Hoppa till innehåll

Tips på "resespö" i #5?


Carpe Diem

Recommended Posts

45 minutes ago, Freak said:

Har ingen egen erfarenhet av detta spö. Ring å prata med Johan så får svar på ev frågor.

https://www.scandinavianflylines.com/sv/product/flugspo-a-e-traveller-9-1-ft-5-6-6-delat/

Tack! 

Men för dyrt.. det skall vara billigt som bara fan! Helst gratis förstås. Eller någon som vill byta mot andra prylar.

Det ska vara ett skitspö, ligga i ryggsäcken sommar och höst. Åka fyrhjuling. Kastas omkring och misshandlas rent allmänt. Kastegenskaper bryr jag mig inte om, jag kan kasta med allt. ✌️

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har ett Orvis Freequent flyer 8 fot ngt och 8 delar tror jag det är.

Spöet är inte direkt det billigaste spöt men du kanske har ngn Danielsson eller Larsson rulle du vill bli av med.

Jag köpte på spöt för att ha det i ryggsäcken, tror jag har fiskat med det 2 gånger på några år, m.a.o. i nyskick.

Skicka ett PM på det du har som du vill bli av med så kanske vi kan göra en affär?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...

Skakar lite liv i den här tråden. Har sökt och sett att det finns ett par trådar om resespön men ingen som täcker just min fråga. Är då alltså lite sugen på att ha ett kompakt 6 delat enhandsspö (#5/6) som går ner i ryggan och kan följa med som reservspö eller som någon annan så bra uttryckte det, kunna packas med i väskan utan att frun märker det. Det skall vara billigt, är inte sugen att lägga massa pengar på det och kräver inte topprestanda på detta spöt men vettig kvalitet och en trevlig känsla när man använder det.

 

Någon som har erfarenhet av grejorna från fiskeflugor.se? Specifikt det här:

https://fiskeflugor.se/flugspo-perfect-travel-im12-lw56-p-1173.html?cPath=1_15_53&osCsid=9ce969e934d4635b5ecd01827ca32bbc

 

(De har även ett ändå billigare här: https://fiskeflugor.se/flugspo-light-travel-lw56-p-2889.html?cPath=1_15_54&osCsid=9ce969e934d4635b5ecd01827ca32bbc)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

9 minutes ago, Klinkhamer said:

Skakar lite liv i den här tråden. Har sökt och sett att det finns ett par trådar om resespön men ingen som täcker just min fråga. Är då alltså lite sugen på att ha ett kompakt 6 delat enhandsspö (#5/6) som går ner i ryggan och kan följa med som reservspö eller som någon annan så bra uttryckte det, kunna packas med i väskan utan att frun märker det. Det skall vara billigt, är inte sugen att lägga massa pengar på det och kräver inte topprestanda på detta spöt men vettig kvalitet och en trevlig känsla när man använder det.

 

Någon som har erfarenhet av grejorna från fiskeflugor.se? Specifikt det här:

https://fiskeflugor.se/flugspo-perfect-travel-im12-lw56-p-1173.html?cPath=1_15_53&osCsid=9ce969e934d4635b5ecd01827ca32bbc

 

(De har även ett ändå billigare här: https://fiskeflugor.se/flugspo-light-travel-lw56-p-2889.html?cPath=1_15_54&osCsid=9ce969e934d4635b5ecd01827ca32bbc)

Kanske inte den butiken med dom bästa omdömena 🙂

 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago, puoltsa19 said:

Kanske inte den butiken med dom bästa omdömena 🙂

 

Hmm, nej det ser ju onekligen så ut när man Googlar dom lite... Är väl kanske dumt att stödja en sådan butik oavsett hur kvaliteten är på just denna produkt....

Någon som känner till något bra alternativ i denna prisklass? Såg att nån länkat till detta tidigare:

https://www.scandinavianflylines.com/en/product/fly-rod-a-e-traveller-9-1-ft-5-6-6-pc/

men kan inte se någon som testat det eller skrivit omdömen.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

4 hours ago, Fisk said:

Om man inte behöver ett spö från dom dyra märkena, Winston, Scott, Sage, Orvis, Hardy m.fl. tro jag Max Catch är ett bra alternativ.

Förmodligen lika bra eller väldigt marginell skillnad mot ovan spön.

I början av min flugfiske karriär fiskade jag enbar med billiga men i mitt tycke bra spön.

