Hoppa till innehåll

Alternativ till nålknut.


Mr.T

Recommended Posts

1 hour ago, _tobbe_ said:

Ni som kör knutar som skarv, hur tjock tafs kör ni med? Jag har alltid kört ögla så har aldrig prövat knut faktiskt mer än mellan backing och lina. 

Jag vill ha så grov ände som möjligt på tafsen. Oftast kör jag med en variant som är 0,68 mm. Jag kör fem varv i knuten, och är man bara noga så att varven lägger sig bredvid varandra blir knuten både smidig och stark.

Jag tycker nålknuten är överlägsen en flätögla då det ofta blir en "gångjärnseffekt" i den mjukare öglan. Då blir kraftöverföringen från linan och ut i tafsen lidande och det blir svårare att sträcka tafsen.

Och nålknuten passar lika bra mellan backing och lina.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

3 hours ago, Foam said:

Litar inte på de små plastslang stumparna. Öglan har vid flera tillfällen glidit av fluglinan, ...gäller linor i lättare klasser med mindre diameter.

Säkrar hellre med spik/nålknutar o snabblim.

Använder nog mest heldragen taperad mono leader, fäst i fluglinan med nålknut. Den taperade mono tafsen håller ju ganska bra, och det är ju spetsen man kapar, förlänger och justerar.

Redigerad med osdmike
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago, Ola Mörrum said:

Testa med sydd ögla av kärnan sen knyter man bara tafsen i öglan med en vanlig betesknut. Smidigt och enkelt.

En smidig lösning, men jag upplever att kärnan blir sliten väldigt fort. Duger som en "quick fix", men inget jag vill ha som standardlösning.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

22 hours ago, Mr.T said:

Mellan fluglina och tafs !? Knappast. Däremot mellan olika dimension för att tapetsera tafsen. Jag använder mig redan av den typen av knut när jag gör själva tafsen, men då kallas den för kirurgknut. 

Albright och kirurg är inte samma knut. Med albright viker du, i det här fallet, fluglinan dubbel och slår knuten runt den.

0

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 hours ago, Bigsalmon said:

En smidig lösning, men jag upplever att kärnan blir sliten väldigt fort. Duger som en "quick fix", men inget jag vill ha som standardlösning.

Nä, inte om du även applicerar lite aquasure eller liknande på kärnan. Sen beror det på vad det är för kärna. 

Har använt det i 35 år och det funkar välift fint. Enkelt och smidigt.

Kompisen kör nålknut och det blir fint det oxå men föredrar min variant, inte smidigare men enklare om tafsen  behöver bytas. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

15 minutes ago, Ola Mörrum said:

Nä, inte om du även applicerar lite aquasure eller liknande på kärnan. Sen beror det på vad det är för kärna. 

Har använt det i 35 år och det funkar välift fint. Enkelt och smidigt.

Kompisen kör nålknut och det blir fint det oxå men föredrar min variant, inte smidigare men enklare om tafsen  behöver bytas. 

Det är ett bra tips! Då blir det lite styrsel i öglan också.

Sitter aquasuren kvar eller nöts den bort efter ett tag?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Just now, Bigsalmon said:

Det är ett bra tips! Då blir det lite styrsel i öglan också.

Sitter aquasuren kvar eller nöts den bort efter ett tag?

Nä, det sitter kvar. Använd ett par droppar accelerator så går det in i kärnan. Har fungerat bra för mej. 

Ja, precis det blir styrelsen i öglan.

Ska ta ett foto så får du se hur jag gör. Lättare då. ??

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

3 hours ago Bigsalmon sa:

Albright och kirurg är inte samma knut. Med albright viker du, i det här fallet, fluglinan dubbel och slår knuten runt den.

0

Aha, det var inte den bilden jag fick upp, när jag googlade på Albright knut. Ser ju väldigt enkel och smidig samt stark ut.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Eller varför inte den här?

Har för mig att den fanns som rekommendation på gamla Abulon Tourist linans kartong tidigt 70-tal.

Ser lite vågat ut, men provade den faktiskt vid laxfiske härom året, och lyckades

både drilla och få upp fisken, utan att knuten gled upp.

Lite snabblim på fluglinans knut, så höll den.

Ingen knut jag använder normalt, med det var en nödlösning just för tillfället.

Enkel att göra är den i a.f.

