Jump to content

Scott CENTRIC

bratteus

Recommended Posts

Ja... Nu börjar det igen ? Känns som jag behöver tre nya 9' #6 nu... ett Centric, Loomis nya och Visions nya Merisoula Graphene. Har glömt kika på vad Hardy har på g men kände på en Ultralite något igår som var fin så får väl ta tag i det här när säsongen är klar.

Under tiden kan jag nämna att NAM 9' #6 som jag kört side by side med 7X hela säsongen är ett ruggigt bra allroundspö som passar alla. Kommer en grej på det när det lugnat ner sig med guidningarna.

• 1 month later...
På 2020-11-04 at 15:14 mats12 sa:

Någon som köpt/testat? ?

Jag passa på att testa 9' #5 spöt på Wollmars i Borås i fredags. Riktigt härligt spö. Delikat med bra power. Ungefär vad man förväntar sig av ett spö med den prislappen med andra ord. Tror det är väldigt svårt att bli missnöjd med det spöt om man säger så.

50F800B0-2D7C-4DDE-B88A-DD936E5D929B.jpeg

38 minutes ago, Jonas said:

Jag passa på att testa 9' #5 spöt på Wollmars i Borås i fredags. Riktigt härligt spö. Delikat med bra power. Ungefär vad man förväntar sig av ett spö med den prislappen med andra ord. Tror det är väldigt svårt att bli missnöjd med det spöt om man säger så.

50F800B0-2D7C-4DDE-B88A-DD936E5D929B.jpeg

De är ju helt sensationellt att dom lyckats o få till den kombinationen ??

Den kanske är delikat på 49m kast? 

Edited by Line-speed
  • Thanks 1

Det är ju lite det man brukar få betala för när man väljer att gå all the way? Ett spö som är bra på det mesta är ju rätt mycket svårare att göra en ett spö som bara är kraftfullt eller bara delikat tänker jag? Du får gå och testa spöt @Line-speed? Jag tyckte i alla fall det var ett spö med ett brett register som föll mig väl i smaken. Det finns både styvare och softare spön än det här men är det tänkt som ett allroundspö som klarar de flesta flugor och situationer så är det ett riktigt bra spö. Vore kul att matcha det med en lätt och fin rulle och prova ut en optimal lina också. Att det är ett riktigt bra spö råder det ingen tvekan om :)

2 minutes ago, Jonas said:

Det är ju lite det man brukar få betala för när man väljer att gå all the way? Ett spö som är bra på det mesta är ju rätt mycket svårare att göra en ett spö som bara är styvt eller bara soft tänker jag? Du får gå och testa spöt @Line-speed? Jag tyckte i alla fall det var ett spö med ett brett register som föll mig väl i smaken. Det finns både styvare och softare spön än det här men är det tänkt som ett allroundspö som klarar de flesta flugor och situationer så är det ett riktigt bra spö. Vore kul att matcha det med en lätt och fin rulle och prova ut en optimal lina också. Att det är ett riktigt bra spö råder det ingen tvekan om :)

Finns ingen möjlighet här i världens ende o testa spön... 

Man får bara beställa de man tror kan funka o sen anpassa sig till omständigheterna... ?

43 minutes ago Line-speed sa:

Finns ingen möjlighet här i världens ende o testa spön... 

Man får bara beställa de man tror kan funka o sen anpassa sig till omständigheterna... ?

Mm men å andra sidan har du ju häftiga fiskeplatser som nog väger upp ett å annat felköp... och hur fel kan det bli numera tänker jag? Det mesta man kan köpa funkar ju faktiskt riktigt bra numera?

1 hour ago, Jonas said:

Mm men å andra sidan har du ju häftiga fiskeplatser som nog väger upp ett å annat felköp... och hur fel kan det bli numera tänker jag? Det mesta man kan köpa funkar ju faktiskt riktigt bra numera?

Jo sannerligen!     Antingen köper man snabbt spö för att nå längre ut eller så köper man mjukt för presentationsfiske o kortare kast.. 