Fick min största torrflugeöring på ett Ron Thompson, även de två gångerna jag fått Harr över två 2 kg (ej kontrollmätt fisk) har oxå var med ganska udda spön.

I dag har jag märkesmässigt det bästa som går att köpa för pengar, större fisk, absolut nej, längre kast, absolut nej 🙂

Nu låter jag som en glädjedödare, men i dag finns det otroligt bra spön för ringa pengar.

Står man mitt i kläderna med små barn m.m. då ska man hellre köpa ett billigt sett än inget sett och i stället för sluta fiska, ta barnvagnen eller vad det nu kan vara och fiska när tillfället ges.

När sen man inte står mitt i kläderna kan man börja köpa dyra prylar som kommer generera kortare kast och mindre fiskar🙂

Skål för Max Catch

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

36 minutes ago, puoltsa19 said:

Om man inte behöver ett spö från dom dyra märkena, Winston, Scott, Sage, Orvis, Hardy m.fl. tro jag Max Catch är ett bra alternativ.

Förmodligen lika bra eller väldigt marginell skillnad mot ovan spön.

I början av min flugfiske karriär fiskade jag enbar med billiga men i mitt tycke bra spön.

Fick min största torrflugeöring på ett Ron Thompson, även de två gångerna jag fått Harr över två 2 kg (ej kontrollmätt fisk) har oxå var med ganska udda spön.

I dag har jag märkesmässigt det bästa som går att köpa för pengar, större fisk, absolut nej, längre kast, absolut nej 🙂

Nu låter jag som en glädjedödare, men i dag finns det otroligt bra spön för ringa pengar.

Står man mitt i kläderna med små barn m.m. då ska man hellre köpa ett billigt sett än inget sett och i stället för sluta fiska, ta barnvagnen eller vad det nu kan vara och fiska när tillfället ges.

När sen man inte står mitt i kläderna kan man börja köpa dyra prylar som kommer generera kortare kast och mindre fiskar🙂

Skål för Max Catch

Tack för intressanta tips! Ja, jag har också ett antal spön i olika prisklasser och det är ju inte antalet fiskar jag märker skillnad på utan mera känslan när man använder dom. Just det resespö jag tänker mig skall funka som ett reservspö och extraspö i ryggan och behöver då inte leverera top notch. Däremot skall det kännas ok och inte vara för fladdrigt och rasslig kvalitet.

men namnet...Max Catch...? 🙂

Fredagsskål på er!

  • Thanks 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago, Klinkhamer said:

Tack för intressanta tips! Ja, jag har också ett antal spön i olika prisklasser och det är ju inte antalet fiskar jag märker skillnad på utan mera känslan när man använder dom. Just det resespö jag tänker mig skall funka som ett reservspö och extraspö i ryggan och behöver då inte leverera top notch. Däremot skall det kännas ok och inte vara för fladdrigt och rasslig kvalitet.

men namnet...Max Catch...? 🙂

Fredagsskål på er!

Jag tror att det är lättare att hylla ett välkänt märke än t.ex. Max Catch, åtminstone mer rumsrent och man blir inte huggen i ryggen🙂 

Jag tro egenskaperna i vissa billiga spön är minst lika bra som i de dyrare spöna, det gäller bara hitta i djungeln av billigt, men 100% säkert dom finns där🙂

Nu svär jag kanske i kyrkan men jag tror speciellt Max Catch har egenskaper i sina spön som dom absolut dyraste spöna har av ngn anledning 🙂 där av tror jag att det är bra spön🙂

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

10 hours ago, puoltsa19 said:

Jag tror att det är lättare att hylla ett välkänt märke än t.ex. Max Catch, åtminstone mer rumsrent och man blir inte huggen i ryggen🙂 

Jag tro egenskaperna i vissa billiga spön är minst lika bra som i de dyrare spöna, det gäller bara hitta i djungeln av billigt, men 100% säkert dom finns där🙂

Nu svär jag kanske i kyrkan men jag tror speciellt Max Catch har egenskaper i sina spön som dom absolut dyraste spöna har av ngn anledning 🙂 där av tror jag att det är bra spön🙂

Det kan vara så att man kan hitta samma klinga i ett maxcatch som i dyrare spön som är producerade i Kina. Bara annan färg och komponenter. 

