Jump to content
Edgeforum

Kasta extremt långt utan tumgrepp?

Recommended Posts

Hej! 

Jag använder mig av v-greppet/nyckelgreppet eller vad det kallas istället för att ha tummen högst upp. 
Nu är jag lite sugen på att träna och försöka lära mig kasta väldigt långt, 30m vore riktigt kul att klara av med klass fem. 

Jag undrar om det är realistiskt att som vanlig svensson klara 30m med v-greppet eller om det är mycket svårare med det greppet än med tummen högst upp? 

finns det tävlingskastare som kastar extremt långt med v-greppet?

Tacksam för svar! 

Det finns många duktiga distanskastare som använder V-greppet i någon form. Steve Rajeff är väl antagligen den mest kända. Tumgreppet är inte ett bra grep för seriös distanskastning. För att kasta riktigt långt behöver du ett grep som låter dig rotera spöt i en vid vinkel vid handleden. Med ett sådant grepp kan kastaren rotera spöet seeent i själva kaströrelsen. Detta är inte möjligt med ett traditionellt tumgrepp. Det finns dock en variant av tumgreppet som kallas för cradle-grip som kan användas för att rotera spöet sent i kaströrelsen. (Detta grepp är dock så annorlunda jämfört med ett vanligt tumgrepp att det måhända är felaktigt att kalla det för en variant...) Detta grepp är tyvärr svårt att bemästra. Om du är nyfiken på greppet gå till Sexyloops. Där finns flera diskussioner och illustrationer greppet ifråga.

/Thomas

• Thanks 1
26 minutes ago, Line-speed said:

Varför krångla...håll i spöt som kuken.. 

Tror bestämt att alla som tävlar använder kukgreppet..

Med misstro och en klump i magen av besvikelse..? 

Eller var din kommentar riktad till hur man håller i sin egen? 

Rickard. 

Edited by salmo prutta
Glömt ett ord.
3 minutes ago, salmo prutta said:

Med misstro och en klump i magen av besvikelse..? 

Eller var din kommentar riktad till hur man håller i sin egen? 

Rickard. 

Jo såklart egen...   Har du andra erfarenheter så får du väl prova dom greppen oxå....så du behöver inte bli besviken. 

• Haha 3
On 10/14/2020 at 9:18 AM, Tyrion said:

Hej! 

Jag använder mig av v-greppet/nyckelgreppet eller vad det kallas istället för att ha tummen högst upp. 
Nu är jag lite sugen på att träna och försöka lära mig kasta väldigt långt, 30m vore riktigt kul att klara av med klass fem. 

Jag undrar om det är realistiskt att som vanlig svensson klara 30m med v-greppet eller om det är mycket svårare med det greppet än med tummen högst upp? 

finns det tävlingskastare som kastar extremt långt med v-greppet?

Tacksam för svar! 

Om du vill lära dig kasta 30 meter så finns betydligt viktigare saker att tänka på än just greppet. Jag använder ofta tumgreppet när jag kastar distans, upplever det mer kraftfullt än V-greppet eller något annat. 

Någon nämnde "Cradle Grip", det är ett grepp som används endast i framkastet, vilket innebär att du måste byta grepp mellan BK och FK. Du kan kasta långt utan det. Viktigare att tänka på grundläggande principer. 

• Thanks 1