Hoppa till innehåll

Rio Elite linorna..


Line-speed

Recommended Posts

Tycker att både priser för linor och spön ballat ur de senaste åren, men även om ett spö kostar väldigt mycket mer än en lina så är det säkerligen också en stor skillnad vad gäller tillverkningskostnad och inte bara  utvecklingskostnad. Lintillverkning kan ju automatiseras nästan helt och hållet vilket inte kan göras med spön. Som konsument ser man ju ju också en väldigt stor skillnad när gäller spön jämfört med linor, vilket också gör att man är beredd att betala åtskilligt mer för ett spö.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

3 minutes ago, Isoperla said:

Tycker att både priser för linor och spön ballat ur de senaste åren, men även om ett spö kostar väldigt mycket mer än en lina så är det säkerligen också en stor skillnad vad gäller tillverkningskostnad och inte bara  utvecklingskostnad. Lintillverkning kan ju automatiseras nästan helt och hållet vilket inte kan göras med spön. Som konsument ser man ju ju också en väldigt stor skillnad när gäller spön jämfört med linor, vilket också gör att man är beredd att betala åtskilligt mer för ett spö.

Hur kan de komma sig att de finns spön för snäppet över 1000kr o funkar alldeles utmärkt o fiska med? 

Klart utveckling kostar en del men den kostnaden kan omöjligen gälla alla modeller..  Typ som scott har aldrig rea på utgående modeller utan dom slår på 2000-3000 extra på nya modellen..   Om 10år kostar ett enhandsspö säkert närmare 20 000...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

9 hours ago, Kaisan said:

Det du säger stämmer rätt så bra här på forumet. Tyvärr är det mycket "pryl-fixering" på detta forum. 

Jag har haft mitt Sage SP+590 i många år. Köpte den när jag var ungefär 25 år, då var det spöet nytt på marknaden. Fiskar fortfarande med det och är nöjd. 

Det är ju fantastiskt! Men har du någon lina kvar från den tiden? Linor slits ju obönhörligen mer än vad spön gör och många gånger behövs det några olika lintyper beroende på vilket typ av fiske man ska ägna sig åt. Det blir liksom inte hållbart med en snordyr lina tycker jag. Ett spö är en investering. Knappast en lina. 

(Jag menar inte att jag tolkar det som att du tycker nåt annat Kaisan. Menar bara att det går att se en skillnad i hur man kan rättfärdiga ett premiumspö jämfört med premiumlina.)

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ett bra premium flugspö håller i flera och om olyckan är framme så finns det förhoppningsvis bra garantier också. Jag har under mina 25 år råkat ta av spötoppen 2 gånger, fick spöet snabbt lagat pga garantin samt bra kontakter hör på forumet. Ett premium spö är en investering långsiktigt i min mening, fluglinor är slitvara och behövs bytas ut under åren. Som längst har jag haft en fluglina i 4 år, innan jag köper en ny. Vet inte om dessa jättedyra fluglinor håller mer än det. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago, kent.flyfish said:

Förstår inte problemet!! Jag tycker också att linor över 1 000 kr är dyra, men man väljer själv.

Precis samma som om man väljer att köpa en Dacia eller BMW, det är upp till var och en.

Vad gör du om en bra lina kostar över 1000kr men du får en halvbra för 800kr? 

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

57 minutes ago, kent.flyfish said:

Förstår inte problemet!! Jag tycker också att linor över 1 000 kr är dyra, men man väljer själv.

Precis samma som om man väljer att köpa en Dacia eller BMW, det är upp till var och en.

Självklart är det så, men jag tror att de flesta lintillverkare kommer dras med i det där. Om Rio nu säger att en premiumlina ska kosta 1400 istället för 1000 spänn så lär de andra också vilja erbjuda sådana linor. Det kommer också göra att de "vanliga" kommer sticka iväg och en "billig" lina kostar plötsligt 800 spänn. Det är min spaning. Hoppas jag har fel.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag tror Loop banade vägen för de dyra fluglinorna. Jag kommer ihåg när Optistream m.fl. kom för 12-15 år sedan. De kostade svindlande 850 kr! Om jag minns rätt kostade andra firmors linor runt 600 kr då. And the rest is history...