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

20 hours ago, puoltsa19 said:

Jag tror att det är lättare att hylla ett välkänt märke än t.ex. Max Catch, åtminstone mer rumsrent och man blir inte huggen i ryggen🙂 

Jag tro egenskaperna i vissa billiga spön är minst lika bra som i de dyrare spöna, det gäller bara hitta i djungeln av billigt, men 100% säkert dom finns där🙂

Nu svär jag kanske i kyrkan men jag tror speciellt Max Catch har egenskaper i sina spön som dom absolut dyraste spöna har av ngn anledning 🙂 där av tror jag att det är bra spön🙂

Jaha, jag googlade runt lite och läste på om MaxCatch. Lutade först åt att beställa ett Orvis Clearwater Frequent traveller  för 2,7kkr men sen tänkte jag att vafan jag provar ett MaxCatch, det verkar ju få bra omdömen för ett budgetspö. $65 för ett MaxCatch V-Traveller så det är inte så mycket pengar att fundera över. Nu får vi se om det är pengar i sjön så att säga eller om det funkar. Lär väl ta ett tag för det att komma då jag valde att inte betala $35 för expressfrakt men jag återkommer när jag fått och testat! :-)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

31 minutes ago, Klinkhamer said:

Jaha, jag googlade runt lite och läste på om MaxCatch. Lutade först åt att beställa ett Orvis Clearwater Frequent traveller  för 2,7kkr men sen tänkte jag att vafan jag provar ett MaxCatch, det verkar ju få bra omdömen för ett budgetspö. $65 för ett MaxCatch V-Traveller så det är inte så mycket pengar att fundera över. Nu får vi se om det är pengar i sjön så att säga eller om det funkar. Lär väl ta ett tag för det att komma då jag valde att inte betala $35 för expressfrakt men jag återkommer när jag fått och testat! :-)

Et klokt beslut👍

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jaha gubbs, det här är faktiskt lite anmärkningsvärt tycker jag.

Jag fick mitt MaxCatch V-Traveller #6 7pc idag med FedEx, Har bara testat det på gräsmattan än men tänkte dela mina första erfarenheter därifrån , jag får väl återkomma igen när jag provat fiska och drilla med det.

MaxCatch service och pris: Jag beställde spöt på maxcatchfishing.com förra lördagen. Priset var $65, jag valde att INTE betala $35 i expressfrakt så jag förväntade mig minst en månads leveranstid från Kina. Jag fick orderbekräftelse direkt och leveransbekräftelse inom en eller två arbetsdagar och idag levererades det hem till mig med FedEx! 6,5 arbetsdagar från Kina alltså med gratis frakt för ett spö för$65! Sanslöst bra anser jag!

Jag betalade då alltså som sagt $65 för spöt ink frakt men när jag packa upp så har dom slängt med 3st flytlinor WF #6 (det är deras budgetlinor som ligger för typ $4,5 styck på hemsidan, har ingen aning om dom går att kasta med), en MaxCatch buff (som faktiskt var riktigt snygg) och nåt mer som jag inte vet vad det är, ser ut som ett rullfodral i Neopren men det ser ut att vara väl litet för att rymma en rulle...)

Byggkvalitet och spec: Jag tänkte ladda upp lite bilder på detaljer så ni kan kolla men i korthet ger det ett intryck av bra kvalitet. Rullfästet känns rejält och går att dra till bra, sätet för rullen är i någon form av ädelträ och är snyggt och prydligt men låser inte rullen helt så den går att vrida fram och tillbaka en aning men jag tror inte det är något man kommer märka av vid fiske. Spödelarna passar ihop fint och verkar suga fast i holkarna sådär lagom mycket, iaf nu när det är nytt. Spöt har krokfäste samt markeringar för inpassning av delarna vilket såklart underlättar när man skall plocka ihop ett plockepinn med 7 delar. Infästning av linförare och snakeöglor ser rejäl och bra ut. Korkhandtaget kommer skyddat av krympplast och verkar hålla helt ok kvalitet. Jag noterade en grej: på den innersta spödelen syns en lite märklig "ring" i kolfibermaterialet (syns på en av bilderna jag laddar upp här), jag hoppas inte der är nån tillverkningsartefakt som fösvagar spöt där men jag har inte märkt av det när jag testat nu iaf.

