Jump to content

Hardy Zephrus vs NT8

Recommended Posts

Tror de är rätt lika aktionsmässigt? Två jättefina spön.

Men 6-delad NT8 är ett extra grymt spö... det hade toppat min lista mellan de. Har fiskat lite med båda spöna som är typ runt 13' #8. Aldrig side by side dock så minns inte riktigt om de var några stora skillnader annat än att båda var riktigt bra och att NT8 var ett av de bästa spöna jag testat i klassen, NT8 gav ett habegär om man säger så... ;D

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
  • Recently Browsing   0 members

No registered users viewing this page.

• Återkommer om en stund. Har alla tre. Kan ta bild med de tre modellerna och skriva något kort.
    • En fundering. Tänkte passa på å handla brillor nu i reatider och ser ju att du Jonas talar dig varm om Costa del mar Reefton och Broadbill.  Hur är passformen, Jag har ganska smal skalle, och Broadbill ska vara något smalare enligt costa. hur är passformen i "reality"? Tänkte köpa Reefton men Costa anser ju den som väldig bred. Loop X10 reas ju ut också, du nämner dessa också, passformen på dessa? hittar inget info om detta... Brukar köpa 400 spänns brillor, men nåt ska man väl unna sig dessa tider!
    • Nyfiken på om du har fått till någon bra lösning på detta?
    • Söker detta spö i fint skick.
    • Säljer ett Sage xp 796-4.  Klass 7. 9,6 fot. 4-delat. Original socka och tub. I mintskick. Kan postas.  3000 kr
    • Nej jag tycker inte greppet särskiljer på annat vis annat än att det är extremt jämn och bra kvalitet på korken. Mitt spö är välanvänt och korken slits snyggt utan att det bildas gropar eller att korken faller isär. Vad gäller greppet ger det spöt en lätt och behaglig känsla. Jag har själv lite svårt för grepp som upplevs för tjocka då jag tycker det dödar helhetskänslan i spöt. Jag tror handtaget är väldigt likt det som sitter på Helios 3D i samma klass om jag inte minns helt fel? har tyvärr inte kvar det spöt så jag kan jämföra. 
    • Tack för svar Sahlberg. Bromsstyrkan är inget som bekymrar mig. Viktigare att bromsen är mjuk då fisken drar iväg på tunna tafsar. Var helt inne på en Danielsson Dryfly men blev sugen på farion då den väger lite mindre, rymmer mer backing och jag misstänker att den kräver mindre underhåll. Vet att många förespråkar Danielsson i alla lägen men jag får ta och fundera lite.
    • Nu har snön börjat lägga sig och funderingar på kommande sommar rör sig i tankarna. Men innan sommaren ska några flugor bindas, några delade streamers kommer under vintern landa i brevlådan, även några trollslända nymfer. Om allt går som det ska kommer jag även denna sommar lägga lite tid på mindre vattendrag. Jakten på 2 kgs harren kommer fortsätta i år oxå och som den gjort sista desenierna🙂 Jag är helt övertygad om att 2 kgs harren simmar kring mina fötter men den jävlas med mig, men skam den som ger sig, till sommaren tar jag den. Kanske på en lättkastad ledad streamer eller en stor trollslända nymf eller på nån av mina egna skapelser. Det nya PBt jag satte på Harr i somras var med en köpt fluga här från Edge, en hullinglös oliv/svart fluga med fallskärmshackle och en lite frigolit kula på ryggen. Med det sagt man är inte alltid bäste dräng själv🙂 Nu till sommaren kommer det nog bli en 10 dagar i tält efter åtminstone två olika bäckar, en som mest håller öring och en annan som har både öring och Harr.  Att fiska efter bäckar är för mig det mest spännande fisket, kanske det mest krävande oxå. Först ska du ta dig dit med packning, ofta risigt och jävligt, det krävs lite av dig som fiskare, men belöningen överväger nästan alltid vemödan att ta sig dit. 7 månader sen är man där🙂 åtminstone 6 veckors ledighet varav två efter risiga små vattendrag. Min lagvigda brukar tyst säga för sig själv, jaha nu börjas det och ser hur hon frågar sig själv att en snart 60 årig gubbe kan bli som ett barn på nytt och lägga så mycket tid på det hela. Lägger in ett kort klipp på en exalterad harrfiskare en som har hamnat i flugfiske träsket😂     IMG_0222.MOV
  • Ämnen

• Images

• Create New...