Jump to content

Recommended Posts

Posted

Jag har fått ett par smålaxar på små pheasant tail-nymfer ( strl 12, dubbel mustad bronzerad öringkrok ) när jag har testat vid rejäla lågvattenförhållanden i Norge.

Idén till att använda just PT-nymf kom dels från ett kapitel i en bok av Pelle Klippinge, dels från att jag en gång såg en dansk som plockade tre laxkalvar på mindre än en halvtimme på pool 17 i Mörrum, på just en liten dubbelkrokad PT, en varm augustidag när ingen annan fick ett skit... ?  

• Thanks 1
Posted

Vem vet vad som rör sig i huvudet på den fisken? Men beror framgången på att det är en pheasant tail just? Eller är det för att den är tillräckligt liten?

Posted
1 hour ago, Frank said:

Vem vet vad som rör sig i huvudet på den fisken? Men beror framgången på att det är en pheasant tail just? Eller är det för att den är tillräckligt liten?

En intressant faktor är ju också om man "nymfar" med sin nymf, eller om den fiskas på traditionell sving.
Är det på sving så tror jag mer att det har att göra med storlek än med vad det är för fluga.

Och om det är "nymfning" som gäller - är det just fisketekniken eller flugvalet? ?

Posted
2 hours ago, Henka said:

En intressant faktor är ju också om man "nymfar" med sin nymf, eller om den fiskas på traditionell sving.
Är det på sving så tror jag mer att det har att göra med storlek än med vad det är för fluga.

Och om det är "nymfning" som gäller - är det just fisketekniken eller flugvalet? ?

Bra fråga. Jag har flera gånger fått lax på pyttesmå laxflugor genom att ta hem dom långsamt som en nymf. I nästintill stillastående vatten. I strålande solsken. Man undrar ju varför? Barndomsminne är vad jag tänkt. Laxen uppför sig som när den var yngel?

Posted
18 hours ago, Frank said:

Bra fråga. Jag har flera gånger fått lax på pyttesmå laxflugor genom att ta hem dom långsamt som en nymf. I nästintill stillastående vatten. I strålande solsken. Man undrar ju varför? Barndomsminne är vad jag tänkt. Laxen uppför sig som när den var yngel?

Jag är mer pragmatiskt lagd i mitt laxfiske.
Märker jag att något fungerar så brukar jag fortsätta med det.
Nymffiske har jag testat men utan framgång, så det har jag inte fortsatt med, även om jag har några bekanta som lyckats riktigt bra. Jag är nog helt enkelt för lat ?