• 5 months later...

Har köpt både 490 och 590 av Scotts nya Centric spön. Väldigt sköna att kasta med, mer följsamma än Radian spöna var. 

Det som jag dock blev lite besviken på när det gäller femman, är att den marknadsförs som Fast. Skulle själv klassa den mer som medium-fast+. Föredrar Sage's spön när det gäller streamer fiske även med klass 5. 

Dessa är mer som precisionspinnar för nymfer och torrflugor på distans. Även om det är känsla i dessa på kortare avstånd. 

Har dock endast provat fiska med SA Infinity lina. Kan vara att den är lite för tung med halvklass högre vikt.

Det har du rätt i, dock är det mer recoveryn som jag tror folk misstolkar. Den återhämtar sig så snabbt att alla mindre felrörelser i kastet fortplantar sig i linan. 

Kan inte påstå att jag är någon mästerkastare, men spöt kräver lite inlärning innan man förstår att det kräver lite mer fokus tills muskelminnet gör att varje kast körs med samma precisa rörelse. Enligt mig kan nog vem som helst kasta med spöt även nybörjare, dock för att få ut allt som spöt kan leverera kräver lite teknik. Och kravet på presentationerna, kanske inte superviktigt vid rengbågsdammen exempelvis. 

Tänkte prova med en Rio Gold lina men har inte hunnit. Samt en Cortland Troutboss, med reservation för att vara för tungt. Ska ju enlig dem själv vara en klass tyngre. Men har inte upplevt det om man jämfört med exempelvis en Rio grand. Även om så klart taperingen påverkar hur den känns att kasta. 

Om inte detta känns bra så ska jag gå åt andra hållet och kanske prova en Wolff Triageltaper, då jag tycker spöt har så pass mycket känsla att den troligtvis blir som en pekpinne med en lättare lina (med känslan av lätthet ej styvhet).

Edited by Prylfiskarn

Jag delar @Prylfiskarn åsikt kring medium/fast+, har väldigt svårt att kalla 905:spöt supersnabbt? Det gäller 906 spöt med som jag fiskade havsöring med hela premiären. Superfin #6:a med en jämn och lättkastad aktion som jag skulle säga att vem som helst hanterar? + att det har grymma kastreserver om man trycker till. Riktigt bra spöserie helt enkelt. Tycker det har lite samma jämna lättkastade aktion man hittar i exempelvis NAM 906 eller Orvis Helios 3D 906.

6 minutes ago Karl T sa:

Blev lite nyfiken på om du tycker att 5an och 6an är jämförbara i stort? Har bara testat 5an men jag tycker inte riktigt att man kan trycka till det på samma sätt som exempelvis Radian (sen är jag ingen expert caster).

Vågar inte gå in på det djupare. Har bara kastat tio-femton minuter med 5:an. Men spontant skulle jag säga att de är liknande med följsam och skön aktion men lite mer power i sexan vilket är naturligt. Mitt intryck kring båda spöna är att de håller den klass på spö man förväntar sig av ett spö i det prissegmentet. Jag har som sagt svårt att tro att man kan bli missnöjd med något av de här spöna och aktionen är förlåtande så väljer man bara en harmonisk och trevlig lina så tror jag i stort sett vem som helst kommer trivas med de här spöna. Jag skulle spontant lägga NAM's M-Type WF5F på 905 och en AJensen Vector intermediate WF6I (det var den jag körde med en dag på premiären) eller Loops Evotec 105 WF6I på 6:an om jag skulle haft dem till mitt fiske vilket skulle bli typ fjäll och älv/sjö på 5:an och havsöring västkust på 6:an. 

• Like 2

On 5/2/2021 at 1:28 PM, Prylfiskarn said:

Det har du rätt i, dock är det mer recoveryn som jag tror folk misstolkar. Den återhämtar sig så snabbt att alla mindre felrörelser i kastet fortplantar sig i linan. 

