du tips på Ngn lättkastad klump i de klasserna/vikterna Berndt, du som testat det mesta?

Går som sagt att köra med alla möjliga typer av linor. Var dock observant på att visa enhandsklassar sina switch spön med andra 2handsklassar dem. Tycker personligen att korta klumpar som opst eller liknade är trevliga på switchspön. 

7 hours ago, E12 said:

Är helt grön på detta med Switch, min son har köpt ett 11 fot #7 spö, med avtagbart Switchhandtag. Har själv bara fiskat ren tvåhands med klumpar, måste man köra med sådant som heter switch, ser att de säljer kit för flera tusen, helt galet och tillkommer tippar för 3-400kr. Funkar det inte att bara slänga på en tvåhandsklump på 19-20gr, eller ev enhandsklump? 
Han kommer beställa allt som heter switch innan han har hittat rätt i djungeln , så jag tar tacksamt emot hjälp och tips🙏
Mvh/KeDa

Jag skulle nog rekommendera en kortklumpad lina till switchspö

Jag har ett switch #3 (tvåhandsklassat) och tycker att OPST funkar bra. Har även gjort egna klumpar av gamla kortklumpade WF-linor (kapat bort skjutlina, smält ögla) och det går också bra. Klumpar över 8 m blir dock i mitt tycke lite klurigt, men det kan mkt väl bero på bristande teknik 🙂

Mvh Daniel 

Linvikten är helt beroende på hur han tänker använda spöet; en- eller tvåhands, switch- eller överhandskast.

Ska han köra tvåhands och kast som börjar från vattnet gissar jag att han ska han ha en klump på ca 29 gram. 

Vad är det för spö?

Switchspö är ett flugspö som alla andra flugspön endast att det kallas switch för att man ska kunna kasta både enhands och tvåhands. Sen väljer man lina efter tycke och smak. Det kluriga med switchspön kan vara klassningen. Enhands/tvåhands eller mittemellan klassningar då är det bra med viktangivelse på spön. Sen är det bara att välja vilken typ av lina man vill ha. Jag föredrar kortaklumpar då jag 99% fiskar i trånga lägen där längre klumpar blir klumpiga att hantera samt att jag med korta klumpar kastar smidigt och med små rörelser. 

Om du inte vill gå på sk Skagitlinor så hade jag satsat På Rio Scandi Schort Versit T.En lina som alla som provat på mina tränings pass blir överförtjusta i. Även gubbar som vill vara traditionella med långa Spey linor eller DT linor har blivit förtjusta i den.

Själv är jag inne På Skagitlinor särskilt då OPST i olika längd/ vikt. Fantastiskt lätt att utföra alla typer av kast, helt underbar för just dessa korta spön. 

Först och främst är det ett enhandsklassat eller ett tvåhandsklassat switch det bör man vara på det klara med. Ett tvåhandsklassat switch #7 är inget annat en en ordinär tvåhands-7a som trivs med klumpar om ca 26g. Ett enhandsklassat switch #7 trivs med klumpar på ca 18g. Det är således milsvida skillnader mellan ett enhandsklassat switch och ett tvåhandsklassat. Jag tycker att enhandsklassade switch är suveräna medan tvåhandsklassade switch kanske kan vara intressanta i klasserna 3-5 sen blir de nog svåra att enhandskasta med dvs switcha...därav har jag aldrig fattat hur man switchar med exvis en tvåhandsklassad 7:a. Kanske jag som har klena armar? Nåväl, att kunna köra tvåhands med ett enhandsklassat spö har för mig öppnat helt nya möjligheter och givit mig fångster som jag annars inte hade fått, törs jag lova. Jag enhandsunderhandskastar inte i närheten av hur jag underhanskastar med ett switch och till en avsevärt mindre ansträngning. Mina switchspön består av ombyggda enhandsspön mellen 10-11 fot i originalutförande. Jag håller klumparna relativt korta, inte gärna över 8m. I klumpväg duger det mesta. En av mina bästa FS3 är ett hemmabygge av en dt-flyt med en dt-fast sink. Bara att experimentera när man vet den ungefärliga vikten spöt lirar med. Jag vill gärna ha flytklumpar lite tyngre än de andra densiteterna. Jag brukar köpa vanliga scandi-tvåhandsklumpar i klass 7-8 och klippa ned till ca 8m då landar vikten oftast mellan 17-20g. Trimmar sedan in dessa så att de lirar så bra som möjligt med spöt.

Edited by Rob
26 minutes ago, berndt said:

Om du inte vill gå på sk Skagitlinor så hade jag satsat På Rio Scandi Schort Versit T.En lina som alla som provat på mina tränings pass blir överförtjusta i. Även gubbar som vill vara traditionella med långa Spey linor eller DT linor har blivit förtjusta i den.

Själv är jag inne På Skagitlinor särskilt då OPST i olika längd/ vikt. Fantastiskt lätt att utföra alla typer av kast, helt underbar för just dessa korta spön. 

Håller med att skagit e grejen 👍 har till och med köpt skagitlinor till alla mina enhandspön...  Otroligt allround vapen o presenter bra även mindre flugor om man kör me 10' SA sonar spets..   Har kapat av den ca 30cm i fronten för den blir för tunn... 

