Hoppa till innehåll

Presentations lina #5


AxFlax

Recommended Posts

Efter flera års kustfiske i Göteborg har jag bestämt mig för att satsa mer på strömmvattenfiske efter harr och öring. Tidiagre har jag alltid avnänt mitt #7 kustspö även i de minsta öring åarna. Detta är ingen höjdare och jag lyckades komma över ett klass #5 GL exp 5 för en mycket liten peng och ska nu matcha denna till en lina. I och med att mycket av mitt strömmvattensfiske sker på platser där jag fiskar framför allt torrfluga och lättare nymfiske så har jag bestämt mig för att en baktung lina med lång frontapering är rätt för mig. Förutom presentationsdelen vill jag även ha en lina som är  lätt att underhandskasta med i relativt tajta utrymmen. Jag har kollat på linor såsom GL fario tactical och Rio perception, men dessa är ju väldigt dyra och jag undrar helt enkelt ifall någon här har någon erfarenhet av linor från andra tillverkare som möter mina krav, t.ex vision Tane.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tänk på att en lina med lång framtapering inte laddar spöet förrän hela klumpen är utanför toppöglan. Som du beskriver det behöver du en lina som laddar spöet snabbare än så. Det kan du lösa med att välja en annan tapering eller att gå upp en eller kanske tom två klasser på linan.

Jag vill hävda att presentationen på kort distans inte är några problem med någon lina, och jag skulle resonera tvärt emot dig och välja en lina med klumpen långt fram och som därmed laddar spöet snabbt. En lämplig kompromiss är en lina med klassisk, jämntjock klump, ev en klass för tung. Guidelines spön brukar dessutom ha resurser för att bära en tyngre lina (vilket även gäller de flesta märken).

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag vill slå ett slag för Loop's Opti Stream, använder den till så gott som allt mitt strömvattenfiske då klumplängden ligger på 8 meter.

Utmärkt lina för att få till snäva fina rullkast till även längre överhandskast.

Redigerad med leidav02
  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ok, du tänker så, det låter ju rimligt men linor av slaget; kort klump men lång frontapering i förhållande till klumplängden borde väll fungera bra i tajta spotts. Typ GL presentation evolve , GL tactical alt optistream som leidav02 så snällt föreslog. Grejen är att jag åker runt en del och vill komma undan med bara en lina som även fungerar i lite större vatten. Dvs jag villl ha en lina som även  presenterar relativt väl med hela klumpen ute vilket jag upplever att min nuvaranda lina med standard tapering verkligen inte gör (kan i och för sig bero på att den är klass 7). Jag inser att långtapering och lång klump inte är någon höjdare i små vatten, men jag tänker att baktunga linor med kort klump borde vara en god kompromiss som fungerar i små och mellanstora vatten med bra presentation, jag är dock rätt grön på strömmvattensfiske så du får gärna berätta varför jag har fel.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kör på linornas svar till mellanmjölk, en standard-taperad WF5 som du hittar till bra pris.

Oroa dig inte för presentationen, du kan få flugan att landa mjukt med den. Furled leader är riktigt trevligt att hänga på för övrigt. 

Var inte heller rädd för att köpa en sparsamt använd/testad begagnad lina heller. Då kommer du ner på 200-400 kr istället för det dubbla ny i affären. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Matchar du Opti Stream linan med rätt spö och kastteknik så kommer du kunna klara av alla förhållanden. Skjuter enkelt iväg 25-30 meter lina med 3-4 luftkast (matchat med ett Vision Extreme)

Kan verkligen inget annat än att rekommendera den linan, det må nog vara den bästa linan jag någonsin testat för både strömfisket och fisket i stilla vatten.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Min favorit för presentationsfiske är Opti Finesse. Sju meter lång front, grym balans, du kan bära precis all lina du behöver och bara lägga ut. Du behöver alltså inte skjuta lina om du inte vill. Detta förutsätter at du klarar av at bära en del lina givetvis. 

 

/S

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...