Kan inte påstå att jag är någon mästerkastare, men spöt kräver lite inlärning innan man förstår att det kräver lite mer fokus tills muskelminnet gör att varje kast körs med samma precisa rörelse. Enligt mig kan nog vem som helst kasta med spöt även nybörjare, dock för att få ut allt som spöt kan leverera kräver lite teknik. Och kravet på presentationerna, kanske inte superviktigt vid rengbågsdammen exempelvis. 

Tänkte prova med en Rio Gold lina men har inte hunnit. Samt en Cortland Troutboss, med reservation för att vara för tungt. Ska ju enlig dem själv vara en klass tyngre. Men har inte upplevt det om man jämfört med exempelvis en Rio grand. Även om så klart taperingen påverkar hur den känns att kasta. 

Om inte detta känns bra så ska jag gå åt andra hållet och kanske prova en Wolff Triageltaper, då jag tycker spöt har så pass mycket känsla att den troligtvis blir som en pekpinne med en lättare lina (med känslan av lätthet ej styvhet).

Det vore mycket intressant att få höra vad du upplevde med cortland linan för det är precis den linan jag tänkt köpa med till det spöt. Skall fiskas mest i strömmande vatten. 

Tänkte para 5an med en rulle från nautilus x tror den kombon blir en riktig killer. 

On 5/3/2021 at 4:12 PM, Jonas said:

Vågar inte gå in på det djupare. Har bara kastat tio-femton minuter med 5:an. Men spontant skulle jag säga att de är liknande med följsam och skön aktion men lite mer power i sexan vilket är naturligt. Mitt intryck kring båda spöna är att de håller den klass på spö man förväntar sig av ett spö i det prissegmentet. Jag har som sagt svårt att tro att man kan bli missnöjd med något av de här spöna och aktionen är förlåtande så väljer man bara en harmonisk och trevlig lina så tror jag i stort sett vem som helst kommer trivas med de här spöna. Jag skulle spontant lägga NAM's M-Type WF5F på 905 och en AJensen Vector intermediate WF6I (det var den jag körde med en dag på premiären) eller Loops Evotec 105 WF6I på 6:an om jag skulle haft dem till mitt fiske vilket skulle bli typ fjäll och älv/sjö på 5:an och havsöring västkust på 6:an. 

Hej undrar hur du tror att nams N modell klass 5 skulle funka på ett centric 9/5 spö. Läser lite lite reviews och vill ha ett snabb laddande lina och står sällan snårigt utan mest öppet och antingen strömmande vatten. 

Läser mer och mer spöt och verkar vara ett kanon spö helt klart. Dyrt ja men ett spö att fortsätta växa i. Har mestadels kört vision vibe 85 wf lina och mestadels van med den. Testat några Rio linor med samt även någon cortland. Skall också vara en hyfsat lätt kastad lina då jag ej är den bäst kastaren rent tekniskt. 

Har nu testat min Centric med Trout boss HTX altså den senaste. Fungerade helt ok, inte märkbar skillnad mot SA infinity linan. 

Trodde först att det skulle vara för tungt, men eftersom klumpen är drygt 10m istället för 15m som det är på Infinity så blir det ungefär samma vikt kändes det som. Fördelen med Cortland linan är att den laddar på kortare avstånd, detta är dock inget jag nödvändigtvis behöver. Men sen så släpar jag oftast med en extra rulle med min troutboss ifall det skulle vara nya platser där det kanske ej finns plats att slänga 15+ meter lina i luften.

Rio Gold linan var väldigt lika i känsla som Infinity linan, något nättare. Antar att det är taperingen. Då Infinity linan vände streamers bättre.

Summan på kardemumman, stannar kvar med min Infinity lina tillsvidare. Dock skulle jag tänka mig att testa Arctic Silvers compact 2.0 lina, som kanske inte är super i presentationer men laddar snabbt och skär vinden bättre vid de stormigare dagarna. 

Edited by Prylfiskarn