1 hour ago, Bigsalmon said:

Linvikten är helt beroende på hur han tänker använda spöet; en- eller tvåhands, switch- eller överhandskast.

Ska han köra tvåhands och kast som börjar från vattnet gissar jag att han ska han ha en klump på ca 29 gram. 

Vad är det för spö?

Det är ett. 
Sameo Opal Switch #7 är ett 11 fots flugspö med avtagbart tvåhands handtag- Du kan fiska det som ett långt enhandsspö, eller som ett kort, lätt, tvåhands

Folk verkar nöjda iallafall, dock väldigt olika angivelse på vikt. opst 300 samt 400 grain men kan ju bero på vilka spetsar man kör också samt kaststil. 

Köpte när dessa släpptes!. 11fot klass 7. Grymt nöjd!!! Rekommenderas.

Har detta i #7. Otroligt lätt och skönt att gå och underhandskasta korta klumpar med. Tog en fin höstlax på 10kg i fjol, och mitten av juli en blank 6 kgs i Norge, otroligt skönt att drilla på. Rekommenderas varmt!

Har detta spö i klass 7, kör med opst Commando smooth 300 gr...en dröm att kasta med!

Har en #6 och en #7 dessa har alltmer seglat upp som favoriter i min spöarsenal. Linorna på 7.an kör jag med OPST 400gr eller Rio Scandi Short Versi Tip #7. På 6;an blir det en Kina importerad Skagit 300gr eller Rio Scandi Short Versi Tip # 6/7. Dessa kombinationer har blivit mina favoriter att fiska med.
37 minutes ago, E12 said:

Det är ett. 
Sameo Opal Switch #7 är ett 11 fots flugspö med avtagbart tvåhands handtag- Du kan fiska det som ett långt enhandsspö, eller som ett kort, lätt, tvåhands

Jag föreslår att du eller sonen slår en signal till Sameo och berättar hur spöet ska användas. Då får ni garanterat hjälp med att hitta rätt lina/linor.

40 minutes ago, Christian1971 said:

Hur många nyttjar enhandskast med era switchspö?

Själv äger jag inget switch....endast korta tvåhandspö😉

Typ aldrig 99,9% tvåhands.

Ähh! ..kastar en BRA!!..så låter alla spön SWITCH/SWISCH!...annars låter det swoosh.:mellow:

• Haha 1

Om man enhands- eller tvåhandskastar är nog en smaksak.

Gjorde om ett 10' enhands klass 7. Monterade en längre ändbutt för att använda det som ett switchspö, alltså kombinera det för tvåhandsfattning.

Funkde inte alls för mig. Kändes alldeles för kort för tvåhandsfattning.

Mycket lättare att använda 10 fotarn som enhands.

Ett LPXe spö på 11', klass 8 funkade i mitt tycke både för torrflugefiske/överhandskast på lax med lättare lina, 325 grain, och skagitklumpar runt 500 grain för tvåhandsfattning för det lite tyngre fisket. Ett bra spö för både och.

Ett LXi 11,9, klass 8 känns i mina händer som ett tvåhandsspö.

Som sagt, det varierar nog från person till person.

/M.😊

Kastar väldigt ofta enhands med mina olika spön i längder runt 10-11 fot - alla är byggda med förlängd butt, så vi kan väl kalla dem "switch" ( det är i varje fall vad fabrikanterna vill kalla dem )

Först och främst så förstår jag inte riktigt förvirringen - i mina ögon är ett switchspö bara ett långt enhands som är byggt så att man också enkelt kan kasta tvåhands med det om terrängen eller andra förhållanden gör det lämpligare.

Det är också ett känt faktum ( iaf för mig och de flesta jag känner ) att ett och samma spö fungerar bäst med olika tunga linor om man överhandskastar eller speykastar - lättare lina vid överhands och en klass eller två högre vid speykastning.

Rent praktiskt innebär det att i syd- och västsvenska åar så speykastar jag med en hand nästan hela tiden, på "felsidan" kan jag lätt välja mellan enhands backhandskast eller att kasta tvåhands. Det här är spön oftast runt 11´ i klass 7-8 och jag använder samma spön till lätt laxfiske och nattligt HÖ-fiske i Norge. Här är oftast stort utrymme för långa överhandskast men då blir den tyngre klumpen jag använde i de svenska åarna för klumpig och "slängig" så jag får byta till en längre och lättare lina, kanske tom till en gammal hederlig heldragen WF-lina.

Ett talande exempel är ett spö jag köpte i våras - Guidelines nya ULS hybrid 10´ #7 med den nya ULS-linan i samma klass. Om jag nu minns rätt så väger linan 14 gram + 4 gram spets . Spöt är tänkt som ett renodlat "lättfiskespö" till norskt lax- och HÖ-fiske.

Jag märkte direkt vid provkastning att linan var perfekt för överhandskast men allt för lätt till effektiva speykast. När jag istället testade med en RIO versitip short #6 som väger 370 grains ( 24 gram ) inkl spets så blev det rejäl skillnad! Samma spön bär alltså med lätthet olika linor med ganska stort viktspann, men fungerar då naturligtvis på olika sätt.

