Jump to content

Förbud mot jakt och fiske på 10% av Sveriges yta.

Recommended Posts

EU-kommissionen vill tydligen förbjuda jakt och fiske på 10% av Sveriges yta, regeringen kommer säkert att vika ner sig igen.

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/skriftlig-fraga/eu-forbud-mot-jakt-_H811416?fbclid=IwAR1dWbnofVENkAu2NSP9CexMo6b5y_eO3xgREGsba35OzjfDlDtiPe4bNCo

Man blir vansinnig snart är väl hela fjällen stängt för fiske för oss som inte bor i närheten och nu detta, man måste väl snart utvandra till Norge. 

23 hours ago Isoperla sa:

EU-kommissionen vill tydligen förbjuda jakt och fiske på 10% av Sveriges yta, regeringen kommer säkert att vika ner sig igen.

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/skriftlig-fraga/eu-forbud-mot-jakt-_H811416?fbclid=IwAR1dWbnofVENkAu2NSP9CexMo6b5y_eO3xgREGsba35OzjfDlDtiPe4bNCo

Man blir vansinnig snart är väl hela fjällen stängt för fiske för oss som inte bor i närheten och nu detta, man måste väl snart utvandra till Norge. 

Den här sidan är intressant i sammanhanget:

https://www.naturvardsverket.se/Var-natur/Skyddad-natur/Skyddad-natur-i-siffror/

Vi har alltså redan en hel del skyddad natur. Frågan är vad att skydda 10% från fiske och jakt egentligen innebär i praktiken om man tittar närmare på hur det ser ut redan idag?

45 minutes ago, ratimir said:

Det finns mer av naturen att skydda...hoppas att det innebär fiskeförbud på havsöring i alla mynnings områden från Strömstad till Kiruna...

Jo jag tyckte nästan att jag såg en ubåt när jag va i Kiruna...de förklarar ju saken 

3 hours ago, Jonas said:

https://www.naturvardsverket.se/Var-natur/Skyddad-natur/Skyddad-natur-i-siffror/

Vi har alltså redan en hel del skyddad natur. Frågan är vad att skydda 10% från fiske och jakt egentligen innebär i praktiken om man tittar närmare på hur det ser ut redan idag?

Då borde man skydda viktiga områden/vatten som är illa ute. 

Hade varit bättre att reglera garnfiske för husbehov. 

• Like 2
59 minutes ago Line-speed sa:

Jo jag tyckte nästan att jag såg en ubåt när jag va i Kiruna...de förklarar ju saken 

Så är det! I fjol så störde en Isbrytare nattsömnen hela vintern...

9 hours ago Line-speed sa:

Vars har du mynnings områden i Kiruna?  😋

Han måste mena Systembolaget! ..bara dårar går in där...typ jag.

12 hours ago, Ola Mörrum said:

Då borde man skydda viktiga områden/vatten som är illa ute. 

Hade varit bättre att reglera garnfiske för husbehov. 

Jag kunde leva med ett förbud. 😊

On 11/12/2020 at 5:18 PM, Jonas said:

Det har vi, men det är väl bara nationalparkerna som man har fiskeförbud, eller? De utgör ca 1,5 % av ytan, däremot upptar naturreservaten en mycket stor yta som är på drygt 9%. I naturreservaten får man fiska och i många av dem säljs fiskekort.Kan bara nämna Säveåns naturreservatmellan Floda och Lerum eller Vättlefjäll i närheten av Göteborg.

På 2020-11-14 at 15:44 Isoperla sa:

Det har vi, men det är väl bara nationalparkerna som man har fiskeförbud, eller? De utgör ca 1,5 % av ytan, däremot upptar naturreservaten en mycket stor yta som är på drygt 9%. I naturreservaten får man fiska och i många av dem säljs fiskekort.Kan bara nämna Säveåns naturreservatmellan Floda och Lerum eller Vättlefjäll i närheten av Göteborg.

