Hoppa till innehåll

Tyda beteckningar och hitta ålder


Torsten

Recommended Posts

Hej, jag behöver hjälp.. med något jag inte kan ett dugg om.

Jag vill hitta 2 st gamla rullar och helst typ 20 - 40 talet, i #3 - #5 och det får gärna vara Hardy men är inget tvång.

Men hur ska jag veta om det är gamla rullar, Hardy Marquise har ju till exempel sett ungefär likadan ut i många år, hur ser man det, vilken klass rullarna är, det står ju i tum, och vad bör jag tänka på m.m.

Vad ska man välja, och kanske finns här någon som har och vill sälja en?

Tacksam för svar och hjälp ?

Mvh Torsten

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

On 8/12/2020 at 8:35 PM, Torsten said:

Hej, jag behöver hjälp.. med något jag inte kan ett dugg om.

Jag vill hitta 2 st gamla rullar och helst typ 20 - 40 talet, i #3 - #5 och det får gärna vara Hardy men är inget tvång.

Men hur ska jag veta om det är gamla rullar, Hardy Marquise har ju till exempel sett ungefär likadan ut i många år, hur ser man det, vilken klass rullarna är, det står ju i tum, och vad bör jag tänka på m.m.

Vad ska man välja, och kanske finns här någon som har och vill sälja en?

Tacksam för svar och hjälp ?

Mvh Torsten

Jag tror att den gode @Sovereign skulle kunna komma med bra info här så jag taggade lite på chans. Ha det gôtt, alla! ??

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej, Ingen expert som Soverign, men tycker om gamla illaluktande rullar. Vet inget om USA-rullar.

Rullar från före kriget är nästan uteslutande för vävning med höger hand. Om du vill ha en västervävd rulle är dom mycket dyrare. Hardy Perfect i öringstorlekar är enbart för vävning med hö. hand.

Hardy Marquise kom först på 60-talet. Om du är ute efter Hardy rullar, så är det St George, Perfect och Uniqua som det finns flest av. Det är lite av en djungel att datera Hardyrullar, med äldre Hardyrullar är icke emaljerade som dagens. Modellbeteckning etc. är generellt icke stämplat med rak skrift, men med skriften i en kurva. Soverign vet allt om Hardyruller och kan sannolikt ge flera tips.

Det finns många alternativ till Hardy, som t.ex Walter Dingley och JW Young.
Nedan 2 välluktande Youngruller med röd agat linförare. Rullar från Young hade före kriget modelbeteckning med ett nummer, jag tror mina har nr 5 och 8.. Efter kriget kom nya med modelbeteckning som Baudex, Condex, Pridex etc.

Mycket information finns på: http://classicflyrodforum.com/forum/

För dina linor skulle 3 - 3 3/8 tum gå bra. Om du köper en rulle på nätet, så kolla med säljaren att den fungerar, att den har en stärk click (check), och att du kan skicka den tillbaka om den inte fungerar som den skall. Bilder av en rulle säger inget om funktionen.

Lycka till

UNADJUSTEDNONRAW_thumb_4bd.jpg.baf71aa3ea306b6f905425f343604c88.jpg

 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Äldre modeller av Hardyrullar har ofta serienummer instansat. Brukar vara på insidan av gaveln. Om jag inte missminner mig tror jag att man i vissa fall även kan se vilken person som tillverkat den! Spårbarheten var bättre förr... Så hittar man en lista kan man datera rullen. Detsamma gäller för många äldre cane-spön av kända fabrikat.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har inte hittat några serienummer på mina äldre Hardyruller, däremot ofta initialer, som nämnds ovan, vilket ses på rullar for det mesta innan kriget (med Hardy är inget kristallklart). Länk till datering av rullmakare: https://www.vintageflytackle.com/pages/hardy-reel-makers.

Ex nedan: Rulle  märkt TH, Tomas Hall, anställd 1928-30, vilket underlättar dateringen och inskription på "winding plate", men jag har också en rulle märket JS, James (Jimmy) Smith som arbetade mellan 1908 och 1960, så man får då titta på andra kännetecken: rullfot , check, modelbeteckning instansat på rullen, handtag etc, som nämd ovan. En svårighet med gamla rullar är också, att man ofta har bytt handtag etc. Nedan en Perfectrulle, märkt D, vilket daterar den till mellan 1891 och 1911, enär Dingley lämnade Hardy och startade eget 1911. Rullen sannolikt från 1906-1911

På 80-talet köpte jag mina första Hardy Perfectrullar för laxfiske, men de kostade, så jag fick tips om bra "kopior" spec. Dingley, som var mycket bra och relativt billiga då. Young, Dingley, Farlow och Heaton rullar- är värda att leta efter, hög kvalitet och  inte lika eftersökta, även om dom också ökar i pris.