Wedge Fishing Knot

Redigerad med osdmike
  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

3 hours ago, osdmike said:

Eller varför inte den här?

Har för mig att den fanns som rekommendation på gamla Abulon Tourist linans kartong tidigt 70-tal.

Ser lite vågat ut, men provade den faktiskt vid laxfiske härom året, och lyckades

både drilla och få upp fisken, utan att knuten gled upp.

Lite snabblim på fluglinans knut, så höll den.

Ingen knut jag använder normalt, med det var en nödlösning just för tillfället.

Enkel att göra är den i a.f.

Wedge Fishing Knot

Den där använde jag som standardlösning i många, många år. Hade aldrig några problem med att knuten gick upp och skulle inte tveka att använda den igen om jag behövde. Använde f ö aldrig något lim heller.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

On 9/17/2020 at 7:17 PM, osdmike said:

Eller varför inte den här?

Har för mig att den fanns som rekommendation på gamla Abulon Tourist linans kartong tidigt 70-tal.

Ser lite vågat ut, men provade den faktiskt vid laxfiske härom året, och lyckades

både drilla och få upp fisken, utan att knuten gled upp.

Lite snabblim på fluglinans knut, så höll den.

Ingen knut jag använder normalt, med det var en nödlösning just för tillfället.

Enkel att göra är den i a.f.

Wedge Fishing Knot

Den där ser ut som Castwell Line to Leader Knot med den skillnaden att det inte är någon stoppknut i änden på den senare. Den är smidig när man väl vågar lita på den. http://www.flyanglersonline.com/begin/knots/castwell.php

Förra veckan höll min för fler än hundra harrar varav ingen var våldsamt stor. Den satt mellan en furled leader och en Cortland Peach. Knuten på linspetsen blir löjligt liten om man inte slarvar. Jag tror inte att man behöver den där stoppknuten i änden på linspetsen. Ju hårdare man drar desto bättre låser det. (På en sämre lina kanske plasthöljet släpper, inte vet jag).

Jag kommer inte alls överens med gångjärn mellan tafs och lina - jag kastar tillräckligt illa ändå.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

3 hours ago, xps said:

Den där ser ut som Castwell Line to Leader Knot med den skillnaden att det inte är någon stoppknut i änden på den senare. Den är smidig när man väl vågar lita på den. http://www.flyanglersonline.com/begin/knots/castwell.php

Förra veckan höll min för fler än hundra harrar varav ingen var våldsamt stor. Den satt mellan en furled leader och en Cortland Peach. Knuten på linspetsen blir löjligt liten om man inte slarvar. Jag tror inte att man behöver den där stoppknuten i änden på linspetsen. Ju hårdare man drar desto bättre låser det. (På en sämre lina kanske plasthöljet släpper, inte vet jag).

Jag kommer inte alls överens med gångjärn mellan tafs och lina - jag kastar tillräckligt illa ändå.

Fabrikstillverkade öglan på min lina hade fransats upp, så jag skalade av ytterhöljet ca. 10cm, och sedan gjorde jag "Wedge" knuten. Funkade kanon, men det är viktigt att man gör den rätt. Blir den fel, så går den upp.

Det var den knuten jag använde när jag började med flugfiske. Som sagt, den fanns beskriven på ABU´s  fluglineboxar tidigt 70tal.

Hade aldrig problem med den, vad jag kommer ihåg.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

12 hours ago, xps said:

Den där ser ut som Castwell Line to Leader Knot med den skillnaden att det inte är någon stoppknut i änden på den senare. Den är smidig när man väl vågar lita på den. http://www.flyanglersonline.com/begin/knots/castwell.php

Förra veckan höll min för fler än hundra harrar varav ingen var våldsamt stor. Den satt mellan en furled leader och en Cortland Peach. Knuten på linspetsen blir löjligt liten om man inte slarvar. Jag tror inte att man behöver den där stoppknuten i änden på linspetsen. Ju hårdare man drar desto bättre låser det. (På en sämre lina kanske plasthöljet släpper, inte vet jag).

Jag kommer inte alls överens med gångjärn mellan tafs och lina - jag kastar tillräckligt illa ändå.

Det är väl i princip en skotstek? fast gjord på en ögla istället för med lösa tampar. Håller bra men inte lika smidig  genom öglorna som en nålknut om den inte limmas.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.























×
×
  • Skapa ny...