Jump to content

Recommended Posts

Jag har bara provkastat 8,6 fot klass 4. Letar efter en ny klass 4. Kastat denna, Winston pure 864, Scott g 884 och hardy zephrus 864. 

Alla är magiskt bra spön. Kan inte säga att något är bättre än något annat. De amerikanska spöna har en finish och cork som är väldigt härlig som zephrus saknar. Det fiskar precis lika fint som de andra. Kanske tom är det mest allround spöt i samlingen. 

om jag skulle snabbt jämföra de 3 amerikanska skulle jag säga att Winston är långsammast och känns som det har en marginellt tyngre topp vilket får spöt att böja sig mer tidigt. Det är också spöt som jag skulle säga är trevligast att fiska en torrfluga med på kortare distans. 

sage har mer ryggrad och kan bära mer Lina och kastar längst (med bibehållen precision). Magiskt fina loopar. det är nog den fyra av alla jag kastat som jag främst skulle vilja ha med mig på en fjällvandring utan vadare då det kan bära mest lina men är fantastiskt för all typ av fiske. Det som sticker ut lite med detta spö är att du kastar med det direkt. Alla som testade sa samma sak. Det är som att spöt ”anpassar” sig eller hanterar olika kaststilar lika bra. Jag är ingen fantastisk kastare men med detta spöt är jag okej direkt 🤪. Ingen stor grej men enda som jag skulle ändra på det här spöt är formen på handtaget då jag föredrar half wells. En killer allround klass 4. 

scott är ett mellanting. Har lånat ett och fiskat en dag. Vadade ut i älv. Körde torrfluga. Magiskt spö. Vill äga. 

min kompis har hardy spöt och det är några tusen billigare än de amerikanska men fiskar lika bra. 

har inget ont att säga om något av dessa spön och skulle gärna äga alla. För att få äga alla kan man hitta på ursäkter om varför det ena spöt är bättre än de andra i olika situationer. Skillnaden är knapp märkbar (speciellt för en sopa som en själv) och det är endast ett sätt att lura sig själv för att få köpa fler prylar. Men ska jag lura mig själv skulle det se ut såhär:

torrfluga, vindstilla 0-15m: pure 

torrfluga i strömmande vatten. Utvadad i större älv vid bra väder. 0-20m: scott 

torrfluga men även lite annat. Utvadad i älv vid lite blåsigare väder. Kan hantera vind och längre distanser: sage 

Tack så väldigt mycket för en fin beskrivning. Har själv scott 844, väldigt fint. Jag är som du en som hittar ursäkt för att köpa ett nytt fint spö. Är glad i spö, speciellt. Välbyggda spö som du ovan nämnt. Fiska mycket öring i olika vatten och olika storlekar på flugor, så främst ett allround spö till fiske med många olika typer av fiske. Streamers är väl gränsen. 

Egentligen en trea men även en fyra eller femma vill jag ha. 

Som du säger är det upp till fiskaren att hantera spöt. Finns inget spö som löser dålig kastteknik 😁 inte för mej i alla fall. 

Ett spö jag kan rekommendera dej är guideline elevation klass 4, fantastiskt spö. 

Dryga 2000 kr men minst lika fint som något av de spö vi diskuterar. 

Fördelen med premiumspöna är variationen i längd, åtminstone för min del som bor i södra Sverige där 9 fot är lite långt i många vatten. 

Sage har ju egentligen det jag söker så som du beskriver spöt. 

Tror och hoppas att de andra spöna i Sage trout serien är liknande. 

• 2 weeks later...

Halloj!

Jag har ett sage trout ll 590-4, tyvärr så blev leveransen lite sen tackvare corona😬 men när jag väl fick spöt i min hand så blev jag väldigt imponerad, det presterar precis som jag förväntat mig, dock upplever jag det lite känsligt mot olika linor enligt mitt eget tycke och smak så bör man inte ha för tunga linor som många av idag är, den linan som passar mig och min kaststil bäst av det jag provat hittills är Rio Perception 😃 jag har tyvärr bara fått fiska en helg med det ändå länge men det räcker för att jag inser att detta kommer bli ett favvospö.. spöt är väldigt delikat i presentationerna men med en dold pondus som tål en hel del vind, och man har inga problem att köra stor fisk, kanske inte första valet till streamerfiske men det funkar säkert det också..

Med vänlig hälsning, Torbjörn

Edited by TOBBE.K
  • Like 2
On 11/9/2020 at 10:53 AM, TOBBE.K said:

Halloj!

Jag har ett sage trout ll 590-4, tyvärr så blev leveransen lite sen tackvare corona😬 men när jag väl fick spöt i min hand så blev jag väldigt imponerad, det presterar precis som jag förväntat mig, dock upplever jag det lite känsligt mot olika linor enligt mitt eget tycke och smak så bör man inte ha för tunga linor som många av idag är, den linan som passar mig och min kaststil bäst av det jag provat hittills är Rio Perception 😃 jag har tyvärr bara fått fiska en helg med det ändå länge men det räcker för att jag inser att detta kommer bli ett favvospö.. spöt är väldigt delikat i presentationerna men med en dold pondus som tål en hel del vind, och man har inga problem att köra stor fisk, kanske inte första valet till streamerfiske men det funkar säkert det också..

Med vänlig hälsning, Torbjörn

Tack Tobbe. Då är det inget snabbt spö som många idag?

• Like 1
22 hours ago, Ola Mörrum said:

Tack Tobbe. Då är det inget snabbt spö som många idag?

Så lite så🙂 nej det ligger mitt emellan Circa och Mod!! Riktigt skönt men som sagt lite linkänsligt enligt min uppfattning..