Hoppa till innehåll

Tips på bok om flugfiske?


Elaola

Recommended Posts

1 hour ago, Canefreak said:

"Flugfiske på mitt sätt" av Johan Klingberg (Setterns förlag) kan ge en hel del tips för såväl nybörjare som mer erfarna flugfiskare.

Köpte och läste den för några veckor sedan, jättebra bok för nybörjare och som inspirationsbok för alla!

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej !  Det finns så många att välja på. Ett tips härifrån är att läsa några av de engelska klassikerna, Hallford och Skues t.ex. men det finns många fler ( obs ! fångas inte i träsket "dryfly" only, 90 % av fiskens mat finns under ytan ) Fördelen med att läsa de gamla klassikerna är att du får de ursprungliga tankerna. Nyare böcker ger dig inte dessa grunder, många av nästan avskrift av tidigare böcker. En bok som jag kommer att tänka på av nyare och på svenska är Brian Clarke, Jakt På Öring i Stilla vatten, den utkom 1977 och är nog inte så svår att komma över antikvarisk. Boken är välskriven och rolig och ger många tips för framtiden. Författaren är kritisk till det egna famlandet, fångsten av en 1/2 öring per fisketur i början, springandet runt längs vattnet till ställen där andra fångade fisk etc. Sedan början han fundera lite - vad äter fisken ?, när ? var är det bäst att vara som fisk ? och när detta börja tränga in så ökar fångsterna också.Läs och njut ! Tight lines ! // Steen

1,4 bäckröding.jpg

Redigerad med Sovereign
  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Om det gäller fiske i strömmande vatten rekommenderar jag som komplement 'In search of wild trout' av Nicholas Fitton. Jag skulle ha haft stor nytta av den i början och har det fortfarande. Han skriver mest om fiske i lite snabbare vatten. Britten Malcolm Greenhalg tyckte att hans metoder inte riktigt passade i en 'wild river' som Gimån. Han blev tvungen att fiska sina spiders nedströms istället...

Man behöver kunna ompröva sina sanningar.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...