Hoppa till innehåll

Opal switch


Recommended Posts

Jag kommer få ett opal switch #7 av frun när jag fyller år,men det är det här med lina. Jag är helt ny på switch/tvåhands. Har läst att skagit ska vara lättare att kasta. Jag har kollat på RIO Skagit Max Short Versitip, men vilken tyngd ska jag ha? Jag är som sagt nybörjare på switch/tvåhands 

Det är den här linan jag har kollat på

https://fishline.se/p/flugfiske/fluglinor/for-tvahandsspon/rio-skagit-max-short-versitip-fluglina.html

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Här får du en fingervisning.

http://laxberndt.blogspot.com/2019/09/opal-switch-en-parla.html

Jag har ett likadant spö men endast gräskastat med det.

Provat med en skagit max short på 18g plus 5g tip funkar kanon. 

Fick nedan Barriolina #7/8 till spöt (köptes begagnat) och den känns väldigt trevlig på gräsmattan. 

https://www.flylineshop.com/barrio-switch.html

Jag hade nog letat efter en begagnad lina, en versitip #7 short. Envisas du med att köpa linan du kikat på (för dryga 2000kr) hade jag kört på 27,5g men då kostar linan mer än spöt.....?

Redigerad med Christian1971
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej Nybörjarn.

Jag kastar själv med Opal Switch och skall ge dig ett tipps på lina som passar klockrent. Köp en Rio Scandi Short Body # 7 och en eller två spetsar. Rios spetsar är 10 fot  och då  naturligtvis i #7 .Börja med en flyt och en intermediate spets.

Kolla på mina klipp på Youtube där ser du mycket vad jag använder för olika linor till både Opal 6 och 7. Skriv bara  Laxberndt på Youtube så kanske det hjälper dig på vägen.

  • Thanks 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago, berndt said:

Hej Nybörjarn.

Jag kastar själv med Opal Switch och skall ge dig ett tipps på lina som passar klockrent. Köp en Rio Scandi Short Body # 7 och en eller två spetsar. Rios spetsar är 10 fot  och då  naturligtvis i #7 .Börja med en flyt och en intermediate spets.

Kolla på mina klipp på Youtube där ser du mycket vad jag använder för olika linor till både Opal 6 och 7. Skriv bara  Laxberndt på Youtube så kanske det hjälper dig på vägen.

Jag lånar tråden lite.

Berndt!

Anser du att det är stor skillnad på klass 6 vs klass 7?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

20 minutes ago, JSC said:

30gram oj det låter väldigt mycket för en 11f #7. 
 

Ja, det stämmer inte riktigt för mig heller.

Absolut inget illa menat till dig Laxberndt, men jag hade ett Sage ONE 11,6 # 8 som jag körde en #8 Rio scandi short (31gram) på.
Det var "spot on" och Sage spöt är betydligt mera kraftfullare än Opal #7

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

58 minutes ago, JSC said:

30gram oj det låter väldigt mycket för en 11f #7. 
 

Jag kör 27 g på mitt Loop Opti Switch 10'7" #6 och Zpey Switch 11' #6. Fungerar utmärkt och är helt enligt Rios lintabell. 30 gram på #7 låter vettigt, tycker jag.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Som vanligt handlar det om tycke o smak och vad man ska göra med spöt.

Berndt underhandskastar ju till 100% och därav lite tyngre klumpar. Skulle jag gå o överhandskasta med mitt Opal 7 så hade jag nog gärna haft klupmar på 20-24 g.

Jag grästtestade precis en 24g GDC på #7 opal o det funkar det med.

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hakar också upp mig på priset på linan Nybörjarn vill köpa, vet att det är ett sidospår men för att hjälpa honom.

Att köpa en Max short body kostar 650kr och lägger man sedan till tre spetsar från Hardy (180kr st), vilket många inkl jag håller som likvärdiga till Rios spetsar, blir det betydligt billigare. Köp Berkley big game eller Varivas skjutlina.

Hur kan Rio ta ordinarie pris 2500kr för detta set???

Redigerad med Christian1971
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har just ett 11' #7 Opal hemma. Har inte riktigt haft tid att prova särskilt mycket. Men jag hade sagt 25g för scandi och överhandskast, inte många gram mer. RIO versitip kastar sjukt fint med lite tyngre vikter (i regel), men det kräver en lugnare kaststil, och det blir lite tungt med överhandskastning.

Hardys spetsar är bättre än Rios, men Hardys är ju 12' och det blir för långt. Jag har en 20g Guideline 4D body på 6m, det borde lira fint med en Hardy spets på 6g och 12'. Ska även testa med Rios spetsar som är 5,5g och 10'.

  • Thanks 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det finns stora differenser på alla spön. På filmen kastar jag med en 7/8 lina en 7 funkar också jättefint även en Rio 6/7 body. Tänk på att vid speykastning belastar vi inte spöt med hela linvikten. Jag förstår Sameo när dom i sin reklam säger att man utan vidare kan gå upp 2-3 klasser när det gäller spey/ Skagit. Spöt är ju byggt för överhandskastning med en # 7 lina. Vilket betyder att linan belastar spöt med hela linvikten.

Jag Spey/ Skagit kastar med mina 10-11 fots #2-3 spön med linor runt 16,2g+ 5 gramspets = ca 21g. Men belastar spöt kanske 10g av den vikten.

Om man tittar på AFTM tabellen är denna linvikten någonstans i klass 10-11 . Alltså kan vi inte gå på vad det står på spöna. Bara när det gäller överhandskastning. Allt är ju trots allt en fråga om vad man gillar bäst. Sätt på en lätt lina och spöt jobbar med toppen en tyngre lina och spöt jobbar mer mot butten.

