Hoppa till innehåll

Laga min fluglina?


Recommended Posts

Min Airflo forty+ sink 6 har pajat och jag känner mig ganska jäkla bestämd på att jag vill laga den och inte kasta.

Anledningen är denna. Linan är av den gamla sorten som redan har en kännbar skarv mellan head och shooting line.

Den har nu gått sönder bara 10 cm ifrån denna skarv och jag tänker mig att det inte gör så mycket ifall jag gör en ny, egen sådan. (säkert klumpigare men såklart gärna så bra som möjligt)

Hur ska jag gå tillväga?

Hit me!

Admin: flytta gärna tråden ifall det finns bättre topic.

IMG_7351.thumb.JPG.bdf8604f80fbe626cf46bd6db467002e.JPG

 

 

Redigerad med You cant handle the trout!
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Om du vill ha en permanent skarv tycker jag att du ska kapa linan, frilägga kärnan 3-4 cm på varje del, lägga dem omlott och sy upp och ner genom båda delarna några ggr med spölindningstråd alt superstark flugbindartråd (det senare alternativet har jag inte testat, men kommer göra det nästa gång. Skarven borde bli tunnare), snurra sedan tråden i täta, hårda varv fram och tillbaka över skarven (ta hjälp av en trådrullehållare och snurra den med hjälp av centrifugalkraften). Klipp av tråden och avsluta med att dra igenom änden under de sista varven. Droppa nu LITE superlim i ändarna av lagningen (LITE!) Och en LITEN droppe på mitten. Det ska INTE komma superlim på hela lagningen. Då blir den stel. Avsluta med att täck hela skarven med ett tunt lager Aquasure, Liquisole eller liknande. Låt det torka. Klart! :)

  • Thanks 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...

Hej!

Nyfrälst här. Erfarenhet från spinnfiske men helt novis inom flugfisket. Precis gått en (bra!) kurs, glad i hågen köpte jag ett begagnat flugspö, rulle samt lina. Van från spinnfisket kontrollerade jag skick på spö och rulle noggrant. Linan däremot missade jag kontrollera lika noggrant... 

Provkastade idag på gräsmattan och tyckte - med min blygsamma erfarenhet - att spöt laddar bra och linan skjuts fint med bra längder och precision. Dock ser skadan på linan inte alls trevlig ut.

Det är en skada genom hela coatingen ner till kärnan, vg se bild. 5-6 cm innan öglan. 
Linan är en Hardy CRS WF5F. 

Min första tanke var att kapa linan där den gått av och skarva mot tafsen. Går det?
Förutom att förlora öglan (tillför den ngt annat än förenklad skarvning?) inser jag att jag förlorar en del - eller hela - klumpen. Enl produktbeskrivningen har linan en kort klump, inte för att det säger mig så mkt. 

Kan jag skarva enligt ovan eller förlorar jag för mkt av linans funktion? Om jag kan skarva - vilken skarvknut lämpar sig bäst?
Läst på detta forum att man kan laga med krympslang exempelvis. Är det ett bra alternativ? 

Om alternativen ovan blir en kompromiss, köper jag en ny lina och tar då tacksamt emot tips på en bra lina, lämplig för en nybörjare. Det får kosta så länge det är kvalitet som kan upplevas/uppskattas i händerna hos en - nybörjare.
Om ngn undrar är det ett Greys GR60 9' #5 med Greys GTS600. 

Tack på förhand!

IMG_8165.jpg

Redigerad med Amiala
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

9 minutes ago, Amiala said:

Hej!

Nyfrälst här. Erfarenhet från spinnfiske men helt novis inom flugfisket. Precis gått en (bra!) kurs, glad i hågen köpte jag ett begagnat flugspö, rulle samt lina. Van från spinnfisket kontrollerade jag skick på spö och rulle noggrant. Linan däremot missade jag kontrollera lika noggrant... 

Provkastade idag på gräsmattan och tyckte - med min blygsamma erfarenhet - att spöt laddar bra och linan skjuts fint med bra längder och precision. Dock ser skadan på linan inte alls trevlig ut.

Det är en skada genom hela coatingen ner till kärnan, vg se bild. 5-6 cm innan öglan. 
Linan är en Hardy CRS WF5F. 

Min första tanke var att kapa linan där den gått av och skarva mot tafsen. Går det?
Förutom att förlora öglan (tillför den ngt annat än förenklad skarvning?) inser jag att jag förlorar en del - eller hela - klumpen. Enl produktbeskrivningen har linan en kort klump, inte för att det säger mig så mkt. 

Kan jag skarva enligt ovan eller förlorar jag för mkt av linans funktion? Om jag kan skarva - vilken skarvknut lämpar sig bäst?
Läst på detta forum att man kan laga med krympslang exempelvis. Är det ett bra alternativ? 

Om alternativen ovan blir en kompromiss, köper jag en ny lina och tar då tacksamt emot tips på en bra lina, lämplig för en nybörjare. Det får kosta så länge det är kvalitet som kan upplevas/uppskattas i händerna hos en - nybörjare.
Om ngn undrar är det ett Greys GR60 9' #5 med Greys GTS600. 

Tack på förhand!

IMG_8165.jpg

Kapa linan där den är trasig och sätt på en strumpa, sen är det bara att köra på 👍

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Precis som puoltsa skriver så kan du bara klippa linan där den är trasig och sätta på en ny loop. Finns massa olika varianter med en sorts strumpa som träs över linänden och fäster med en gummislang/lim. Tex" Vision Nano Loops - Starka och välgjorda öglor för att montera i framändan på din fluglina". Går på 5 minuter.

Klumpen är mycket längre på fluglinan, även en kortklumpslina har 8-9 meters klump ungefär så du kommer inte påverka linans egenskaper.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...