Vikt spö: 89g enligt brevvågen vlket ju är riktigt bra! Vikt spö ihoppackat i tub: 462g, kanske lite onödigt tungt med vafasen, inget att gnälla på. Längd spötub: 49cm, alltså lätt att packa ned i ryggan.

Kastegenskaper: Jag har sedan tidigare Guideline LPXe #6, RSI #6, Elevation #7 samt ett äldre Exceed #6. Jag gillar Elevation spöt bäst och brukar köra det med alla mina #6 linor, iaf till Havsöringsfisket. Jag tycker det ger bra skjuts och kan skapa skarpa fina linbågar. Jag testade MaxCatch spöt med GL 4Cast #6, GL Coastal #6 Airflo Fourty S5 #6 och tillslut testade jag att slänga på FFM Kivik #7 (klumpvikt 18g) för att se om spöt skulle ge upp då 🙂.

Jag upplever att man får ta det lite lugnare med MaxCatch spöt än de andra (utom kanske Exceed spöt), jag tycker det känns mer som ett lite lugnare öringspö. Det känns inte lika kraftfullt som elevation spöt om man försöker damma på med rejäla dubbeldrag och skarpa linbågar utan iaf för mig så blir bågarna lite mjukare. Med det sagt så sköt det ändå ut hela 4Cast linan (28m) och ta mig tusan hela #7 Kiviklinan också (30m). Det skall dock sägas att det var lätt nedförsbacke och vindstilla där jag stod men ändå, det är ju helt sjukt, $65!!! Dessutom tycker jag det känns riktigt behagligt att kasta med om man bara tar det lite lugnt. Det är knappt så jag törs säga det men frågan är om inte detta kommer bli spöt jag kommer föredra till torrflugefiske.

Omdöme: Vi får väl se hur hållbart det är och hur det klarar av lite riktig användnig och drillning men så långt kan jag inte säga annat än att jag är helt sjukt imponerad av MaxCatch och spöt. Alltså ett 7 delat spö med såpass skön känsla och såpass kastvilligt för $65 ink frakt är ju helt makalöst, åtminstone om det även håller i skarpt läge för förväntningarna det skapat från gräsmattan.

 

IMG_8035.JPG

IMG_8036.JPG

IMG_8037.JPG

IMG_8038.JPG

IMG_8039.JPG

IMG_8040.JPG

IMG_8042.JPG

IMG_8043.JPG

  • Like 7
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kanske att tänka på : De mång-delade flugspön är/var ganska svåra att bygga så vill du ha något som håller i längden så välj en tillverkare med erfarenhet. T.ex. Hardy har redan sedan slutet av 1960 talet byggd "plocke pin spön" och de var/er duktiga på det. Jag har i många år använt Hardys mång-delade spön, inte endast för resa men som mina fiskespön och de håller alla än, ser nästan ut som nya fast de har varit med om mycket. Kolla begagnat marknaden det finns mycket bra att hitta från 1990 och början av 2000 talet, och för Hardy-spönas del så är de tillverkade i England och med en finish som du inte får på dagens spön. Lycka till ! Överst Hardy Sovereign Smuggler 9`#6/7 (1989-1997), Hardy Gem Smuggler 7,9´# 4(2000-2003), Hardy Ultralite Travel 8,5´# 5 (1995-2003) Hardy Marvel 6,6´# 2 (2004) och sist Hardy De Luxe Smuggler från 1990t.

sämsholm 2017 sovereign smuggler.jpg

P1180999.jpg

P1190015.jpg

Marvel 6,6 # 2 1.jpg

P1140775.jpg

Redigerad med Sovereign
  • Like 4
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tack för tips om beg.spön. Tjusiga spön på bilderna och en grann öring också! Jag har följt blocket mest för skojs skull under flera månader men det dyker inte upp så mycket där faktiskt. Kanske finns på andra siter som inte jag kollar.

Hursomhelst tänkte jag följa upp med ett litet omdöme av MaxCatchspöt efter att ha provat det vid vattnet och inte bara på gräsmattan. Stack ut på lunchen ett par timmar häromdagen och fiskade lite havsöring för att testa det (blev bara en liten 25cm men iaf):

På det stora hela sköter det sig ok men som jag hade lite misstankar om så gör svårigheten att få till hög linhastighet och riktigt tighta linbågar med MaxCatch spöt att det blir lite kämpigt att kasta i rak motvind. I övriga riktingar funkar det helt ok. Som parentes visade sig att min sjunklina som jag upplever som lite "slängig" när jag kastar med dom snabbare spöna blev behagligare att kasta med det långsammare MaxCatch spöt. Det kommer fylla sin funktion som reservspö och extraspö helt ok men det blir inte förstahandsvalet för havsöringsfske.