Jag håller därför med någon föregående talare när han säger att andra kommer följa efter.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Absolut kommer linpriserna att höjas om folk är villiga att betala, vem vill inte ha mera betalt för samma vara om det går.
Jag tycker själv att premium flugspön är alldeles för dyra likaså flugrullar.
Jämför du med spinnfisket. Du får leta efter ett spinnspö för 10tkr i butikerna men flugspö för 10tkr finns det ändå är inte flugspöt mer avancerad än spinnspöt. Spinnspöna är också "avancerade" aktionsmässigt då multirullen kräver lite mera än haspelspöt ifall du vill optimera prylarna. Du får premium spinnspö för hälften av priset som premium flugspö.
Desto löjligare är det med flugrullen 5-10tkr för en rulle som inte ens är avancerad. Multirulle är ljusår i teknik jämfört mot flugrullen, en dc multirulle med chip som känner av spolen och förhindrar overrun, sinneslös precision osv och för samma pengar som en premium flugrulle köper man en otrolig spinnrulle. Lite som att du köper en Tesla när du köper spinnrulle men flugrullen betalar du för en Tesla men får en Dacia.  

Flugfiskaren är en lätt grupp att få betala vad som helst för pengar för prylar som inte egentligen är värd hälften av det.
Men likaså köper jag själv flugfiskeprylar som kostar egentligen sjuka summor. 
Jag njuter otroligt mycket med mina prylar och tänker inte att shit vad mycket den här kostar när jag står vid vattnet och fiskar.  Det är vell det som räknas att jag själv njuter och är nöjd. 

Men det måste jag erkänna att linklippare för 500-1000kr känns helt sjukt ?

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

18 hours ago, Line-speed said:

Hur kan de komma sig att de finns spön för snäppet över 1000kr o funkar alldeles utmärkt o fiska med? 

Klart utveckling kostar en del men den kostnaden kan omöjligen gälla alla modeller..  Typ som scott har aldrig rea på utgående modeller utan dom slår på 2000-3000 extra på nya modellen..   Om 10år kostar ett enhandsspö säkert närmare 20 000...

De går att fiska med, men mycket mer är det oftast inte och det är stor skillnad på komponenterna också.När det gäller spön är en hel del manuellt arbete involverat, vilket inte gäller för fluglinor. Därför lönar det sig i många fall dåligt att flytta till verkningen av linor till låglöneländer. Billiga spön tillverkas undantagslöst i låglöneländer, vilket naturligtvis också gör skillnad om man jämför med t.ex. Scott. Fluglinor från Airflo, där man på många håll får 2 st för 800 kr är i mitt tycke dessutom alldeles utmärkta i alla fall sjunk- och intermediatelinor. Har fler stycken från dem däremot ingen flytlina.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 minutes ago, JSC said:

Absolut kommer linpriserna att höjas om folk är villiga att betala, vem vill inte ha mera betalt för samma vara om det går.
Jag tycker själv att premium flugspön är alldeles för dyra likaså flugrullar.
Jämför du med spinnfisket. Du får leta efter ett spinnspö för 10tkr i butikerna men flugspö för 10tkr finns det ändå är inte flugspöt mer avancerad än spinnspöt. Spinnspöna är också "avancerade" aktionsmässigt då multirullen kräver lite mera än haspelspöt ifall du vill optimera prylarna. Du får premium spinnspö för hälften av priset som premium flugspö.
Desto löjligare är det med flugrullen 5-10tkr för en rulle som inte ens är avancerad. Multirulle är ljusår i teknik jämfört mot flugrullen, en dc multirulle med chip som känner av spolen och förhindrar overrun, sinneslös precision osv och för samma pengar som en premium flugrulle köper man en otrolig spinnrulle. Lite som att du köper en Tesla när du köper spinnrulle men flugrullen betalar du för en Tesla men får en Dacia.  

Flugfiskaren är en lätt grupp att få betala vad som helst för pengar för prylar som inte egentligen är värd hälften av det.
Men likaså köper jag själv flugfiskeprylar som kostar egentligen sjuka summor. 
Jag njuter otroligt mycket med mina prylar och tänker inte att shit vad mycket den här kostar när jag står vid vattnet och fiskar.  Det är vell det som räknas att jag själv njuter och är nöjd. 

Men det måste jag erkänna att linklippare för 500-1000kr känns helt sjukt ?

När det gäller spinnspön jämfört med  flugspön får man också ta hänsyn till seriestorleken, men det är också som du skriver så att flugfiskare  är beredda att betala mer.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

18 hours ago, Line-speed said:

Hur kan de komma sig att de finns spön för snäppet över 1000kr o funkar alldeles utmärkt o fiska med? 

Klart utveckling kostar en del men den kostnaden kan omöjligen gälla alla modeller..  Typ som scott har aldrig rea på utgående modeller utan dom slår på 2000-3000 extra på nya modellen..   Om 10år kostar ett enhandsspö säkert närmare 20 000...

