Jump to content

Recommended Posts

Någon som har en F series som kan ge lite upplysning om hur spöt är o fiska med.. 

Har nyligen beställt en 7,2fot #3 som e 5delad...   Väntar med spänning o testa den när vädret tillåter.... 

• 3 weeks later...

Nu har de hänt....råaste spöt någonsin 🤟   De är nästan som att...sälja sin själ till djävulen... 

Har testat lite mer under dagens korta fisketur o de här e de mäktigaste man upp upplevt

Underbart skön träffsäkerhet.......heelt sjuk kontroll på precision..   

De är som att man har helt plötsligt en 15m lång arm o man kan sätta fingret exakt där man vill.. 

Herrrrejösses🔥🔥 som att kasta genom skärselden.. 😁

IMG_20201023_165344.jpg

IMG_20201023_165306.jpg

1 hour ago, Line-speed said:

Nu har de hänt....råaste spöt någonsin 🤟   De är nästan som att...sälja sin själ till djävulen... 

Har testat lite mer under dagens korta fisketur o de här e de mäktigaste man upp upplevt

Underbart skön träffsäkerhet.......heelt sjuk kontroll på precision..   

De är som att man har helt plötsligt en 15m lång arm o man kan sätta fingret exakt där man vill.. 

Herrrrejösses🔥🔥 som att kasta genom skärselden.. 😁

IMG_20201023_165344.jpg

IMG_20201023_165306.jpg

Vilken lina har du kastat med.

C9EA11D0-70DC-4C99-B6BC-F914BC8B7EC8.jpeg

F1A39C6F-5119-47CA-93A8-D711B20CFBC0.jpeg

Edited by puoltsa19

De blev mest Guideline presentation o sen kasta jag några kast me Rio gold innan jag for hem... 

Blev väl inga långa kast...10m+ 

Heeeelt förundrad hur exakt o kontrollerat detta mjuka spöt är o kasta med. 

Otroligt lätt o placera flugan dit man vill.... 

Prövade först med en Danielsson nymph men den var för lätt. Har nu en Danielsson F3W 2-6 till spöet som passar ganska bra, på gränsen till att vara lite lätt men det är inget man direkt störs av.

Men som du skriver ett riktigt bra spö när man nöjer sig med kast upp till 15 meter. Men ofta så får man ju fisken betydligt närmare när man fiskar i bäckar

4 hours ago, puoltsa19 said:

Prövade först med en Danielsson nymph men den var för lätt. Har nu en Danielsson F3W 2-6 till spöet som passar ganska bra, på gränsen till att vara lite lätt men det är inget man direkt störs av.

Men som du skriver ett riktigt bra spö när man nöjer sig med kast upp till 15 meter. Men ofta så får man ju fisken betydligt närmare när man fiskar i bäckar

Oki..  Så en nymph e för lätt? 🤔 Blir de drygt o hålla emot svajet av toppen me lätt rulle? 😄

Tycker min Halo 2-3 som väger 118g hade kunnat kanske va 20g lättare..  Tror jag iaf... 

Måste nog fiska mer o testa olika setup..   

Blir o vänta till nästa säsong på de då,blev en flaxdag me nollgradigt o lite vind så jag kunde testa lite...   

Ser ut att bli oväder o mer snö framöver 🤪

5 hours ago, Line-speed said:

Blir de drygt o hålla emot svajet av toppen me lätt rulle? 😄

Enda gången jag fått ont i arm/handled under fiske var med ett lite topptungt glasfiber, förvisso #5, och en för lätt rulle för att balansera det. Kände av det ganska omedelbart och blev inte skönare under dagens lopp direkt.

Grattis till spöt och de fina fiskarna! :) 

1 hour ago, M.Thors said:

Enda gången jag fått ont i arm/handled under fiske var med ett lite topptungt glasfiber, förvisso #5, och en för lätt rulle för att balansera det. Kände av det ganska omedelbart och blev inte skönare under dagens lopp direkt.

Grattis till spöt och de fina fiskarna! :) 

Tack...    😁       Nu va de ju inte jag som posta dom bilderna me fisk.. 

Brukar inte lägga ut troféer.. 

33 minutes ago, puoltsa19 said:

Scott F 724-4 är topptungt, skulle tro att en rulle aningen tyngre än Danielsson F3W 4-6 Blir perfekt.

Skulle nog inte klassa f series som topptunga 🤔   upplevelsen blir nog av att dem e så mjuka långt ner i korken.. 

Tycker att man tappar lite av känslan spötopoen och i kastet om man har stor o tung rulle som motvikt....

Spöet i sig är ganska lätt, men iallafall klass fyra spöet är topptungt men med rätt rulle har det ingen betydelse.

Kontrollvägde spöet och det väger 76 gram, swingweight är ca 270 gram.

Danielsson F3W 26 väger med lina och backing 170 gram och när du håller spöet så är det aningen framtungt, men som sagt inget man störs av.

Prövade Danielsson nymfrullen som väger med lina och backing 120 gram och den är alldeles för lätt.

Jag har ett Hardy Sirrus 7 fot klass 3, årsmodell 2007 eller 2008, ett made in England spö. Det spöet är åt andra hållet, väger drygt 90 gram och skruvar du på nymf rullen blir det extrem bakvikt, men vem bryr sig👍

Scott spöet är hur som helst riktigt trevligt att kasta med, lyft och lägg ut, utan dubbeldrag.

UH kast är spöet oxå helt suveränt till, med andra ord perfekt att ha efter små bäckar.

Jag fick ju en ganska stor öring när jag var ute och provkastade, lite överraskad att det funkade så bra som det gjorde att. 

• 3 weeks later...