 

Redigerad med Klinkhamer
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

För mig slutade sökandet efter resespö med att jag skaffade ett Scierra Mile High, 9' #5. Måste säga att jag tycker att det är ett väldigt bra spö för pengarna! Använder det som komplement till mina fyrdelade spön, så prestandan duger mycket väl åt mig. Blev faktiskt så imponerad av spöt att jag även skaffade ett Scierra SRX V2 9,6 #6 för regnbågsfisket, och tycker att även det är ett otroligt bra spö för pengarna! Bra kraft i spöt, och med skön känsla. Ett kanonkomplement till mitt Hardy Wraith och Guideline RSI i samma klass.

Trevlig helg på er! 🙂

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...
On 9/9/2022 at 1:52 PM, Carpe Diem said:

För mig slutade sökandet efter resespö med att jag skaffade ett Scierra Mile High, 9' #5. Måste säga att jag tycker att det är ett väldigt bra spö för pengarna! Använder det som komplement till mina fyrdelade spön, så prestandan duger mycket väl åt mig. Blev faktiskt så imponerad av spöt att jag även skaffade ett Scierra SRX V2 9,6 #6 för regnbågsfisket, och tycker att även det är ett otroligt bra spö för pengarna! Bra kraft i spöt, och med skön känsla. Ett kanonkomplement till mitt Hardy Wraith och Guideline RSI i samma klass.

Trevlig helg på er! 🙂

Ja, jag har läst några trevliga recensioner på Scierra spöt. Tyvärr går det inte att få tag på längre.

Gillar du förresten ditt RSI spö? Har också ett sådant men har inte riktigt blivit kompis med det.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hejsan,

Ja, jag gillar mitt RSI, men har reviderat förväntningarna på det vilket kanske är anledningen till att jag är nöjd. Dvs jag ser det mer som mitt renodlade streamerspö (för flyt och sinktip-linor). Om jag jämför med Wraith, så kan jag använda det spöt till allt från torrflugor blåsiga dagar till streamers av större sort, och det gör det mesta väldigt bra, medan jag tycker RSI har en mindre känslig och mindre "dynamisk" klinga vilket ger ett snävare användningsområde.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

7 hours ago, Carpe Diem said:

Hejsan,

Ja, jag gillar mitt RSI, men har reviderat förväntningarna på det vilket kanske är anledningen till att jag är nöjd. Dvs jag ser det mer som mitt renodlade streamerspö (för flyt och sinktip-linor). Om jag jämför med Wraith, så kan jag använda det spöt till allt från torrflugor blåsiga dagar till streamers av större sort, och det gör det mesta väldigt bra, medan jag tycker RSI har en mindre känslig och mindre "dynamisk" klinga vilket ger ett snävare användningsområde.

Kul att du hittat rätt med det. Tror jag förstår hur du menar. Köpte det f.f.a till HÖ fiske (#6) men tycker det är ett par saker som gör det lite stökigt att använda. 1. När man fiskar in flugan ända till fötterna så måste man verkligen vifta ut ett antal meter innan spöt laddar tillräckligt för att kunna kasta ordentligt. 2. Om man står bra och kastar fokuserat utan för mycket vind kastar det långt men i verkligheten så kanske man har kraftig byig sidvind som påverkar linbågen eller står utvadad djupt och råkar daska i flugan i vattnet i ett bakkast och då upplever jag att kastet stendör direkt. Vet inte om det är det du syftar på när du säger mindre dynamisk klinga.

Tror det mår fint av en lite tyngre lina. Testade som hastigast för några dagar sedan, verkade funka fint då.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hm, hur ska jag förklara "dynamisk"... Jag tycker att Wraith har mer energi i klingan och är spänstigare oavsett hur mycket jag belastar det, gissar att det hänger ihop med en spänstigare grafit med snabbare återhämtning. Alla spön kan väl betraktas som progressiva i en eller annan mening, men Wraith tycker jag är "progressivt på riktigt". Ha ha, hoppas du förstår min kanske något luddiga förklaring...😉😄

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...