Hoppa till innehåll

Alternativ till nålknut.


Mr.T

Recommended Posts

Var inne på den lokala fiskeredskapsbutiken och köpte en tafs och skulle till att komplettera med öglor till att fästa på fluglinan för att sedan ankra tafsen. Fick en paket av fabrikat Roman Moses med fem (5) korta öglor i något rundflätat material för det facila priset av 169 svenska pesetas ! Nu kan man kanske tycka att 169 svenska pesetas inte är några pengar att tala om, men det enda den fattige har gott om, är ont om pengar och i ljuset av vad man faktiskt får för dessa pengarna, tycker jag nog att priset var väl tilltaget. Jag söker något alternativ till nämnda Roman Moses och nålknuten till ett mer humant pris, tar tacksamt emot förslag på potentiella leverantörer medelst länkar.

Redigerad med Mr.T
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Håller med! Nålknuten kör man direkt på fluglinan. Själv brukar jag köra typ uniknut annars direkt på linan, tycker den är enklare.

Annars kan man smälta egna öglor med krympslang i kombination med varmluftpristol eller vattenberedare. Fluglinan smälter då ihop sen pillar man bort krympslangen efter. 

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

6 hours ago Bigsalmon sa:

Men hur menar du nu? Du använder antingen nålknut eller flätögla, inte båda samtidigt.

Nålkunten gör du direkt på fluglinan, så den kostar inget extra.

Självklart vet jag om att man använder den ena eller den andra, men jag hade tänkt spara mig besväret att knyta en nålknut, vill göra det enkelt för mig, därav frågan ?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

6 hours ago Lill-Niklas sa:

Håller med! Nålknuten kör man direkt på fluglinan.

Jo, jag är medveten om det.  Något har jag lärt mig sedan jag började med flugfiske för ~ 40 år sedan ?.

7 hours ago Lill-Niklas sa:

Annars kan man smälta egna öglor med krympslang i kombination med varmluftpristol eller vattenberedare. Fluglinan smälter då ihop sen pillar man bort krympslangen efter. 

Bra tips, men än omständigare än att göra en nålknut ?.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

19 minutes ago, Mr.T said:

Onekligen en möjlighet. 

Hur då komplicerade fråga !?

Du får svar, men det är tydligen inte de svar du vill ha. Därför tror jag frågan är mer komplicerad än vad jag trodde från början.

För mig är nålknuten utan tvekan den både enklaste och bästa lösningen. Framför allt den bästa.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Gör egna öglor.

Gudebrod Braided Butt Leader, eller Airflo Braided Mono Backing, t.ex.

Finns i 100 resp. 80 yards spolar.

Använd en grov synål till att göra öglan, säkra med liten mängd snabblim, så den inte blir så styv.

Trä in fluglinan i flätan några cm. och säkra med en, eller två spik/nålknutar så den inte fransar upp sig.

Lite snabblim på nålknutarna är också bra. Busenkelt! ?

20200915_205430 (2).jpg

20200915_211007 (2).jpg

Redigerad med osdmike
  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

11 minutes ago, osdmike said:

Gör egna öglor.

Gudebrod Braided Butt Leader, eller Airflo Braided Mono Backing, t.ex.

Finns i 100 resp. 80 yards spolar.

Använd en grov synål till att göra öglan, säkra med liten mängd snabblim, så den inte blir så styv.

Trä in fluglinan i flätan några cm. och säkra med en, eller två spik/nålknutar så den inte fransar upp sig.

Lite snabblim på nålknutarna är också bra. Busenkelt! ?

20200915_205430 (2).jpg

20200915_211007 (2).jpg

Jag gör lika. Fungerar bra. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago Erik F sa:

max en minut att knyta och håller i flera år! 

Jag vet hur man knyter en nålknut och att den håller väldigt länge, men nu var frågan att jag sökte ett alternativ till nålknut.

Tackar för alla svar och engagemang, jag tror mig ha fått svar på min fråga.

Redigerad med Mr.T
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

6 hours ago Mr.T sa:

Jag vet hur man knyter en nålknut och att den håller väldigt länge, men nu var frågan att jag sökte ett alternativ till nålknut.

Tackar för alla svar och engagemang, jag tror mig ha fått svar på min fråga.

Albrightknut då kanske? 

...också gratis!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.























×
×
  • Skapa ny...