Hoppa till innehåll

Laxfiske, flugbindning & funderingar


E.Bjärkan

Recommended Posts

Hej ? 

Jag har varit inne och läst på Edge sedan jag var 15-16 år, är 27 år idag och bor i Göteborg. Jag hade ett annat nick då men har glömt både nickname och min gamla mail är borta, fick helt enkelt starta ett nytt konto, känns fräscht.

Så vad kan ni förvänta er av denna dagbok?

- Jag ska försöka återberätta mina fiskepass med lite bilder och härlig text, även fast jag inte är särskilt bra på att ta bra bilder eller skriva fängslande text. 

- Som laxfiskare i Skandinavien har man som bekant en begränsad säsong, under off-season blir det mängder med flugbindning, planera resor, återblickar och kanske lite hockeysnack.

Jag håller till i älvarna runt Bohuslän och Halland med några avstickare här och där till mer exotiska ställen. Om någon i krokarna vill hänga med mig på en tur så är det bara att skriva ?

Senaste turen blev till vackra Örekil, återkommer med hur det gick. Förhoppningsvis imorgon.

Väl mött,

Emil

  • Like 3
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kul!

Hade tänkt ta en tur till örekil nu i veckan som har varit, men det utlovade regnet kom ju aldrig. Är själv uppvuxen nästan vid trestad center, och den pärlan till älv borde man besöka oftare. :)

 

  • Thanks 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Så till min senaste tur upp till Örekil. Hade aldrig besökt älven förut men har läst om den i diverse fiskelitteratur.

För att maximera dagen så ringde klockan redan vid 05:00, snabbt upp för lite frukost och en kopp java. Packade bilen och körde den lite dryga timmen till Munkedal. Väl uppe på fiskekontoret möttes jag av häng i soffan med trevligt folk, varav en så trevlig att han erbjöd sig att guida mig lite under förmiddagen. Mycket uppskattat! Kanske berodde den här ytterst artiga gesten på att han redan innan min ankomst hade landat en lax. 

På förmiddagen gick vi från fallet uppe på A-sträckan hela vägen ner till sammanflödet för att få en känsla för älven samtidigt som jag fick lite kul kuriosa av min nyfunna kompis. Vi såg några fiskar och några fiskar såg säkert oss, för det va inte mycket aktivitet under dessa timmar.

Vid 14-tiden efter lite lunch skiljdes vi åt och fiskade på eget håll. Jag började fiska mig uppåt på sträckan och nådde till slut fallet igen utan minsta känning. Det var dags för förändring! Bytte till en micro-tub på 3 cm och på med en sink 2/3 tip, hade inte jättestor tilltro på uppläget, men det va dags att bryta mönstret.

Jag fiskade mig nedåt mot bilen med tanken att åka hem när jag nådde dit. Men jag kom inte så långt. Jag stannade till vid poolen som jag tyckte kändes hetast under förmiddagen, där det bara måste stå någon lax som vilar efter att ha forcerat forsen nedanför. Jag ställde mig på nacken vid inloppsströmmen och jag började fiska av poolen med 45 graders kast nedströms. I tredje kasten sög det tag mitt i svingen och rullen började tjuta, FISK PÅ!

Omringad av träd och ståendes på en avsats med 2 m djupt vatten nedanför så börjar jag redan nu undra hur jag ska landa den här fisken. Men som en vis man någon gång sa "man får ta ett problem i taget". Kampen är vild och fisken bjuder även på lite akrobatik trots att jag redan nu kan se att det är en lekfärgad hane men sin karakteristiska krok. Jag försöker hålla fisken i poolen med ett spö på bristningsgränsen och en krok i stl 12, det finns ingen möjlighet att följa efter om den sticker. Jag lyckas och fisken börjar nu tröttas ut, över till nästa problem. Jag är själv och det finns ingen möjlighet att stranda fisken eller ens få in den på grunt vatten. Träden hänger över mig och jag kan knappt böja spöt bakåt, jag får helt enkelt försöka styra fisken mot mig och taila den i det djupa vattnet. På det tredje försöket så lyckas jag, laxen är stadigt tagen med handen runt stjärtfenan. Succé! 

Jag hade i slutet av fighten fipplat upp telefonen för att ställa den på den branta klippväggen bakom mig med filmen rullandes. Jag lyckades därför printscrenna en bild ur denna för att dela med mig av.

En fin lekfärgad laxhane på 85 cm.

image.png.feaa772e939b578f5cc02beaf58ace39.png

Den fångstgivande flugan.

image.thumb.png.8df77a4f6ce9b4e5467cde1e9287a289.png

 

Har lite lösa planer på att återvända dit under morgondagen, vi får väl se.

Väl mött,

Emil

  • Like 2
  • Thanks 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Liten kort uppdatering. 
Det blev en sväng till Örekil förra helgen och efter det så har jag varit på tjänsteresa en vecka. Inte haft tid att skriva av mig.

YR och SMHI hade lovat regn och 15 grader, det blev 22 grader och strålande sol. Dessutom började vattnet sjunka snabbt. Min optimism vart som bortlåst. Jag fiskade denna dagen på B sträckan, en ny sträcka för mig. En sträcka som är snäppet kortare och i mitt tycke inte riktigt lika rolig att fiska. Ändå verkar B sträckan vara den som är mest populär sett till fångtsrapporterna, smaken är som baken.

Mycket tid gick åt till att hitta till poolerna, läsa vattnet, lämpliga ställen att fiska poolen ifrån.... Ja ni vet, så som det är att fiska ett nytt vatten. Tiden gick och solen klättrade högre och blev allt varmare. Vid den här tiden blev det i ärlighetens namn mer skitsnack och kaffe med folk längs älven än fiske. Runt 17-tiden packade jag ihop och erkände mig besegrad. 

Jag ska försöka komma iväg en gång i veckan säsongen ut. Höstfisket brukar kunna vara riktigt trevligt, nu får vi hoppas på regn. Jag har även fyllt på flugbindningsförrådet för att täcka en lång och mörk vinter.

Kanske kan jag dra igång en "veckans fluga" med bindbeskrivningar i videoformat (youtube). Om det hade varit av intresse? Något måste man ju göra när säsongen är slut, förutom att kolla på hockey dvs. HV71 ser starka ut i år ?

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Så, då har jag bokat Örekil på lördag och preliminärbokat två dagar i Mörrum i slutet av september, som med allra största sannolikhet blir årets sista pass. Härligt! 

Jag har redan nu börjat spåna på nästa års resor. Norge, Norge, Norge ekar i huvudet. Det måste väl vara öppet nästa år. Just nu lutar det åt Beiarelva. Jag ska försöka dra ihop ett härligt gäng och om det är det någon här på Edge som är intresserad så är det bara att höra av sig. 

Eller. Om någon annan har ett spö kvar att fylla till nästa år och vill ha med en glad Göteborgare, så får ni gärna höra av er ?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...