Hoppa till innehåll

Phryganea Grandis och andra riktigt stora nattsländor


Lill-Niklas

Recommended Posts

Är det nån som brukar fiska med imitationer av Phryganea Grandis eller andra riktigt stora nattsländor. Hur stora flugor kör ni? Blindfiskar ni även dessa utanför kläckningar? Upplever ni riktiga kläckningar, bara stött på nån enstaka. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

GH Sedge är min absoluta favorit.

Har någon 5 cm liggande i flugasken, men flskar mest GH´n i storlek 10-16.

Flyter bra och har bra egentyngd, som gör att man kan använda långa tafsar, 6+ meter, som sträcker ut.

Min erfarenhet av köpta GH är att flugan ofta tvinnar tafsen, så man måste klippa och fixa lite innan det blir bra.

Originalet har spröt/antenner, så även garnkropp i grönt, som jag utesluter, när jag binder själv.

Binder numer endast in hjorthår till kropp, och ett billigt hackel/hönshackel som föreställer benen.

Flytförmågan finns ju redan där, så kvalitetshackel känns onödigt.

Fiskar den gärna blint, även dagtid i strålande solsken. Funkar bra i starkt strömmande vatten i o.m. flytförmågan. 

Vet att fisk uppåt 6 kg har fångats på den.

 

 

 

20201125_224049.jpg

Redigerad med osdmike
  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hos mej i södra Norrland finns det en del sjöar där dom kläcker, men kläckningarna pågår under rätt lång tid så man stöter sällan på några rejäla kläckningar. Själv fiskar jag med streaking caddis runt 40mm långa, min största sjööring är tagen på en sån.

låter den ligga still rätt länge för att sen ta hem den i ett par snabba ryck och sen pausa, ofta tar fisken just i en sån paus efter att man tagit hem lite.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

34 minutes ago, Lill-Niklas said:

Vad är det för storlek på den? Fiskar ni den stripande eller fridrivande?

Den där är nog bunden på en Dohiku Streamer, stl 6.

Oftast fiskar vi dem aktivt, alltså stripande, men visst tar fisken dem även när de flyter fritt.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 10 months later...

Har bundit några riktigt stora E12or, de största är kring 40 mm.

I början av juli hade vi en sån där magisk natt när phryganea grandis kläckte.

Vi fick förvisso en hel del stor Harr den natten men kunde nog vart än bättre om man haft lite större nattisar, kanske 2 kgs harren kliver upp på en riktigt stor torris.

A29DF914-7549-4A89-9B95-7E8E755331FE.jpeg

CF7ED1D3-586A-4ED4-942F-BA7460174BC6.jpeg

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har bra fiske på ismo-puppa i 40mm-size i öringsjön, grymt effektiv att blindfiska medans en förflyttar sig i ringen… har dock svårt att kroka med just puppan… muddler minnow fiskad på samma sätt ger färre hugg men högre % krokad fisk… riktigt goa påslag på båda varianterna

galet stora de där insekterna å de brukar föra ett väldans liv på ytan så inte undra på att de drar till sig fisk…

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har fiskat stora E-12 30-40 mm med bra resultat på Sandåslandet, stor fluga=stor fisk. Bundet med muddlerkropp av rådjur, ibland ett kort palmer hackle, vinge från gräsandhona, inte nacke utan från sidan av gumpen (större fjädrar), tror att kroken var stl 6 fransk, bronzerad metkrok med rak ögla (Hamaceon?) lätt och vass.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

3 hours ago, turtola said:

Har fiskat stora E-12 30-40 mm med bra resultat på Sandåslandet, stor fluga=stor fisk. Bundet med muddlerkropp av rådjur, ibland ett kort palmer hackle, vinge från gräsandhona, inte nacke utan från sidan av gumpen (större fjädrar), tror att kroken var stl 6 fransk, bronzerad metkrok med rak ögla (Hamaceon?) lätt och vass.

Testat göra kroppen av Foam och ”Hen Mallard flank” fjäder till vingen.

TMC200R krok och glest tupphackle av bra kvalisort, borde funka🙂

C1B2CB3F-6C1D-4745-8A54-A7ADC3FFFABF.jpeg

1645EC53-ED5B-48CD-824E-426FA786B750.jpeg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...