Jump to content

Recommended Posts

Posted

Det är ju tyvärr inget nytt. Under mitten på 90-talet var det flera år med kraftiga svampangrepp på fisken med stor dödlighet, likadant för 5-6 år sen.

Ingen verkar tyvärr veta de underliggande orsakerna, troligen är det väl mycket som samverkar.

Posted

Jo, jag minns senaste svampangreppet för några år sen. Jag var där på vårfisket året efter. Det var stendött. Det har ju varit många älvar som drabbats de senaste åren. Men Emån har ju klarat sig ganska bra jämfört med till exempel Mörrum. Trist är det ändå.

• 2 weeks later...
Posted (edited)
9 hours ago, subbuteo said:

Tyvärr har det nu drabbat Mörrum i år också. Tydligen åttonde året i rad.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/blekinge/laxarna-dor-i-morrumsan-for-attonde-aret-i-rad

Ajaj, det jag faktiskt inte sett. Det brukar vara värst när tempen går under 10-12 grader har jag hört.

Tråkigt vart det än finns.

Edited by Ola Mörrum
Posted

Svamp trivs ju i fuktig miljö o fisken ännu fuktigare.. 

Jag tror att fisken håller på att anpassa sig till ett liv på land så han slipper plaska runt i de där jävla skitdiket...   Om några år utvecklas dom där undervattenskantarellerna till ben.. ??

Posted

Var nere och gick vid mörrumsån. Den artikeln du länkar till subbuteo stämmer inte. Gick från kontoret upp till svängsta,  ca 1 mil och det var ett fåtal sjuks/döda fiskar, så här i mörrums ån ser det bra ut. 

Posted
10 hours ago, Ola Mörrum said:

Var nere och gick vid mörrumsån. Den artikeln du länkar till subbuteo stämmer inte. Gick från kontoret upp till svängsta,  ca 1 mil och det var ett fåtal sjuks/döda fiskar, så här i mörrums ån ser det bra ut. 

Eftersom det är företrädare för Mörrums Kronolaxfiske som uttalar sig i SVT:s reportage har jag svårt att tro att allt är helt taget ur luften. Men det är ju bra om det ser bättre ut än det gjort tidigare år.

• Like 1
Posted
4 hours ago, subbuteo said:

Eftersom det är företrädare för Mörrums Kronolaxfiske som uttalar sig i SVT:s reportage har jag svårt att tro att allt är helt taget ur luften. Men det är ju bra om det ser bättre ut än det gjort tidigare år.

Nä, helt taget ur luften är det inte men som du själv säger så är det bättre. Det var som sagt inte många döda fiskar jag såg. Sen förekommer det oftast svamangrepp på fisken varje höst men det är nog en annan historia. 

Posted (edited)

Var ute idag igen och har pratat med Fredrik som var med och fixade till Marieberg.

Men bara för att det är bra nu i år betyder det inte att faran är över. 

Vi får se vad som händer.

Det har varit svamp mycket längre än de 8 år som Rigoll säger i tidningen. 1991 var ju ett svampår av rang. Då körde personalen och plockade lax längs ån hur mycket som helst. 

Sen har det varit svamp till och från.

Edited by Ola Mörrum
Posted

Såg ett natur program på TV för några dagar sedan, handlade om Ryska björnar. I programmet filmades indianlax i stora mängder när de gick upp i älvarna för att leka. Mängder med svamp på de laxarna också..... kanske det är svamp på våran lax tillochfrån i alla tider.....