420960353_Screenshot2020-08-14_23-39-04-242.thumb.png.6a33138f1f0b7c7efa3b99f62e297567.png

TH perfectrullen med winding plate och typisk inte rak inskription och längst till höger D märkt rulle.

Hoppas att du har fått lite nyttig information. Det finns många pärlor bland gamla rullar, bra "fiskerullar" som man kan använda.

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
On 8/14/2020 at 3:17 PM, Frank said:

Äldre modeller av Hardyrullar har ofta serienummer instansat. Brukar vara på insidan av gaveln. Om jag inte missminner mig tror jag att man i vissa fall även kan se vilken person som tillverkat den! Spårbarheten var bättre förr... Så hittar man en lista kan man datera rullen. Detsamma gäller för många äldre cane-spön av kända fabrikat.

Hej.. Nej, äldre rullar är INTE serienumrerade. Däremot kan de nog vara numrerade i en "batch". NYARE rullar har däremot serienummer, stämplat på foten. Den rundade loggan slutade att användas ungefär 1950, alltså efter kriget, inte före eller under. Vissa rullmodeller kan man åldersbestämma ganska noga, andra kan vara betydligt svårare..   mvh  borano20  

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

30 minutes ago, borano20 said:

Hej.. Nej, äldre rullar är INTE serienumrerade. Däremot kan de nog vara numrerade i en "batch". NYARE rullar har däremot serienummer, stämplat på foten. Den rundade loggan slutade att användas ungefär 1950, alltså efter kriget, inte före eller under. Vissa rullmodeller kan man åldersbestämma ganska noga, andra kan vara betydligt svårare..   mvh  borano20  

Jag blandade bort mig själv där. Förlåt!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

On 8/12/2020 at 8:35 PM, Torsten said:

Hej, jag behöver hjälp.. med något jag inte kan ett dugg om.

Jag vill hitta 2 st gamla rullar och helst typ 20 - 40 talet, i #3 - #5 och det får gärna vara Hardy men är inget tvång.

Men hur ska jag veta om det är gamla rullar, Hardy Marquise har ju till exempel sett ungefär likadan ut i många år, hur ser man det, vilken klass rullarna är, det står ju i tum, och vad bör jag tänka på m.m.

Vad ska man välja, och kanske finns här någon som har och vill sälja en?

Tacksam för svar och hjälp ?

Mvh Torsten

Hej ! Här lite bilder på Hardy Marquis flugrullar presenterade efter ålder : De förste hade ett "torn" som spollås och caliber-check, från 1969 till ca 1972, lite osäkert när mekanismen inuti ändrades. Därefter en spol i silver-färg 1973? - 1984. Från 1985 spol i brunt/grått med polerat kant. Från 1995 - 1996 helt ugnslackad utan polerat kant och ingen plastkapsel på baksidan( det senare gäller för rullar i öringsstorlek). Detta är hur en Hardy Marquis från Hardy made in England ser ut. Jag vet inget om de nyare. Det går inte att utläsa något om av vem eller när en Hardy Marquis rulle blev tillverkat på nummer eller bokstäver. Den registreringen upphörde för flugrullarnas del i början av 1950talet när flera rull-makare började att arbeta tillsammans. Dock finns det lite replika flugrullar från Hardys från 1990 talet och början av 2000 som är stämplade med rull-makarens initialer inuti. // Steen Ps: Hardy Marquis rullarna fanns också i en multiplier variant ( öringsrullar ) lätta att känna igen på "utvekslings-handtaget", och i silent check båda som örings och laxrullar, de senare är inte vanliga.

P1210146.jpg

P1210249.jpg

P1210245.jpg

P1210247.jpg

P1210142.jpg

P1210144.jpg

P1210177.jpg

P1210180.jpg

P1190731.jpg

P1190728.jpg

P1190691.jpg

Redigerad med Sovereign
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...