Jag har haft förmånen att ofta provkasta mängder av spön och olika linor tillsammans med Berndt Forsberg ( "Berndt" här ovan ) och det är otroligt hur spön och linor kan uppföra sig olika med olika vikter, längder, kaststil hos fiskaren och till och med fiskarens kroppslängd ( dvs "höjd över vattnet" ).  

• Like 2
1 hour ago, Sunray said:

Kastar väldigt ofta enhands med mina olika spön i längder runt 10-11 fot - alla är byggda med förlängd butt, så vi kan väl kalla dem "switch" ( det är i varje fall vad fabrikanterna vill kalla dem )

Först och främst så förstår jag inte riktigt förvirringen - i mina ögon är ett switchspö bara ett långt enhands som är byggt så att man också enkelt kan kasta tvåhands med det om terrängen eller andra förhållanden gör det lämpligare.

Det är också ett känt faktum ( iaf för mig och de flesta jag känner ) att ett och samma spö fungerar bäst med olika tunga linor om man överhandskastar eller speykastar - lättare lina vid överhands och en klass eller två högre vid speykastning.

Rent praktiskt innebär det att i syd- och västsvenska åar så speykastar jag med en hand nästan hela tiden, på "felsidan" kan jag lätt välja mellan enhands backhandskast eller att kasta tvåhands. Det här är spön oftast runt 11´ i klass 7-8 och jag använder samma spön till lätt laxfiske och nattligt HÖ-fiske i Norge. Här är oftast stort utrymme för långa överhandskast men då blir den tyngre klumpen jag använde i de svenska åarna för klumpig och "slängig" så jag får byta till en längre och lättare lina, kanske tom till en gammal hederlig heldragen WF-lina.

Ett talande exempel är ett spö jag köpte i våras - Guidelines nya ULS hybrid 10´ #7 med den nya ULS-linan i samma klass. Om jag nu minns rätt så väger linan 14 gram + 4 gram spets . Spöt är tänkt som ett renodlat "lättfiskespö" till norskt lax- och HÖ-fiske.

Jag märkte direkt vid provkastning att linan var perfekt för överhandskast men allt för lätt till effektiva speykast. När jag istället testade med en RIO versitip short #6 som väger 370 grains ( 24 gram ) inkl spets så blev det rejäl skillnad! Samma spön bär alltså med lätthet olika linor med ganska stort viktspann, men fungerar då naturligtvis på olika sätt.

Jag har haft förmånen att ofta provkasta mängder av spön och olika linor tillsammans med Berndt Forsberg ( "Berndt" här ovan ) och det är otroligt hur spön och linor kan uppföra sig olika med olika vikter, längder, kaststil hos fiskaren och till och med fiskarens kroppslängd ( dvs "höjd över vattnet" ).  

Köpte samma ULS-kombo nyligt (men med 6/7-klumpen som väger 16 gr inkl. spets) och insåg exakt samma sak - inget för underhandskast/speykast. Jag behöll bellyn men använder istället mina 15 fots 4D-spetsar. Blev helt okej att underhandskasta med trots den stora skillnaden mot rekommenderad linvikt. Vikten inkl. spets hamnar nu på 21-23 gram.

Edited by johan.s
  • Like 1
On 8/6/2020 at 1:34 AM, E12 said:

Mvh/KeDa

Switchspön har inget med "switchkastet" att göra, det är spön framtagna av fiskare som alltid gick med ett lättare tvåhands och ett tyngre enhands. Ganska klumpigt med två spön. Ett Switchspö är alltså ett spö som kan användas både som ett enhands och ett tvåhands (man kan byta teknik utan att behöva byta spö, "Switch"). Jag använder det nästan uteslutande som ett lättare tvåhands. 

Vidare så brukar det stå linrekommendationer på spöna. Om man håller sig till dessa så funkar en tvättlina också (nåja), inga konstigheter alltså. Att det finns system med utbytbara spetsar är ju smidigt, då behöver man inte köpa 4 olika linor, det räcker med en belly och 4 spetsar, finns oftast i kit för en 1200-1400 för allt. Mycket billigare än att köpa 4 separata linor.

Over and out

• Thanks 1
54 minutes ago, Line-speed said:

Har inte de här utretts 1000ggr snart? 

Folk har inte riktigt koll på sökfunktionen 😅😉 

Asså hur många kör enhands me switch...

Jag ser switchutrustning till 99% som tvåhands... Jag gör knappt ens överhandskast.. 

När jag fiskar enhands så har jag gått även där till endast skagitlinor oavsett om de är sjö eller strömmande fiske o gör till 90% underhandskast o helst utan dubbeldrag då jag anpassat vikten på klumparna till de.. 

Tycker de är ett smidigare o lättare sätt att fiska än att stå o vifta luftkast el rycka dubbeldrag hela tiden 

Alla tycker olika men de är min åsikt...nu är de säkert många som blir otroligt kränkta o trampad på tåna..  😁😂