Jump to content

Förslag på lina #5!

Recommended Posts

Jag skulle vilja ha förslag på en lina till mitt Loop Q #5. Jag kör idag en GL experience som fungerar klockrent mot spöt. Fungerar lika bra på korta som långa kast. Inga problem att trycka ut hela linan och ändå presentera flugan fint. Nackdelen är kvalitén. Köpte nuvarande lina förra året och den är nu redo för soptunnan. Söker därför ett bra alternativ. Har ni något förslag? 

18 minutes ago, Jonas_P said:

Beror som vanligt helt på var, hur och med vad du fiskar mest. Att vi bara ska nämna olika linor på chans ger liksom inget... 

Fast var det inte tydligt att han ville ha nåt liknande Guideline Experience fast med bättre coating? :)

Såg för övrigt att det gick att filtrera på klumplängd hos Fishline:

https://fishline.se/c/flugfiske/fluglinor/for-enhandsspon/#display_hidden_filters=&toggle_filters=&filter[price][min]=175&filter[price][max]=2159&filter[104][Lång >12m]=Lång >12m

• Like 1
17 minutes ago, Jonas_P said:

Beror som vanligt helt på var, hur och med vad du fiskar mest. Att vi bara ska nämna olika linor på chans ger liksom inget... 

Är mest att jag letar en lina med samma egenskaper som experience linan. Fiskar nästan bara torrt. Allt från älv, å och sjö. Experience är den mest allroundlina jag haft men det jag gillar mest är att man lätt lägger långa precisa kast. 

• Like 1
11 hours ago, _tobbe_ said:

Jag skulle vilja ha förslag på en lina till mitt Loop Q #5. Jag kör idag en GL experience som fungerar klockrent mot spöt. Fungerar lika bra på korta som långa kast. Inga problem att trycka ut hela linan och ändå presentera flugan fint. Nackdelen är kvalitén. Köpte nuvarande lina förra året och den är nu redo för soptunnan. Söker därför ett bra alternativ. Har ni något förslag? 

Det här är nog en lina för dig och ditt spö Tobbe. In och läs. 

https://se.looptackle.com/product/opti-reach-floating/

• Like 1
21 hours ago, M.Thors said:

Fast var det inte tydligt att han ville ha nåt liknande Guideline Experience fast med bättre coating? :)

Såg för övrigt att det gick att filtrera på klumplängd hos Fishline:

https://fishline.se/c/flugfiske/fluglinor/for-enhandsspon/#display_hidden_filters=&toggle_filters=&filter[price][min]=175&filter[price][max]=2159&filter[104][Lång >12m]=Lång >12m

Jo. Men det ger väl ändå ett mer diskussionsvänligt underlag att inkludera vad linan ska användas till, så de som svarar kan ge mer specifika tips. 

On 8/20/2020 at 10:32 AM, Bigsalmon said:

Den taperingen och klumplängden tilltalar mig! Och färgen. Hur ligger de till om man ser till "traditionell" AFTM-vikt?

Johan, den linan i klass 5 väger 9,8 gram på de första 30'. Alltså 0,3 gram över gränsen.

VH

Staffan

• Like 1