Det skulle med andra ord bli extremt tragiskt för oss om någon fick för sig att komma med förslaget att förbjuda fiske inom naturreservaten för att vi på ett enkelt vis ska kunna uppnå de eftersträvade 10 procenten...

Har Sportfiskarna uttalat sig kring det här än? Har iofs svårt att se att något förslag överhuvudtaget som innebär att man förbjuder fiske på 10% av Sveriges yta kan bli ens i närheten av bra?

2 hours ago, Jonas said:

Det skulle med andra ord bli extremt tragiskt för oss om någon fick för sig att komma med förslaget att förbjuda fiske inom naturreservaten för att vi på ett enkelt vis ska kunna uppnå de eftersträvade 10 procenten...

Har Sportfiskarna uttalat sig kring det här än? Har iofs svårt att se att något förslag överhuvudtaget som innebär att man förbjuder fiske på 10% av Sveriges yta kan bli ens i närheten av bra?

När frågan ställdes i en Facebook grupp så skrev man att Sportfiskarna bevakar frågan genom någon sorts europeisk samarbetsorganisation. Är rädd för att det inte räcker, man bör nog bedriva aktivt lobbyarbete här på hemmaplan också för att det inte ska bli verklighet. Annars står man med skägget i brevlådan som var fallet med Girjas, vad Miljöpartisterna har för åsikter om jakt och fiske vet man ju och även vilken påverkan de har i sin vågmästarroll.

• Like 1
On 11/12/2020 at 7:30 PM, ratimir said:

Det finns mer av naturen att skydda...hoppas att det innebär fiskeförbud på havsöring i alla mynnings områden från Strömstad till Kiruna...

Finns det sådana områden? Trodde alla var skyddade..

Det är några få mynningar som är skyddade ,alla andra är rena rama slakt ställen vid fiske på våren . Det finns många duktiga öring fiskare , men det man ser på våren, vid mynnings områden på västkusten, är allt annat än fiske , att vi inte pratar om sportfiske. Rena rama besa slakt. Där har vi mycket att göra att förändra till det bättre , tycker jag.

2 hours ago, ratimir said:

Det är några få mynningar som är skyddade ,alla andra är rena rama slakt ställen vid fiske på våren . Det finns många duktiga öring fiskare , men det man ser på våren, vid mynnings områden på västkusten, är allt annat än fiske , att vi inte pratar om sportfiske. Rena rama besa slakt. Där har vi mycket att göra att förändra till det bättre , tycker jag.

Låter inte bra. På östkusten så är det vad jag vet 500m runt mynningarna och skottpengar som gäller..

Som jag ser det så är orsaken till förslaget en insikt om att politiken inte fungerar. Stora arealer till sjöss och till lands blir därmed inte fungerande biotoper.

Tex:

Fiske; bottentrålning tillåts trots att alla vet att det förstör biotoper. Fiske av hotade arter/bestånd tillåts. Torsken i östersjön. Ålfisket av yrkesfiskare. Icke-selektiva fiskeredskap tillåts i yrkesfisket.

På land; stora arealer täcks av granåkrar. Monokulturer. Om man istället drev en politik i riktning mot ”odling” av blandskog skulle dessa arealer på ett naturligt sätt återgå till att bli levande biotoper för mängder av arter och på synnerligen vidsträckta arealer. Vi får väl lära oss att använda den skog som växer naturligt tycker jag. Kan vi skicka folk till månen borde vi klara det? Tex pratade jag för länge sedan med en kille från Rumänien. Där byggde man hus med stolpar och reglar av ek berättade han. Han tyckte vi byggde skithus i Sverige.

Nej. Mitt förslag är att man tar och skärper sig och from nu tar tag i sin politik som inte fungerar istället för att trakassera hederliga fiskare och jägare. Ja, och så kan vi ju ta och fimpa gemene mans rätt att lägga nät.

En regering som låter detta EU-förslag passera lär inte få det lättare att bli omvald.

• Like 2