Testa ett 9f haspelspö 10-30gr för 5-1000kr och släng på #6 fluglina. Garanterar att du kommer bli förvånad hur "bra o långt" du kastar. Funkar självklart att fiska med också. Sen finns det ju många fler kriterier gällande flugspöt som inte handlar om att kasta långt eller funka att fiska med. Men det "bevisar" att spöt inte behöver vara hitec för att kunna kasta du kastar fluglinan långt även utan spö med lite träning. 
 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...
On 10/11/2020 at 8:15 PM, Line-speed said:

Ja håller med att butikerna lägger på alldeles för mkt slantar... 

Inte bara butikerna.Först vill tillverkaren tjäna pengar. Därefter generalagenten. Sedan butiken. Själv har jag de senaste åren fiskat med linor från Kina. Sköter man dom väl å håller de bra. Skjuter lika bra som andra linor. Skall sägas att jag bara fiskar i strömvatten där dubbeldrag sällan eller aldrig behövs.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

5 hours ago, Elaola said:

Ok. Någon här som vill hålla sig till originalfrågan eller vill alla sälja linor från kina?
 

Säljer inga linor, men inser galenskapen att betala 1500 för ett plastsnöre, som kanske också kommer från Kina.  F.ö. har har originalfrågan redan fallit eftersom det nu diskuteras också spön, tom haspelspön. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago Ixoye sa:

Ingen har väl varit galen nog att köpa linan ännu....

Nej det är möjligt att ingen har varit ”galen” nog att köpa en så dyr lina ännu. Men ett 7x spö i varje klass, färg och längd som nånsin tillverkats är däremot inga konstigheter att ha i sin ägo...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Läser det här och undrar vad är meningen med diskussionen?

Dumförklara folk som har råd att köpa och äga dyra prylar eller ?

Vad är det för fel köpa en lina för 1500:-....ett spö för 30 000:- ...en bil för 3 000 000...

Vad har någon med det att göra om en köper hela Loop sortimentet och har i garderoben...

De som äger prylar för 300 000:- har ingen behöv att bevisa något till någon...oavsett kan de kasta eller fiska, folk köper vad de vill ha eller ...behöver man bli racerförare att köpa en Ferrari...

Om en kör Dacia och en annan Ferrari ,det spelar ingen roll alls ,det är deras vardag ,deras liv...

Jag har inte råd för en Ferrari men har råd för en dyr lina...är jag dum om jag köper en...eller ska jag ställa mig i leden att dumförklara andra som gör det...å andra sidan allt har blivit dyrare med åren...en snickare tjänade 100:-/Tim för 20 år sedan...vad är timpengen idag...1 l diesel kostade 8 :-  i slutet av 90-talet...varför ska inte en lina bli dyrare med åren...varför ska man inte köpa dyra prylar ...och bli inte rädda att någon som fiskar med dyra prylar ska märka att ni fiskar med Ron Thompson eller billig skit, de kan inget om fisket ändå...så kör på och fiska istället...

  • Like 6
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

23 minutes ago ratimir sa:

Läser det här och undrar vad är meningen med diskussionen?

Dumförklara folk som har råd att köpa och äga dyra prylar eller ?

Vad är det för fel köpa en lina för 1500:-....ett spö för 30 000:- ...en bil för 3 000 000...

Vad har någon med det att göra om en köper hela Loop sortimentet och har i garderoben...

De som äger prylar för 300 000:- har ingen behöv att bevisa något till någon...oavsett kan de kasta eller fiska, folk köper vad de vill ha eller ...behöver man bli racerförare att köpa en Ferrari...

Om en kör Dacia och en annan Ferrari ,det spelar ingen roll alls ,det är deras vardag ,deras liv...

Jag har inte råd för en Ferrari men har råd för en dyr lina...är jag dum om jag köper en...eller ska jag ställa mig i leden att dumförklara andra som gör det...å andra sidan allt har blivit dyrare med åren...en snickare tjänade 100:-/Tim för 20 år sedan...vad är timpengen idag...1 l diesel kostade 8 :-  i slutet av 90-talet...varför ska inte en lina bli dyrare med åren...varför ska man inte köpa dyra prylar ...och bli inte rädda att någon som fiskar med dyra prylar ska märka att ni fiskar med Ron Thompson eller billig skit, de kan inget om fisket ändå...så kör på och fiska istället...

Håller med i det mesta du säger. Min poäng med föregående inlägg är inte att jag menar att det är dumt att köpa dyra flugspön. Snarare att en själv bör äga rätten till att välja vad en vill lägga sina pengar på. Om en tycker att det är roligare att fiska med en särskild lina eller ett specifikt spö så har man enligt mig rätt att göra det.

