Jump to content

Scott CENTRIC

bratteus
 Share

Recommended Posts

Har nu testat min Centric med Trout boss HTX altså den senaste. Fungerade helt ok, inte märkbar skillnad mot SA infinity linan. 

Trodde först att det skulle vara för tungt, men eftersom klumpen är drygt 10m istället för 15m som det är på Infinity så blir det ungefär samma vikt kändes det som. Fördelen med Cortland linan är att den laddar på kortare avstånd, detta är dock inget jag nödvändigtvis behöver. Men sen så släpar jag oftast med en extra rulle med min troutboss ifall det skulle vara nya platser där det kanske ej finns plats att slänga 15+ meter lina i luften.

Rio Gold linan var väldigt lika i känsla som Infinity linan, något nättare. Antar att det är taperingen. Då Infinity linan vände streamers bättre.

Summan på kardemumman, stannar kvar med min Infinity lina tillsvidare. Dock skulle jag tänka mig att testa Arctic Silvers compact 2.0 lina, som kanske inte är super i presentationer men laddar snabbt och skär vinden bättre vid de stormigare dagarna. 

Edited by Prylfiskarn

Hehe nej tyvärr. Sen är det lite ovant för mig med aktionen. Använder annars Loop eller Sage spön, och där kan jag i regel luta mig mot spöt, hur man nu ska förklara det. Alltså att det går att trycka på med kraft. 

PÅ Centric spöt skiter sig kasten så fort du brukar "våld". Man måste vara så len i kasten. Och flera år med min våldsamma kaststil gör väll att det inte känns rätt. 

Hade spöt kostat 7-8 tusen, helt klart värt det. Men för 10tusen så känns det lite överprisat.  

Sen blev det lite komiskt då jag slog till på både 490 och 590, och känns lite som att 590 blev överflödig. 490 hade nästan samma pulver (dock ej för större streamers). Så blir nog att sälja 590 och kanske köpa mig en klass 6 för mina streamers då femman inte räcker till.

23 minutes ago, Prylfiskarn said:

Pm

Hehe nej tyvärr. Sen är det lite ovant för mig med aktionen. Använder annars Loop eller Sage spön, och där kan jag i regel luta mig mot spöt, hur man nu ska förklara det. Alltså att det går att trycka på med kraft. 

PÅ Centric spöt skiter sig kasten så fort du brukar "våld". Man måste vara så len i kasten. Och flera år med min våldsamma kaststil gör väll att det inte känns rätt. 

Hade spöt kostat 7-8 tusen, helt klart värt det. Men för 10tusen så känns det lite överprisat.  

Sen blev det lite komiskt då jag slog till på både 490 och 590, och känns lite som att 590 blev överflödig. 490 hade nästan samma pulver (dock ej för större streamers). Så blir nog att sälja 590 och kanske köpa mig en klass 6 för mina streamers då femman inte räcker till.

• 1 month later...

Liten uppdatering. Provade en ny lina till min Centric 490, köpte mig en Guideline Fario Elite.

Passar helt ypperligt till Centric spöt, har även en SA Infinity. Men Guideline linan känns helt rätt. 

Lätt kastad och landar mjukt, trodde inte de kunde konkurrera med de stora som RIO och SA. Dock återstår det att se hur länge linan håller.

38 minutes ago, Prylfiskarn said:

Liten uppdatering. Provade en ny lina till min Centric 490, köpte mig en Guideline Fario Elite.

Passar helt ypperligt till Centric spöt, har även en SA Infinity. Men Guideline linan känns helt rätt. 

Lätt kastad och landar mjukt, trodde inte de kunde konkurrera med de stora som RIO och SA. Dock återstår det att se hur länge linan håller.

Testat en nedklassad Infinity? 

Skulle inte pröva det, 490 har ganska mycket spänst. Infinity i rätt klassning kräver ganska mycket lina i luften för att ladda, skulle inte vilja kasta något lättare.

590 däremot kanske skulle kunna kastas med ett nedklassat Infinity. Den känns något mjukare för sin klass än jämfört med 490.

Edited by Prylfiskarn