 

 

Redigerad med berndt
  • Thanks 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

59 minutes ago Christian1971 sa:

Hakar också upp mig på priset på linan Nybörjarn vill köpa, vet att det är ett sidospår men för att hjälpa honom.

Att köpa en Max short body kostar 650kr och lägger man sedan till tre spetsar från Hardy (180kr st), vilket många inkl jag håller som likvärdiga till Rios spetsar, blir det betydligt billigare. Köp Berkley big game eller Varivas skjutlina.

Hur kan Rio ta ordinarie pris 2500kr för detta set???

Sen tillkommer en skjutlina. Jag tyckter bara att det är enkelt att ha allt i ett eftersom den ingår här

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

27 minutes ago berndt sa:

Det finns stora differenser på alla spön. På filmen kastar jag med en 7/8 lina en 7 funkar också jättefint även en Rio 6/7 body. Tänk på att vid speykastning belastar vi inte spöt med hela linvikten. Jag förstår Sameo när dom i sin reklam säger att man utan vidare kan gå upp 2-3 klasser när det gäller spey/ Skagit. Spöt är ju byggt för överhandskastning med en # 7 lina. Vilket betyder att linan belastar spöt med hela linvikten.

Jag Spey/ Skagit kastar med mina 10-11 fots #2-3 spön med linor runt 16,2g+ 5 gramspets = ca 21g. Men belastar spöt kanske 10g av den vikten.

Om man tittar på AFTM tabellen är denna linvikten någonstans i klass 10-11 . Alltså kan vi inte gå på vad det står på spöna. Bara när det gäller överhandskastning. Allt är ju trots allt en fråga om vad man gillar bäst. Sätt på en lätt lina och spöt jobbar med toppen en Tyngre lina och spöt jobbar mer mot butten.

 

Tack för lärdomen Berndt. Så jag kan ha en Body på 26 gram utan problem? Kanske även lite mer? 

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

7 minutes ago, Nybörjarn said:

Tack för lärdomen Berndt. Så jag kan ha en Body på 26 gram utan problem? Kanske även lite mer? 

 

Med all respekt, reflektera och tänk över det där lite själv först. En body på 26g och spetsar på minst 5-6g innebär minst 31-32g. Jag använder Rio Scandi Versitip på mitt 13' #8/9, och då är den linan bara nästan överviktad. Jag har också en OPST Commando Head till samma spö där jag har följt OPST's egna rekommendation och kör 375 grain. 400 grain, då hade det varit för tungt. OPST rekommenderar 275 grain för ett #7 enhands, och det är det som gäller för Opal 11' också. Reflektera själv.
Så varför mitt lilla 11' #7 (enhandsklassat, och dessutom enligt AFTM och inte vad de flesta uppger som #7) skulle ha linor som är TYNGRE än vad mitt 13' #8/9 skulle ha, det är bortom mig att förstå. 

  • Thanks 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Quote

 

Detta med linvikter är något många hakar upp sig på. Vilken lina är jobbigaste  att  kasta med? En Speylina på låt oss säga 15-16 m/ 500gr=32,4g eller en Skagit lina på samma vikt men bara 5m+3m spets. Jag har provat båda på 13 fotare och den långa linan belastar spöt betydligt mer och upplevs som betydligt tyngre fast vikten är lika på båda linorna. 

  • Thanks 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

3 hours ago, berndt said:

Detta med linvikter är något många hakar upp sig på. Vilken lina är jobbigaste  att  kasta med? En Speylina på låt oss säga 15-16 m/ 500gr=32,4g eller en Skagit lina på samma vikt men bara 5m+3m spets. Jag har provat båda på 13 fotare och den långa linan belastar spöt betydligt mer och upplevs som betydligt tyngre fast vikten är lika på båda linorna. 

Hur menar du nu Bernt? En Rio spey i klass #8/9 väger över 44g på 20m längd. En Rio scandi ligger på vadå, 32g och drygt 10m för #8/9. Rio har ju då konstaterat att det är tvärtemot vad du säger, och så har alla andra lintillverkare också. En lång lina behöver vara tyngre, och en kort lina kan vara lättare. Eller skrev du fel? 

Redigerad med SBG
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

58 minutes ago, Nybörjarn said:

Jag blir inte klok på det här med linor, känns som att jag lägger ner innan jag ens har börjat 

Det är precis därför du inte ska köpa den där svindyra riolinan utan att ha testat. Vikter är tycke och smak. Jag fiskar bla 33 gr på ett spö (inte Opal) som en annan kör m dryga 40 på. Om du har ngn i närheten som kan hjälpa dig att prova, kanske en butik så vore det bäst. Annars skulle jag satsa på en totalvikt runt 25 gr. Rio Scandi Short versitip är toppen.

Jag ska kolla när jag kommer in om jag inte har ngt du skulle kunna börja öva med tills du vet vad du vill ha. Mvh Mattias

Redigerad med Sunkan11
  • Like 2
  • Thanks 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

48 minutes ago Sunkan11 sa:

Det är precis därför du inte ska köpa den där svindyra riolinan utan att ha testat. Vikter är tycke och smak. Jag fiskar bla 33 gr på ett spö (inte Opal) som en annan kör m dryga 40 på. Om du har ngn i närheten som kan hjälpa dig att prova, kanske en butik så vore det bäst. Annars skulle jag satsa på en totalvikt runt 25 gr. Rio Scandi Short versitip är toppen.

Men jag hamnar ju ändå nästan på samma pris med runningline, body och spetsar 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...