Jag anser dock att diskussionen är angelägen eftersom jag känner att det är viktigt att en kan öppna trådar och ställa frågor utan att bli dumförklarad. Den typ av mentalitet och sidvördnad som har visat sig i denna tråd tycker jag sänker kvalitén och värdet av detta forum.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har en lite annan synvinkel på det hela. Men det är högst personligt. Jag älskar nya grejer och är alltid intresserad av att testa det nya. Inte för att kunna ställa undan grejerna i garderoben och skryta med vad man äger, utan för att jag vill testa grejerna (spön,linor, rullar, tafsmaterial mm) mot mina kunskaper och min egen kaststil. För att hitta grejer som passar mitt fiske bäst! Jag har själv ratat flera av de absolut dyraste premiumspöna som finns. Både kinatillverkat och från staterna. Och då är det just spön över 10k. Bara för att de inte passar MIG och MIN stil. Men det som passar mitt eget fiske är just nu en modell i mellanpris klassen. Dock tillsammans med en "orimligt" dyr premiumlina. 

Jag personligen betalar gärna 1200-1400:- för en lina som lirar bra med klingan och där coating mm känns fin och följsam. Jag smörjer och tvättar mina linor regelbundet och vissa av linorna har jag nu haft 6-7 säsonger, Still standing strong. Det är just därför jag känner mig trygg med de lite dyrare linorna än att handla billigare kinalinor. Det skulle kännas så jäkla surt om coating eller något annat skulle gå sönder ute i fält. 

Om jag kan ha en lina runt 6 säsonger (med lite kärlek) och som gör "varje" utlägg till en fröjd så gråter inte jag över 1400:- 

En kostnad på 230:-/säsong för lina tycker jag är helt acceptabelt. Men det är hur jag personligen tänker och tycker. Alla gör som dom vill sålänge ekonomin tillåter ? 

Skulle jag dock hitta en kinalina med samma känsla och egenskaper som premium men till 1/3 av priset så klart jag fiskar med den, inte hänt än bara ?

 

 

 

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vist fan är 1500 dyrt för en lina, likaså 8000-10000 för ett spö.

Men vi väljer själv vad vi köper.

Det enda som är säker är att linan inte flyger så mycket längre med dyra grejer kontra billiga grejer, dom sista metrarna är dyra :) 

Däremot är det betydligt roligare med Scott spö än ett Ron Thompson spö :) 

Som nån sagt, enda skillnaden mellan pojkar och män är priset på leksakerna.

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

9 minutes ago, puoltsa19 said:

Vist fan är 1500 dyrt för en lina, likaså 8000-10000 för ett spö.

Men vi väljer själv vad vi köper.

Det enda som är säker är att linan inte flyger så mycket längre med dyra grejer kontra billiga grejer, dom sista metrarna är dyra :) 

Däremot är det betydligt roligare med Scott spö än ett Ron Thompson spö :) 

Som nån sagt, enda skillnaden mellan pojkar och män är priset på leksakerna.

 

Ang Ron Thompson... Roligast är nog ansiktsuttrycket när någon kommer o frågar vad man har för spö till dom där 35m kasten... 

Man ser när de uppgivna mörkret träder fram i blicken när de visar sig va Ron Thompson ?

Redigerad med Line-speed
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

4 minutes ago, Line-speed said:

Ang Ron Thompson... Roligast är nog ansiktsuttrycket när någon kommer o frågar vad man har för spö till dom där 35m kasten... 

Man ser när de uppgivna mörkret träder fram i blicken när de visar sig va Ron Thompson ?

Jag har fiskat en hel del med Mr Ron Thompson spön, fått mina största harrar på det spöet.

Kanske inte dom längsta kasten i karriären med det spöet, men fullt tillräckligt långt :) 

Som sagt dom sista metrarna att nå är riktigt dyra, mer fisk med dom metrarna, tror inte det, inte för mig i alla fall.

Roligare att testa nya dyra grejer än billiga, självklart, tycker jag i alla fall och jag är nog inte ensam om det:) 

Alla top off the line utrustning är ju det dyraste givetvis, Rio kan ju inte sälja en Lina för 1500 om samma reklam hade gällt deras budget linor.

Sen om linan är bättre än en för halva priset, troligen inte, kasta till fjärran, tror inte riktigt på det heller.

Men lik förbaskat kommer vi köpa linorna, spöna, vi måste bara vänja oss med prisbilden ? så fort vi gjort det, går vi all in?

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.























×
×
  • Skapa ny...